Adetli (Hayız iken) veya lohusa kadınla cinsel ilişkinin kefareti var mıdır, varsa ne kadardır?

Bildir
Question

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Bildir
İptal

Adetli karısı ile cinsel ilişkide bulunanın ne yapması gerekir?

Adetli Hayiz iken veya lohusa kadinla cinsel iliskinin kefareti var midir varsa ne kadardir

ADET GÖRME GÜNLERİNDE EŞİYLE CİNSEL TEMASTA BULUNANA KEFARET GEREKİR Mİ?

İslâm ibadetle ahlâkı, ibadetle yardımı; Allah (cc) ‘na kulluk ile fakir ve muhtaçları koruyup gözetmeyi birleştirmiştir. O bakımdan Allah (cc)’nun bir süre haram kıldığı cinsel teması, nefsine hâkim olmayarak gerçekleştiren kimse hem büyük bir günah işlemiş olur, hem de bundan dolayı fakir ve muhtaçlara bir kefaret vermesi emredilmiştir. Gerçi keffaret hususunda hayli farklı ictihat ve görüşler ortaya çıkmışsa da meselenin temelinde böyle bir hükmün bulunduğu da bir gerçektir.

عن ابن عبالي عن التي صلى الله عليه وسلم «في الذي يأتي إمرأته وهي حائض يتصدق بدينار أو يتصف دينار . » رواه الخمسة وقال أبو داؤد: هكذ الرواية الصحيحة قال دينار أو نصف دينار.

İbn Abbas (ra)’dan yapılan rivâyette, Efendimiz (sav) ‘in, ayhali iken eşine cinsel temasta bulunan adamın bir veya yarım dinar tasadduk etmesini söylediği, bildirilmektedir.

Hadis-i şerifle İlgili Mezheplerin Ictihat Ve Yorumları

İmam Ebû Hanife ile İmam Mâlik’den ve İmam Şâfii’den de nakledilen iki rivayetten en çok tercih edilene göre ve İmam Ahmed’den yapılan iki rivâyetten birine göre, ayhalinde bulunan eşiyle cinsel temasta bulunan kimseye keffaret gerekmez, sadece tevbe ve istiğfar etmesi gerekir. Imam Ahmed’den yapılan ikinci rivâyette ise, ayhali kanının gelmeye başladığı günde cinsel temasta bulunursa bir dinar, son günlerine doğru ise yarım dinar keffaret vermesi müstehabdır. Muhit-i Serahsi’de, bir veya yarım dinar tasadduk vermek müstehabdır, denilmiştir. İmam Şâfiî’nin Kavl-i kadim’inde ise keffaretin gerekli olduğu belirtilmiştir. Ancak miktarın üzerinde iki görüş vardır, meşhur olanı, bir dinar verilmesinin vacib olduğuyla ilgili bulunanıdır.

Hanbeli fukahasından İbn Kudame diyor ki: “Ayhali günlerinde eşiyle cinsel temasta bulunan kimse günahkâr olur ve Allah’a istiğfar edip bağışlanma dilemesi gerekir. Kefaret ödemesi hakkında ise iki rivâyet vardır, birincisi; Kefaret ödemesi vâcibdir. Çünkü Ebû Dâvud ile Nesâi’nin İbn Abbas (radıyallahu anh)’dan yaptıkları rivâyete göre, eşi ayhali bulunduğu halde onunla cinsel temasta bulunan kimse bir dinar veya yarım dinar tasadduk eder, buyurulmuştur. İkincisi: Keffaret gerekmez şeklindedir. Nitekim İmam Mâlik, İmam Ebu Hanife ve ilim adamlarının çoğu bu görüştedir. Çünkü Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem), “Kim bir kâhine (gaibden haber verip büyücülük yapan) gider de onu tasdik eder veya eşine dübüründen yaklaşıp münasebette bulunursa veya ayhali olan eşiyle cinsel temasta bulunursa, o, gerçekten Muhammed’e indirileni inkâr etmiş olur.“” Buyururken keffaretten söz etmemiştir.

Konuyla İlgili Diğer Hadis-i Şerifler Ve Tahliller

Aynı hadisi Darekutnî ve İbn Carûd da nakletmiştir. Hakim ile İbn Kattan hadîsi sahîhlemişler; İbn Dakik de aynı görüşü belirtmiştir. Ahmed b. Hanbel, “Abdulhamid’in Muksim’den, onun da İbn Abbas (radıyallahu anh)’dan rivâyet ettiği hadis ne güzel hadistir!” Demiştir. Ebu Davud da bu rivâyeti sahih olarak vasıflandırmıştır.

İbn Hacer, hadisin isnadında ızdırap vardır ve değişik metinlerle hayli rivâyetler mevcuttur, diyor. Ancak ona itiraz edilmiş ve İbn Kattan’ın hadisi sahîhlemesi ve her lâfızla ilgili râvilerin durumuna bakılınca şüphelerin kalkacağı delil olarak gösterilmiştir. Bir dinar ve yarım dinar tabirleri kanın rengine göre bir hüküm olarak konulmuştur. Kan henüz kırmızı ise bir dinar, sararmış ve kesilmek üzere ise yarım dinar kefaret tasadduk edilir. Aynı zamanda bu, ayhalinin ilk ve son günleriyle ilgili bir takdirdir.

Ne var ki, ilim adamlarının çoğu sözü edilen hadîsin mürsel veya mevkuf olduğunu iddia etmişlerdir. Çünkü çoğu rivayetlerde Ibn Abbas’a ulaşıp durulmuştur. El-Hattabi ise, hadisin merfu’ olduğunu söylemiştir.

