Abdest ile ilgili kısa soru ve cevaplar

Bildir
Question

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Bildir
İptal

Abdest hakkında soru cevaplar

Yeni Başlayanlar İçin Sorulu Cevaplı Abdest

Abdest alırken besmele çekmenin hükmü nedir?

Abdest alırken besmele çekmek vaciptir. Zira Ebû Hureyre , Hz. Peygamber ‘den şöyle rivayet etmiştir: “Abdesti olmayanın namazı olmaz; Allah’ın adını anmadan abdest alanın abdesti olmaz.

Ağza ve burna su alıp vermenin hükmü nedir?

Ağza ve burna su alıp vermek vaciptir. Zira Allah Resûlü * şöyle buyurmuştur:
“Kim abdest alırsa burnuna su alsın, sonra da dışarı versin. ”
Hz. Peygamber #, uzun bir hadiste Lakît b. Sabira’ya şöyle demiştir:
“Abdest aldığında, ağzına su ver.”

Yüzü yıkamanın hükmü nedir?

Abdest alırken yüzü yıkamak farzdır. Zira yüce Allah şöyle buyurmaktadır:
“Ey iman edenler! Namaz kılmaya kalktığınız zaman yüzlerinizi yıkayın, ”

Abdest alırken sakalın altındaki deriyi yikamak vacip midir?

Sakal, altındaki deriyi tamamen ötecek derecede sik ise vacip değildir. Zira İbn Abbas radıyallahu anhuma, rivayet ettiği bir hadiste şöyle demektedir: “Peyyarmber abdest aldı; bir av su alıp yüzünü yıkadı.”
Ancak sakalın arasını hilallemek (parmakları sakalın arasına geçirip hafifçe ovalamak) müstehaptir. Çünkü Allah Resülu sa kalının arasını hilallerdi.”

Elleri dirseklere kadar yıkamanın hükmü nedir?

Abdest alırken elleri dirseklere kadar yıkamak farzdır Zira yüce Allah şöyle buyurmaktadır:
“Ey iman edenler Namaz kılmaya kalklığınız zaman yüzleri nizi ve dirseklerinize kadar ellerinizi yıkayın.,”

Dirsekleri, elleri yıkamaya dâhil etmek vacip midir?

Şayet ayetteki “Ve eydiyeküm ile’l-merafiki / Dirseklerini ze kadar ellerinizi” sözünde “İlá” (kadar) edati “Maa” (beraber) anlamında ise -bu durumda- dirsekleri, elleri yıkamaya dahil et mek vaciptir. Şayet bu edat, “son, oraya kadar” anlamında ise (ki doğru ve daha çok bilinen anlamı budur) -bu durumda sinır,
belirtilen alana dâhil olur. Mesela, “Şu ağaçtan şu agaca kadan
sana sattım.” dediğinde, hiç şüphesiz birinci ve sonuncu agaçlar
satılan ağaçlara dâhil olur.

Başı mesh etmenin hükmü nedir?

Abdest alırken başı meshetmek farzdır; zira yüce Allah şöyle buyuruyor:
“Ve başlarınızı meshedin… ”

Başı meshetmede vacip olan miktar nedir?

Az da olsa, mesh denilecek kadar olan miktardır. Çünkü
ayette “Bi ruûsikum/Başlarınızı” ifadesindeki “Ba” edatı, kendi
kendine geçişli olan fiilin başına geldiğinde “bölüm, kısım” an
lamına gelir. “Ve’l-yettevvefû bi’l-beyti’l-atik/Beyt- Atik’i tavaf
etsinler. “40 ayetinde olduğu gibi, kendi kendine geçişli olmayan fi-
ilin başına geldiğinde ise ilsak (ekleme, bitiştirme) anlamına gelir.

Başın tamamını meshetmenin hükmü nedir?

Başın tamamını meshetmek sünnettir. Çünkü Hz. Peygamber ‘in, iki eliyle başının tamamını meshettiği sabit olmuştur. Allah Resûlü , ellerini, başının önünden başlayıp arkaya götürür, oradan da başladığı yere geri getirirdi.

Sarık üzerine meshetmek caiz midir?

Sarık üzerine meshetmek caizdir. Çünkü Amr b. Umeyye radıyallâhu anh şöyle demiştir: Allah Resûlünü, sarığının ve mestlerinin üzerini meshederken gördüm.

Kulakları meshetmenin hükmü nedir?

Kulaklar, baştan sayılır; dolayısıyla başla birlikte meshedilir.
İbn Mâce, birden fazla vecihle, Hz. Peygamber sav’den şöyle rivayet etmiştir: “Kulaklar baştan sayılır.”

Ayakları yıkamanın hükmü nedir?

Abdest alırken ayakları yıkamak farzdır; zira yüce Allah şöyle buyuruyor:
“Ve ayaklarınızı topuklara kadar (yıkayın)…

Topukları, ayakları yıkamaya dâhil etmek vacip midir?

