Alış-satış anlaşmasını bozmak günah mi?

Bildir
Question

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Bildir
İptal

Dinimizde Sözleşme bozmak günah mı

Bir bilgisayar satacaktım ve bir kişiyle bir fiyata anlaşmıştık. Fakat bir sure sonra başka birisi daha yüksek bir teklif etti ve o ilk kişiyle anlaşmamı bozdum. günah mi ?

BENZER KONULAR:

Answers ( 1 )

    0
    2022-02-21T14:57:18+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Herhangi bir meşru sebep olmaksızın alış-satış anlaşmasını bozmak asla caiz değildir. Müslüman’ın verdiği sözü yerine getirmesi gerekir.

    Dinimize göre Müslümanın, verdiği sözü tutması, ahdine ve akdine sadakat göstermesi en önemli görevlerinden birisidir. Yapılan alım satım işi sözleşme ile birlikte kesinlik kazanır ve aşağıdaki durumlar dışında tek taraflı olarak feshedilemez:

    a) Taraflar, karşılıklı rızalarıyla kurdukları akdi sebepli veya sebepsiz olarak feshedebilirler (Merğînânî, el-Hidâye V, 150-151). Hz. Peygamber (s.a.s.), alışverişini bozmak isteyen bir Müslümanın bu talebini kabul eden kişinin, Yüce Allah tarafından hatasının affedileceğini ve kıyamet günü sıkıntısının giderileceğini (Ebû Dâvud, İcâre, 18; İbn Mâce, Ticâret, 26) ifade etmiştir. Akdi karşılıklı rızayla sona erdirmenin bu şekilde gerçekleştirilebilmesi için malın akit esnasındaki şekliyle duruyor olması gerekir.

    b) Alıcı veya satıcıdan birisinin ya da her ikisinin muhayyerlik (belirlenen süre içinde akdi devam ettirme veya feshetme) hakkı bulunursa, bu hakka sahip olan taraf süresi içerisinde akdi feshedebilir (Merğînânî, el-Hidâye V, 32).

    c) Malda, piyasada değerini düşmesini gerektirecek bir kusur bulunması halinde, müşteri bu kusur nedeniyle akdi feshedebilir (Merğînânî, el-Hidâye, V, 64 vd.).

    d) Bir malı görmeden satın alan kişi malı gördüğünde, görme muhayyerliği hakkını kullanarak akdi feshedebilir (Merğînânî, el-Hidâye, V, 52).

    e) Malın tağrîr (aldatma) kasdıyla fahiş fiyatla satılması halinde müşteri akdi feshedebilir (Mecelle, md. 357).

    Aşırı fiyatın ölçüsü İslam âlimleri arasında tartışılmıştır. Kimileri bilirkişinin tespit ettiği tahmini meblağların üst sınırını aşan bir fiyata satma ya da satın alma durumunu gabn-i fâhiş sayarken (Kâsânî, Bedâi’, VI, 30; İbn Nüceym, el-Bahr, I, 171) kimileri insanların çokça alıp sattıkları mallarda (urûzda) %5, hayvanda %10, taşınmaz mallarda %20’lik ve daha üstü farkı gabn-i fâhiş olarak kabul etmişlerdir. Mecelle bu görüşe göre düzenlenmiştir (Mecelle, md. 165). Günümüzde bilirkişilerin günün piyasa şartları içerisindeki belirlemeleri esas alınmalıdır.

  1. Soru avatarı
    0
    2023-09-04T20:30:48+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    İslam hukukuna göre, alan ve satan belli bir bedel üzerinde anlaşıp el sıkışınca (aldım-sattım deyince) mal satılmış olur ve satanın mülkiyet hakkı kalmaz. Yalnız bedelini alacaklı hale gelir…

    Yukardaki arkadaş anlaşmayı tek tarafli bozmuş gibi duruyor.Yani şunu merak ediyorum.Sonra bu arkadaş yüksek veren birine satmış ama yukarıdaki açıklamaya göre artık mülkiyet  satıcıda değil, 1.alıcıda diyor.

    Şimdi bu durumda 2.alıcıdan aldığı para haram mı oldu ? Veya bundan haberi olan 2.alıcı bilgisayarı almasi haram mı?

Cevapla