Paylaş
Ahzab suresi hakkında bilgi
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Kuranı kerimin 33. suresi olan Ahzap suresi ile ilgili kısaca bilgiler
Ahzab suresi ile ilgili kısa bilgi
Ahzab suresi ismini 20 ve 22. Ayetlerde geçen Ahzab kelimesinden almıştır. Ahzab kelimesini Türkçe karşılığı ise gruplar kelimesidir. Ahzab suresi peygamber efendimize Medine şehrinde gelmiştir ve 73 ayetten oluşan bir suredir. Bu surede, Müslümanları Hz. Muhammed’in vermiş olduğu ilahi emirlere itaat tavsiyeleri, anne, baba ve çocuklar arasındaki hukuki bağ, evlat edinme konusu, kan hısımlığı konusu, aile, boşanma, kadınların örtünmesi, aile hayatı, erdemli davranışlar ve buna benzer sayılabilecek bir çok konu konuşulmuştur.
Ahzâb Sûresi
Ahzap suresinin konu ve içeriği hakkında geniş bilgiler
Kur’ân-ı Kerîm’İn 33. sûresi.
Ahzâb, “hizb”in çoğuludur. Hizb (yaygın okunuşu ile hizip), grup, parti, bölük, topluluk gibi anlamlara gelir. Müslümanlara karşı savaşmak üzere toplanıp, Medine’yi kuşatmaya gelen ve Hendek.(diğer adıyla Ahzâb) Savaşı’na sebep olan birleşik düşman kuvvetlerine “ahzâb” denilmiş; sûrenin bir bölümünde bu savaştan bahsedildiği için de sûreye “Ahzâb” adı verilmiştir. Medine’de nazil olmuştur. 73 âyettir. Âyet sonlarına ahenk veren fasılaları elif ve lâm’dır.
Bu sûrede, sadece Allah’a İtaat edilmesi gereği, zıhâr (karısını boşamak maksadıyla onu annesine benzetip ondan uzak durma) ve evlat edinme geleneklerinin İslâm’da makbul olmadığı, Hendek Savaşı ve bu savaştaki müminlerin ve münafıkların davranışları, Allah’ın müminlere yardımı; Hz. Peygamber’in aile hayatı ve hanımlarıyla ilgili hükümler; tesettür; aile İlişkilerindeki görgü kuralları; Allah’ı zikir ve teşbih, Peygamberimize salât ve selâm etmenin lüzumu anlatılmaktadır. Ayrıca inkarcılara ve ikiyüzlülere değil, Allah’a ve Peygambere itaat edilmesi emredilmekte, insanın sorumluluğu vurgulanarak, Allah’a şirk koşan müşrik erkek ve kadınlarla, münafık erkek ve kadınlara azap edileceği, inanan erkek ve kadınların ise bağışlanacağı bildirilmektedir.
Sûrede bahsedilen konular ve bazı sonuçlar özetle şunlardır:
* Allah’a İnanıp, O’na güvenmek ve itaat etmek gerekir. Müslüman, Kur’ân’a bağlanmalı, kâfirlere ve münafıklara boyun eğmemelidir {âyet: 1-3,48).
* Câhiliye döneminde görülen zıhâr[69] ve evlat edinme gelenekleri reddedilmiştir. (Çocuklar, babasına nispet edilmeli, onun soyadını almalıdır. Bununla birlikte yetim ve öksüz çocukların korunması, müminlerin görevleri arasındadır) (4-5).
* Müslümanlar, Hz. Peygamber’i canla-rmdan üstün tutmalı; onun eşlerini de anne bilmelidir. Hz. Peygamber’in eşleri, sıradan birer kadın değildir. Onlar, Peygamber eşine yaraşır bir sorumluluk taşırlar, diğer kadınlardan iki kat daha fazla sorumludurlar. İtaat, ibadet ve ağırbaşlı davranışlarıyla seçkin hanımlardır (6,28-34).
* Hz. Muhammed (s.a.) gibi, Hz. Nün, Hz. İbrahim, Hz. Mûsâ ve Hz. îsâ da gerçek irer peygamberdir {7-8).
* Hendek Savaşı’nda müminler zorlu bir denemeden geçirilmişlerdir. Allah’a verdiği sözden cayan, savaştan kaçmak isteyen münafıkların durumu da gözler Önüne serilmiştir. İnsanın gerçek yüzü, malı ve canı söz konusu olunca ortaya çıkar. İnananlar hiçbir zorluktan yılmaz, Allah’ın yardımına inanır, şehidliği göze alır. İnanmış görünen iki yüzlüler ise, türlü bahanelerle çıkarlarını savunup, Allah yolunda savaştan kaçmaya çalışırlar; oysa ölüm7 insanı her yerde bulur. Allah, inananlara yardım etmiş; inkarcılar ve onlara yardım eden ehl-i kitap perişan olmuşlardır (9-27).
* Allah’ın elçisi Hz. Muhammed (s.a.), ütün yönleriyle, inananlar için en güzel örnektir. Şahit, müjdeleyen, uyaran, hakka çağıran ve ışık saçan bir peygamberdir ve peygamberlerin sonuncusudur. Allah ve melekleri ona salât etmektedir. Müminler de ona salât ve selâmda bulunmalıdır (21, 40- 45,46,56).