Topukları ayakları yıkamaya dâhil etmek vaciptir. (Delili için önceki cevaba bakınız.)

Abdest alırken azaları üçer defa yıkamanın hükmü nedir?

Abdest azalarını üçer defa yıkamak müstehaptır. Zira Hz.Osman , Hz. Peygamber ‘in abdest alma şeklini anlatırken şöyle der: “Azalarını üçer defa yıkayarak abdest aldı.

Azaları üçten fazla yıkamanın hükmü nedir?

Azaları üçten fazla yıkamak mekruhtur. Fakat abdesti geçersiz kılmaz. Çünkü Hz. Peygamber azalarını üçer defa yıkayarak abdest almış ve şöyle buyurmuştur:
“Kim bundan fazla yıkarsa kötü eder, haddi aşıp zulmetmiş olur.”

Abdest alırken tertibe (sıraya) uymanın hükmü nedir?

Abdest alırken tertibe uymak müstehaptır; vacip değildir.
Zira Mikdâm b. Ma’dikerib , Hz. Peygamber ‘in şöyle abdest aldığını anlatmıştır: Hz. Peygamber ‘e abdest suyu getirildi. O, abdest almaya başladı. Önce ellerini üç defa yıkadı. Sonra üç defa yüzünü yıkadı. Sonra kollarını üç defa yıkadı. Sonra ağzına ve burnuna üç defa su alıp verdi. Sonra başıni, kulaklarının içini ve dışını meshetti. Sonra ayaklarını yıkadı.

Abdestte muvalatın (azaları ara vermeden peş peşe yıkamanın) hükmü nedir?

Abdest alırken azaları ara vermeden peş peşe yıkamak sünnettir. Çünkü yüce Allah, azaları yıkamayı emretmiş, muvalatı vacíp kılmamıştır.

Abdestli bir kimse, bir abdestle kaç farz ve nafile kılabilir?

Abdesti bozulmadığı sürece dilediği kadar farz ve nafile namaz kılabilir. Nitekim Büreyde , Hz. Peygamber ‘in Mekke’nin fethi günü pek çok namazı bir abdestle kıldığını ve mestlerinin üzerine meshettiğini rivayet etmiştir. Bunu gören Hz. Omer e, “Bugün daha önce yapmadığın bir şey yaptın?” deyince, Hz. Peygamber , “Bunu kasten yaptım ey Ömer!” demiştir.

Mestlerin üzerine meshetmek caiz midir?

Mestlerin üzerine meshetmek caizdir. Öyle ki İbn Munzir, mestlerin üzerine meshetmenin caiz olduğu konusunda âlimlerin ittifakı olduğunu nakletmiştir.
Buhâri ve Müslim. de Cerir b. el-Becelî’den şöyle rivayet etmíslerdir: “Hz. Peygamber i mestlerin üzerine meshederken gördüm.”
Ebú Dâvud’un rivayetinde şu ziyade vardır: Cerir’e, “Bu Mâide suresindeki abdest ayeti inmeden önceydi.” dediler. Bunun tizerine Cerir, “Ben, Mâide suresi indikten sonra Müslüman
oldum.” diye cevap verdi.

Mestlerin üzerine meshetme süresi ne kadardır?

Yolcu olana üç gün üç gece; yolcu olmayana bir gün bir gecedir. Çünkü Hz. Ali radıyallâhu anh şöyle demiştir: “Hz. Peygamber , (mesh süresini,) yolcu için üç gün üç gece, yolcu olmayan için bir gün bir gece olarak belirledi.”

Çorap üzerine meshetmenin hükmü nedir?

Çorap üzerine meshetmek caizdir. Zira Muğire b. Şube sdule anlatıyor. Allah Resûlü s abdest aldı ve çoraplarıyla ayakkabılarının üzerine meshetti.

Mestin altını mı, üstünü mü meshetmek vaciptir?

Mestlerin üstünü meshetmek vaciptir. Zira Hz. Ali radıyallâhu anh şöyle demiştir: “Eğer bu din, akıl ve düşünceye
göre olsaydı, mestlerin altını meshetmek, üstünü meshetmekten daha evla olurdu. Ancak ben, Hz. Peygamber’in mestlerin üstünü meshettiğini gördüm.”

Mestlerin üzerine meshedip abdest aldıktan sonra mestleri çıkaran kimsenin abdestinin hükmü nedir?

Mestleri çıkaran kimsenin abdesti bozulur. Çünkü abdestin bir kısmını bozan, -hades gibi- abdestin tamamını bozar.

Meshi bozan şeyler nelerdir?

Meshetme süresinin sona ermesi, cünüplük ve mestleri veya çorapları çıkarmak…
İbn Munzir der ki: “Alimler, arkadan dışkı ve yel, önden idrar ve mezi (akıntı) çıkması halinde abdestin bozulduğu konusunda ittifak etmişlerdir.

Abdesti bozan şeyler nelerdir?

