Abdesti bozulmayan kimsenin namaz kılacağı zaman yeniden abdest alması farz mıdır?

Question

Abdestli olanın namaz kılacağı zaman yeniden abdest almasının hükmü nedir?

“Ey imân edenler! Namaza kalkacağınız zaman yüklerinizi ve dirseklere kadar ellerinizi ve başlarınızı mesh edip her iki topuğa kadar ayaklarınızı yıkayın.” ayetinin zahiri, ister abdestli olsun, ister abdestsiz namaza kalkan herkesin abdest almasına delâlet eder.

Âlimler ise ancak abdesti bozulan kişinin namaza kalkacağı zaman abdest alması gerektiğinde ittifak etmişlerdir. Öyleyse ayette abdestsizlik kaydı gizlidir ve ayetin açık mâniası şudur: “Ey iman edenler! Siz abdestsiz olduğunuz halde namaza kalktığınız zaman…”. “Siz abdestsiz olduğunuz halde” ifadesi âyette gizlidir. Alimler âyeti böyle te’vil ederek abdest almanın ancak abdestsiz olana farz olduğu husu sunda icmâ’ etmişlerdir. Çünkü abdest ayetinin devamı, yalnız abdest siz olan kişinin namaza kalkacağı zaman abdest alması gerektiğine delâlet eder.

Şüphesiz teyemmüm, abdestin karşılığıdır ve onun yerine geçmektedir. Ayette teyemmümün ancak suyun bulunmadığı yerde abdestsiz kişi için farz olduğu bildirilmektedir. Namaza kalkışta asıl olan abdest tir. Ancak abdest mümkün olamayınca teyemmüm olur. Teyemmüm ise abdestsiz kimseler için farzdır. Şu halde abdestin farz oluşu da ancak abdestsiz olan içindir.
Abdest almakla emr olunmamızla, gusletmek için emr olunmamız arasında bir fark yoktur. Gusletme emri de büyük abdestsizlik tabir edilen cünüplükle bağlantılı olarak vâki olmaktadır. Zira Allah (c.c.), “… Eğer cünüp olduysanız boy abdesti alın...” buyurmaktadır. Öyleyse, gusletme emrinin benzeri olan abdest alma emri de küçük abdestsizlik olan abdestsizlik haliyle kayıtlıdır. Özetle abdest alma, namaza kalkıldı ğı zaman yalnızca abdestsiz olan kimselere farzdır.

Ayrıca Resûlullah (s.a.v.), Mekke fethedildiği gün bütün namazlarını tek abdestle kılmıştır. Bu da namaza kalkışta abdest alma emrinin yalnızca abdetsizlere ait olduğuna delâlet etmektedir. Hatta Hz. Ömer, “Ya Resûlallah, bugüne kadar hiç yapmadığınızı yaptınız.” dedi. Çünkü Resûlullah (sav) daha evvel her namaz vaktinde abdest alırdı. Hz. Ömer’in sorusuna Resûlullah (s.a.v.), “Ben bugün yaptığımı kasten yaptım.” buyurdu. Resûlullah’ın (s.a.v.) “Kasten yaptım” buyurması, ümmetine abdesti bozulmadığı takdirde beş vakit namazın aynı abdestle kılınabileceğini göstermek içindir. Fakat şurası da vardır ki Resûlullah (s.a.v.) ve râşid halifelerden vârid olan haberlere göre onlar, her namaz için ayrı ayrı abdest almışlardır. Yalnız bu, her namaz için ayrı abdest almanun farz olduğuna delâlet etmez. Sünnet olduğuna delâlet eder. Çünkü Resûlullah (s.a.v.), dâima efdal olanı sever ve yapardı. Resûlullah’ın (s.a.v.) fiiliyatında her namaz için abdest almanın farz olduğuna delâlet ede cek bir şey de yoktur.

Kaynak: Ahkam Tefsiri Celal Yıldırım

BENZER KONULAR:

Dini Soru Cevap

Her soru cevap verilmeye değerdir, yeter ki aynı konu bize sorulmuş olmasın ve kurallara uygun sorulsun. Lütfen soru yollamadan önce aynı konu var mı diye \\\\"ARAMA\" yapınız. Konu altına yazılan sorulara öncelik tanıyoruz.. Bilginize

Takip Et

Cevapla