Paylaş
Halifelik Ve Hz Muhammed’in Ailesi
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Halifelik Ve Peygamberimiz Hz Muhammed’in Ailesi
Soru: Hz. Peygamber’in (s.a) sireti/hayat hikayesi üzerinde sohbet ediyorduk. İçimizden birisi, Rasûlullah’m vefatından sonra halifeliğin onun ailesinden olmayan birisine intikalinin sebebini sordu. Bunun cevabını verir misiniz?
Cevap: Şeyhu’l-İslâm İbn’ül-Kayyım’in Bedaiu’l-Fevâid isimli kitabında bu konuyla alakalı bir ibare okumuştum. Zannediyorum bu ibareyi zikretmem, sorunun cevabı için yeterli olacaktır. İbn’ul-Kayyım söz konusu kitabının üçüncü cüzünde şöyle demektedir:
Allah bilir ya, hilafetin ehl-i beytten değil de Hz Ebubekir, Hz Ömer ve Hz Osman’dan başlamasının sırrı/hikmeti şudur: Rasûlullah’m vefatından sonra hilafet makamına ilk olarak Hz. Ali geçmiş olsaydı, bozguncular hemen Hz. Peygamber’in bir padişah olduğunu ve saltanatım kendi ailesine bıraktığım söyleyiverirdi. Halbuki Allah Teâlâ onun risaletini ve nübüvvetini böyle bir şüpheden korudu.
Herakliyus’un Hz. Peygamber hakkında Ebu Süfyan’a sorduğu sualleri ve Ebu Süfyan’ın verdiği cevabları hatırlayın:
– Onun ataları içinde bir melik var mı?
– Hayır.
– Eğer atalarının içinde bir melik olsaydı, bu adam saltanat peşinde koşan birisidir, derdim.
Allah Teâlâ, onun yüce makamını atalarıyla ve ehl-i beytiyle ilgili saltanat şüphelerinden korumuştur. Onun ve diğer peygamberlerin geride miras bırakmamış olmalarının sırrı da Allahu a’lem bu şüpheyi ortadan kaldırmak içindir. Çünkü peygamberler geride miras bırakma hakkına sahip olsalardı bozguncular onların evlatları ve mirasçıları için dünyalık peşinde koştuklarını iddia ederlerdi. Nitekim zühd hayatı yaşayan bir kimsenin evlatlarına mal bırakmasını da aynı gözle değerlendirirler ve mirasçılarına mal bırakmak için zahidlik yaptığını iddia ederler.
Allah onları bu tür ithamlardan korudu, Allah ve Rasûlü’nün davetinin töhmet altında bırakılmaması için peygamberlerin miras bırakmalarını yasakladı. Böylece peygamberlerin ne peygamberlikle ne de aileleri hakkında hiç bir şüphe izi bırakılmadı. Artık Hz.Peygamber’in Hz. Ali’yi ve ehl-i beytini veliaht tayin ettiğini söylemek mümkün değildir. Böylece hilafetin miras bırakılan bir mülk olmadığı anlaşılmıştır. Hilafet makamına ancak önceliği ve öncülüğü olan kimse müstahak olur. Hz. Ali kendi zamanındaki insanların en önde geleni ve en faziletlisidir ve halife olduğu esnada ondan dâ-“ha hayırlı ve bu makama ondan daha layık kimse yoktu. Bu sebeple bozgunculuk yapmak isteyenlere onun halife olmasıyla kullanabilecekleri bir şüphe malzemesi kalmamıştır. Allah’a hamd olsun.
Benzer Konular
Cevapla