Ayrıca abdest, uyku ile de bozulur. Zira Hz. Ali radıyalláhu anh merfu olarak göyle demiştir: “Gözler, halkanın bağıdır; öyleyse uyuyan abdest alsın.”
Yine İbn Munzir der ki: “Islam ümmeti, abdestin delilik, bayginlık ve şehvetle, cinsel organina dokunmakla bozulduğu konusunda ittifak etmiştir. Zira Bisra b, Safvan -merfû olarak- Hz. Peygamber ‘den göyle rivayet etmiştir:
“Biriniz cinsel organına dokunduğu zaman abdest alsın. ”
Deve eti yemek de abdesti bozar, Zira Bera şöyle anlatıyor.
Hz. Peygamber s’e, deve eti yemek üzere abdest alma hakkında soruldu. Allah Resûlú , “O halde abdest alınız!” buyurdu.

Eşine dokunmak abdesti bozar mı?

Eşine şehvetle dokunmadıkça abdest bozulmaz. Zira Hz. Aişe radıyallahu anha, Allah Resûlü secdedeyken elinin ayağına değdiğini, ancak Hz. Peygamber ‘in namazına devam ettiğini rivayet etmiştir.53 (Bu, Imam Malik ve İbn Teymiyye’nin görüşüdür.)

Damardan, burundan ve hacamattan akan kan ile kan kusmak abdesti bozar mı?

Bunların abdesti bozduğuna dair sahih bir delil bulunmadığı için abdest bozulmaz.

Kahkaha abdesti bozar mı?

Kahkaha ile gülmek, abdesti bozmaz. Eğer kahkaha abdesti bozsaydı, -hades gibi- namazda da bozması gerekirdi.

Kur’an’a, abdestsiz dokunmanın ve taşımanın hükmü nedir?

Abdestsiz Kur’an’a dokunmak ve taşımak, haramdır.
Zira Amr b. Hazm, kitabında şöyle demiştir: “”Abdesti olmayan Kur’an’a dokunamaz.”

Abdestsiz Kur’an okumak caiz midir?

Abdestsiz Kur’an okumak, âlimlerin ittifakıyla caizdir. Çünků İbn Abbas radıyallahu anhuma, rivayet ettiği sahih bir hadiste şöyle der: “Allah Resûlü uyandı, elini yüzüne sürüp uykusunu giderdikten sonra Al-i Imran suresinin son on ayetini okudu. Ardindan kalkıp su kabını aldı ve abdest aldı.”

Tuvaletini yaparken arkasını veya önünü kıbleye dönmek caiz midir?

Tuvaletini yaparken arkasını veya önünü kıbleye dönmek caiz değildir. Zira Ebû Eyyûb el-Ensari , Hz. Peygamber ‘den şöyle rivayet etmiştir: Hz. Peygamber bize, tuvaletimizi yaparken önümüzü ve arkamızı kıbleye dönmeyi yasakladı, ‘Doğu veya batıya yönelin.’ dedi.”
Ebû Eyyûb der ki: “Şam’a geldiğimizde tuvaletlerin kıbleye doğru yapılmış olduğunu gördük. Bu yüzden biz de yönümüzü çeviriyor ve Allah’tan bağışlanma diliyorduk.”

Tuvaletini yaptıktan sonra kaç taşla temizlenmek vaciptir?

Şu hadis nedeniyle üç taşla temizlenmek vaciptir. Bir adam, Selman’a, “Peygamberiniz size her şeyi ögretiyor. Tuvalet adabını da öğretti mi?” deyince, Selman şöyle dedi: “Evet; bize üçten az taşla temizlenmeyi, tuvalet yaparken arkamızı veya önümüzü kıbleye dönmeyi, sağ elle temizlenmeyi, kemik ve kurumuş hayvan tersiyle temizlenmeyi yasakladı.”

Kemik ve kurumuş hayvan dışkısı ile temizlenmek caiz midir?

Yukarıdaki delile göre, kemik ve kurumuş hayvan dışkısıyla temizlenmek caiz değildir.

Sağ elle temizlenmek caiz midir?

Yukarıdaki delile göre, sağ elle temizlenmek caiz değildir.

Tuvaletini yaparken uzaklaşıp gizlenmek vacip midir?

Tuvaletini yapmak için uzaklaşıp gizlenmek vaciptir, Zira Hz. Peygamber tuvaletini yapmak için gittiğinde en uzağa gider ve saklanırdı,

Answer ( 1 )

    0
    2021-02-02T01:19:25+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Abdest bir nevi hükmi bir pislikten temizlenmektir. Abdest belirli farzları yerine getirerek, belirlenmiş olan ibadetleri yapmak için adeta ön hazırlıktır. Her ibadetin farzları yani o ibadetin geçerli olması için yapılması gereken kurallar olduğu gibi abdestin de farzları vardır. Ve ancak bu farzlar yerine getirildiği takdirde abdest geçerli olmaktadır.

Cevapla