Ebubekir El-Hatib ise, rivâyetlerin ihtilâfi, yani merfu’ ve mevkuf oluşuyla ilgili farklı rivâyetler, hadisin zayıf olduğunu ortaya koymaz, yani böyle bir te’sir meydana getirmez. Nitekim Usûlcülerin de görüşü böyledir, demiştir. Çünkü iki rivâyetten biri diğerini yalanlamamaktadır.

Müctehit imamlar ise hadîsin zayıf olduğunu dikkate alarak onunla çıkanımda bulunmamaş ve delil olarak göstermemişlerdir. Ancak Imam Şâfii ile İmam Ahmed bir rivâyeti hadisle delil gösterse de sonra bundan vazgeçtikleri tespit edilmiştir. İmam Şâfii, kavi-i cedid’de kefarete gerek olmadığını zaten belirtmiştir. Nitekim el-Ümm’de, “Eşi ayhali iken ona cinsel temasta bulunması haramdır; kan kesildikten sonra kadın gusletmedikçe, su yoksa teyemmüm etmedikçe ona yaklaşması helal olmaz, demiştir.” Kefaret’ten söz etmemiş, söz etmeye de lüzum görmemiştir.

Tirmizi’nin yaptığı rivayette hadis şu lafızla nakledilmiştir: “Kan kırmızı olduğu zaman bir dinar, sarı olduğu zaman yarım dinar tasadduk edilir.”

Ahmed bin Hanbel’in yaptığı bir rivâyette ise, şöyle denilir: “Rasulullah Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem), ayhalinde iken cinsel temasta bulunursa bir dinar, kan kesilip hayız süresi sona erince gusletmeden cinsel temasta bulunursa yarım dinar tasadduk eder.”

Tirmizî’nin rivâyet ettiği hadîsi aynı zamanda Beyhaki, Taberâni ve Darekutni de rivayet etmişlerdir. Ebu Yali ile Darimi de aynı rivayeti nakletmişlerdir. Ne var ki, bir kısmı Süfyan, bir kısmı da Ebu Cafer er-Râzî tarikiyle rivâyet etmiştir. Ebu Cafer ise Abdülkerim’den rivâyet etmiştir ki bu zat hakkında ihtilaf edilmiştir. Hatta onun “metrukü’l-hadis” olduğunu söyleyenler çoğunluktadır. Süfyan ise Hasîf’den o da Ali b. Sezîme’den rivâyet etmiştir ki, Ali hakkında hayli görüşler ve sözler ortaya konmuştur.

O halde Tirmizî’nin rivâyet ettiği bu hadisle ihticac uygun değildir. Nitekim müctehit imamlar ona itibar etmemiş ve delil olarak gösterilmeye sâlih görmemişlerdir. Ahmed b. Hanbel’in rivayet ettiği de öyle…

Nitekim rivâyetlerin çokluğu karşısında keffaret nisbeti hakkında da farklı görüşler ortaya çıkmıştır: El-Hasan ve Saîd’e göre, bir köle azâd edilir, bazısına göre, bir dinar, bazısına göre yarım dinar o bakımdan da şu ilim adamları ve müctehidler bu rivâyetlerin hiçbirini delil ve dayanak seçmemişlerdir: Ata, Ibn Ebi Müleyke, Şabi, Nehai, Mekhül, Zühri, Rabia, Hammad b. Ebi Süleyman, Eyyub Sahtiyani, Sufyan Sevri, Leys b. Sad, Imam Málik, Imam Ebu Hanife ve Sahih tespite göre, Imam Şâfi ve iki rivayetten birine göre, İmam Ahmed b. Hanbel ve Seleften önemli bir cemaat…

Vacib olan tek şey, adamın işlediği bu büyük günähtan dolayı tevbe ve istiğfar etmesidir.”

Hadis-i Şerifden Çıkarılan Hükümler

Eşiyle ayhali günlerinde cinsel temasta bulunan kimsenin bir dinar veya yarım dinar tasadduk etmesi vâcibdir.

Aynı zamanda konulan yasağa riayet etmediği için büyük günah işlemiş işlemiş olur.

Kaynak: Ahkam Hadisleri

BENZER KONULAR:

Answers ( 3 )

  1. Esila avatarı
    1
    2022-11-29T08:56:55+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    adet olan bir kadın veya lafı olan bir kadınla eşler arası birliktelik olmaması gerekir dinlenince caiz değildir aynı zamanda tıp ben de sağlıklı bir durum değildir kadın hayızı bitip beyaz lekelenmeye gördükten sonra gusül abdestini aldıktan sonra birlikte olabilir aynı şekilde lohusalık dönemin dedi lohusalık bitip hayızın belirtisi gibi beyaz akıntıya veya kupkuruluk gördüğünde lohusalığı bitmiş demektir.

    En iyi cevap
  2. ezra avatarı
    1
    2023-01-10T11:28:09+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Kadın adet veya lahusa olduğunda zaten bir zorluk yaşiyor eşininde kadına yardımcı olması gerekiyor bu konuda kadının gerginliğini eşinin alakası azaltır .kendi nefsi arzularından dolayı kadını bu durumda zor durumda bırakan bir insan tabikide kefaretinide odemesi gerekir tövbede etmesi.

    0
    2023-12-05T15:00:35+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    ben esimle iliskiye girdim esim adet olmus bilmeden iliskiye girdik ve iliski sonra erince farkina vardik yinede günahi varmidir??

Cevapla