* Allah’a gönülden inanıp O’na teslim olan, ibadet eden, doğru, sabırlı ve Allah’a boyun eğip alçak gönüllü olan, sadaka veren, oruç tutan, namusların! koruyan, Allah’ı çok anan erkek ve kadınlar için Yüce Allah, mağfiret ve büyük bir ödül hazırlamıştır (35).
* Müminler, Allah ve Elçisi’nin verdikleri hükümlere kesinlikle uymak zorundadırlar; çünkü onlara karşı gelen, dalâlete / sapıklığa düşmüş olur. Peygamberler, Allah’ın buyruklarını iletirler. Sadece Allah’tan korkar, başka kimseden korkmazlar (36-39).
* İnananlar, her zaman Allah’ı anmalıdır. O, mümin kullarına merhametli, lütûfkârdır ve onlar için güzel bir mükâfat hazırlamıştır (41-47)-
* Hz. Muhammed’e özgü bazı aile hukuku hükümleri bulunduğu gibi, gerek Hz. Peygamber ve ailesi İle ilgili gerekse müminlerin kendi aralarındaki sosyal ilişkilerde uyulması gerekli birtakım görgü kuralları vardır (49-55).
* Allah ve Elçisİ’ne dil uzatanlar lanetlenmiştir. İnananları haksız yere incitenler de sorumludur (57-58).
* Mümin kadınların tesettüre uymaları gerekir (59).
* Müslüman birtoplum içinde bozgunculuk yapıp karışıklık çıkaranlar etkisiz hale getirilmelidir (60-62).
* Kıyametin vaktini sadece Allah bilir (63}.
* Allah ve Elçisİ’ne başkaldıranlar lanetlenmiştir. Onlar âhirette şiddetli bir ateşe atılacaklardır. Onların pişmanlığı fayda etmeyecek; dünyada iken kendilerini saptıran önderlerine ve büyüklerine beddua edip lanet okuyacaklardır (64-68).
* İnananlar bilmeden de olsa Peygamberlerine eziyet etmemeli, onu incitmeme-lidir. Allah’tan korkup, doğruluk üzere olmalıdır. Yüce Allah’a ve Elçisİ’ne itaat eden, büyük bir başarı ve kurtuluşa erişir (69-71).
* İnsan, Allah’ın verdiği emaneti yüklenmiş, sorumluluk üstlenmiştir. Allah Teâlâ, münafık ve müşrik erkek ve kadınlara azap eder, mümin erkek ve kadınları ise bağışlar {72-73)..
Sûrenin Kapsadığı Başlıca Konular:
1— Allah’tan korkup inkâr ve sapıklıktan sakınılması ve kâfirlere itaat edilmemesi konu ediliyor.
2— İnen vahye aynen uyulması emredilerek birtakım misaller veriliyor.
3— Cahiliye devrinin âdetlerinden biri sayılan, başkasına ait çocuğu evlât edinme konusu üzerinde duruluyor; neslin birbirine karışmasını sonuçlandıran bu gibi âdetlerin hükümsüz bırakıldığı açıklanıyor.
4— Mîras hukukunun ana esaslarından birine yer verilerek mü’min-ler aydınlatılıyor.
5— Hendek Savaşı’nda Allah’ın mü’minlerden yana oian yardım ve iûtfu hatırlatılıyor.
6— Peygamber (A.S.) Efendimiz’in zevcelerine, evliliklerini devam et-tirmeleriyie, boşanma talebinde bulunabilecekleri arasında bir teraîh yapabilecekleri haber veriliyor.
7— Peygamber (A.S.) Efendimizin zevcelerinin faraza bir hayasız-
lıkta bulunmaları halinde kendilerine verilecek uhrevî azabın kat kat olacağına dikkatler çekiliyor.
8— Zeyneb bint Cahş {R.A.) kıssası, hikmet ve esrarıyla anlatılıyor.
9— Bundan böyle Resûlüllah (A.S.) Efendimiz’in evlenmesinin yasaklandığı belirtiliyor.
10— Resûlüllah (A.S.) Efendimiz’in evine bir iş, ya da yemek için gelen mü’minlerin Peygamber’e (A.S.) eziyet verecek, O’nu incitecek söz ve davranışlardan kaçınmaları emredilerek Peygamber’le (A.S.) görüşme ve yanında oturma, evine girme kuralları öğretiliyor.
11— Kadınların örtünmeleri emrediliyor.
12— Münafıklar ve imânı zayıf olanlar uyarılıyor.
13— İnkarcı sapık putperestlerin kıyamet olayının ne zaman meydana geleoeği hakkındaki sorulan üzerinde duruluyor.
14— İsrail oğullarının Musa (A.S.) peygambere eziyet ettikleri gibi, mü’minlerin de Hz. Muhammed’e (A.S.) eziyette bulunmamaları, O’nu incitmemeleri tenbîh ediliyor ve böyle bir davranışın elim azaba yol açacağına işarette bulunuluyor
Benzeri konular:
Answer ( 1 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
AHZÂB SÛRESİ
Sûrenin tamamı Medine’de inmiştir.” Daha çok münafıkları konu edinmektedir.
Yirminci âyetinde düşmanın müttefik kuvvetlerinden ve İslâm’a karşı birleşip cephe almalarından söz edilerek onlar hakkında «ahzâb» tabiri kullanılmış ve dolayısıyla bu kelime sûreye isim olmuştur.
Âyet sayısı : 73
Kelime » : 1280
Harf » : 5796 [1]