Paylaş
4 mezhebe göre Abdesti bozan şeyler
Question
Dört mezhebe göre Abdesti bozan durumlar
HANEFİLER:
Abdestli kimsenin önünden veya arkasından çıkan kan, irin, meni, sidik ve dışkı gibi şeyler abdesti bozarlar. Arka yoldan yel çıkması, mu’tad menfez yollar (yani ağız, burun, ön ve arka yollar)’dan başka herhangi bir organdan sıvı şeklinde kan çıkması, eğer bu kan, ağızdan çıkar da tükürükten fazla olması veya eşit olması,, bedenin diğer yerlerinden çıkan kan ise, çıkış yerinden yanlarına taşınması şartıyla, ağız dolusu kusmak, çıldırmak, bayılmak, yürürken sallanacak bir şekilde sarhoş olmak, rükûlu ve secdeli bir namazda iken yanındakilerin işitecekleri kadar kahkaha ile gülmek (bu durumlarda hem abdestini ve hem de namazını bozar), kadının çocuk doğurması (her ne kadar kanama olmasa bile), kocanın karısıyla aşırı derecede oynaşması; Erkeğin erkeklik organına kaybolacak bir biçimde tıkanmış olan bir pamuğun, üzerinde ıslaklı hiç bulunmazsa bile daha sonra dışarıya çıkmış olması veya çıkarılması durumu, kadının kadınlık organı içine veyahut bu organın dışına tıkanmış bulunan bez veya pamuğun yaş olacak bir şekilde dışarıya çıkması veya çıkarılması, yan üstü yatarak, bağdaş kurarak, dirseklerine dayanarak, ayaklarını yan taraftan çıkarıp oturarak, namaz dışında secde haline geçerek uyumak, kıçı yerden kesilip de yükselmiş olsa ve bu şekilde iken uyursa, çıplak hayvan üzerinde yokuş çıkarken uyumak, teyemmümlü bir kimsenin abdestine yetecek kadar bir suyu bulması ve vakit içinde abdest almak zorunda bulunan özür sahibi olan kimsenin namaz vaktinin çıkmış olması, bütün bunlar abdesti bozarlar.
ŞAFİİLER:
Ön ve arka avret yollarından çıkan şeyler, örnek olarak sidik, mezî (sarı renkli ve ince bir sıvıdır ki genellikle lezzet anında ön avret mahallinden çıkmaktadır), Vedi (meniye benzer katı ve beyaz renginde olan bir sıvıdır. Genellikle idrardan sonra ön avret yerinden çıkmaktadır), Hadî (denilen şey de abdesti bozar ki bu da doğumdan önce gebe bir kadının ön tarafından çıkan beyaz renginde bir sıvıdan ibarettir), çıkması âdet olmayan önden veya arkadan taş, kan, irin ve kurtçuk gibi şeyler bütün bunlar abdesti bozmaktadırlar. İster lezzetli olsun veya ister lezzetsiz olsun çıkan menî abdesti bozmaz. Fakat boy abdestini gerektirir. Uyumakta olan bir kimse, kıçını sağlam bir yere oturtmadığı takdirde kıçından abdesti bozan bir şeyin çıkmamasından emin olduğu halde yine de abdestini bozar. Fakat bir kimse, bir binite binerek veya oturarak oturağını oturduğu yere dayayıp da aradan hiç bir boşluk bırakmadan uykuya dalsa abdesti bozulmaz. Ama sırtüstü veya yan gelerek uyursa, oturağıyla oturduğu yer arasında bir boşluk bırakırsa uyumakla abdesti bozulur. Uyuklama hali ise, abdesti bozmaz. Yabancı (kendisine nikâhı düşen) bir kadına dokunmak, böyle bir kadını ellemek abdesti bozmaktadır. Ancak bir erkeğin elli, kendisine
evlenmesi caiz olan bir kadının saçına, dışına veya tırnaklarına dokunmakla abdesti bozmaz. Bunların dışındaki kadının herhangi çıplak (yani arada perde bulunmaksızın) bir yerine dokunursa abdesti bozar. Ölüyü ellemek ve ölüye dokunmakla da abdesti bozar. Kendisiyle evlenmesi ebediyen haram olan bir kadına elinin değmesi veya dokunması hali, o erkeğin abdestini bozmaz. Erkeğin erkeklik organını ellerinin iç kısmına dokundurup ellemesi abdestini bozmaktadır.
MALİKİLER:
Fazla lezzetle çıkan menî, abdesti bozar da fakat guslü icap ettirmez. Diğer üç mezhep bu görüşe katılmazlar. Normal çıkış yerleri olan ön ve arka yollardan alışıla gelen nesnelerin çıkması hariç, hiçbir etken abdesti bozmaz. Buna göre; çakıl taşı, cerahat, irin ve kurtçuk gibi şeylerin ön veya arkada yollardan çıkarsa abdesti bozmaz. Zira bu gibi şeyler, alışıla gelen çıkan şeylerden değildir. Bu gibi şeylerin çıkması durumunda abdesti bozmamaları için, midede kendiliğinden oluşmuş olmaları zorunludur. Yoksa bunlar dışarıdan yutulmuş iseler, bunların çıkmaları halinde abdesti bozarlar. Ağır olan bir uyku hali, her şekilde abdesti bozar. Abdestli bir kimse, kendisinden başka birine gerek eliyle ve gerekse de bedeninin başka bir tarafıyla dokunursa şu şartlarla hem kendisinin ve hem de dokunduğu kimsenin abdestleri bozulur:
a- Her ikisi ergenlik devresine girmiş olmaları, b- Lezzet kaydıyla dokunmuş olmak, c- Dokunulan kimse, çıplak veya çok hafif bir örtü içinde bulunması, d- Lezzet duymak kaydıyla kadının saç ve tüylerine dokunması halinde abdesti bozar. f- Dokunulan kimsenin, normal olarak şehvetli biri olması gerekmektedir. Örnek olarak küçük bir kız çocuğuna dokunursa abdesti bozmaz. Çünkü bu çocuk henüz şehvet hissedecek nitelikte değildir. g- Dokunulan kadının kendisine ebediyen nikâhı düşmezse bile (mahremi olduğu için) dokunduğunda şehveti kast ederse ve şehveti hissederse yine abdesti bozar. Yani hem lezzet kastı ve hem de lezzeti duyması gerekmektedir. Yoksa abdesti bozmaz. Ancak kendisine nikâhı düşebilen bir kadın olursa lezzet kastı ve lezzet duyması olmazsa bile yine abdesti bozar. ğ- Ağızdan öpmek hususu da, tıpkı dokunmak ve ellemek hükmü gibidir. Yani lezzet kastı ile lezzet duymasında dokunmak ve ellemek gibi abdesti bozmaktadır, demektir.
HANBELİLER:
Uykunun bizzat kendisi abdesti bozar. Uyku hali, çok kısa bir süre olmazsa ve kendinden ve kıçından hiçbir şey çıkmayacağı bir şekilde bir yere dayayıp ta güvene alırsa bile yine de abdesti bozmaktadır. Ancak örf ve ådete göre az kabul edilen oturma ve ayakta durma şeklindeki hafif olan bir uyku abdesti bozmaz. Bir kimse, gerek kendi penisini ve gerekse de başka birinin penisini ellemesi durumunda abdesti bozar niteliktedir. Şayet bu peni (erkeklik organı) küçük bir çocuğun veya ölü bir kimsenin de olsa bile yine abdesti bozar. Penisi ellenilenin ise abdesti bozulmaz. Kadına gelince; kendi ön avret yerini ellerse abdesti bozulur. Başka bir kimse kadının ön avret yerini ellerse bu takdirde elleyen kimsenin de abdesti bozulur. Kadının arka avret yerinin deliğinin ellenmesi ise; Kadının ön avret yerinin hükmüne tabi tulumuş bulunmaktadır. Bir kimsenin ön veya arka avret yerlerin dışında bedenin herhangi bir yerinden çıkan pislik (dinen pis sayılan bir şey) çok olduğu takdirde abdesti bozar. Zayıf bir kimseden kan akarsa bu çıkan kan o kimsenin bünyesine göre çok kabul edilirse abdesti bozulur. Abdestlinin kusması da bunun hükmüne tabi tutulmuş bulunmaktadır. Deve etini yemekten ve ölüyü yıkamaktan dolayı da yine abdest bozulabilmektedir.
BENZER KONULAR:
- Gusül Abdesti bozan durumlar
- Abdesti bozan durumlar nelerdir?
- Hanbeli mezhebinde Abdesti bozan durumlar
- Şafi mezhebine göre Abdesti bozan şeyler
- Hanefi mezhebine göre Abdesti bozan şeyler
- Tümünü görüntüle.
- Şafi mezhebine göre Abdesti bozan şeyler
- Hanefi mezhebine göre Abdesti bozan şeyler
- Şafiide Abdesti bozan şeyler nelerdir? madde madde
- Abdesti Bozan Şeyler Diyanet
- Abdesti bozan ve bozmayan şeyler diyanet
- Tümünü görüntüle.
- Gusül Abdesti bozan durumlar
- Abdesti bozan durumlar nelerdir?
- Hanbeli mezhebinde Abdesti bozan durumlar
- Kadınlarda gusül abdestini bozan durumlar
- Regl bittikten sonra su yoksa gusül abdesti yerine teyemmüm alınır mı?
- Tümünü görüntüle.
Answer ( 1 )
İslam’da abdest, belirli ibadetlerin yapılabilmesi için gerekli olan bir temizlik ve ritüel hazırlık şeklidir. Dört büyük mezhebin (Hanefi, Şafii, Maliki, Hanbeli) hepsinde abdesti bozan durumlar genel olarak benzer olmakla birlikte, bazı farklılıklar da vardır. İşte dört mezhebe göre abdesti bozan durumlar:
1. Hanefi Mezhebine Göre Abdesti Bozan Şeyler:
2. Şafii Mezhebine Göre Abdesti Bozan Şeyler:
3. Maliki Mezhebine Göre Abdesti Bozan Şeyler:
4. Hanbeli Mezhebine Göre Abdesti Bozan Şeyler:
Bu genel kurallar, İslam’daki dört ana mezhebin abdesti bozan durumlara yönelik yaklaşımlarını özetlemektedir. Her mezhebin fıkhi detayları farklı olabilir, bu yüzden özel durumlar için mezhep imamlarının görüşlerine başvurmak faydalı olabilir.