Paylaş
Allah için sevmek ve Allah için nefret etmek ile ilgili sözler
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Allah için sevmek ve Allah için nefret etmek ile ilgili Sahabe, Tabiin ve Alimlerin güzel sözleri
ALLAH İÇİN SEVMEK VE ALLAH İÇİN NEFRET ETMEK
2915. İbn Abbas (r.anhuma) şöyle demiştir: “Allah için sev, Allah için dost edin ve Allah için ziyarette bulun. Allah’ın dostluğuna ancak bu şekilde ulaşabilirsin. Namazı ve orucu çok olsa da bu şekilde olmadığı sürece, kişi imanın tadını alamaz.” [İbn Ebi Şeybe, Musannef, 7/134)
2916. Ebu Zür’a bin Amr bin Cerîr (rh.) şöyle demiştir: “Allah için birbirini seven iki insanın en faziletlisi, arkadaşını en çok sevendir.” (Ahmed bin Hanbel, ez-Zühd, 379]
2917. Abdullah bin Mübarek (rh.) şöyle demiştir: “Sadece Allah için sevebileceğim veya beni sadece Allah için sevecek bir kardeş bulamamak kadar beni korkutan başka da bir şey yoktur.” [Hilyetu’l-Evliya, 8/168]
2918. İbrahim el-Hucenî (rh.) şöyle demiştir: “Dili konuşmasa da sevginin alâmetleri, sevende bilinir.” (Ravzatu’l-Ukala, 107]
2919. Süfyan-ı Sevrî (rh.) şöyle demiştir: “Şayet birini Allah için sevmişsen, sonra da İslam’da bir bid’at ortaya atmış olmasına rağmen ondan nefret etmiyorsan, sen onu Allah için sevmemişsin demektir.” [Hilyetu’l-Evliya, 7/34]
2920. Cüneyd-i Bağdadî (rh.) şöyle demiştir: “İki kişi, Allah için kardeş olduktan sonra, içlerinden birisi soğuk davranmaya ve arkadaşından çekinmeye başlarsa, bu ancak birisinin bozuk davranışından ileri gelir.”
2921. Tâvûs (rh.) şöyle demiştir: “Allah rızası dışında bir araya gelen iki kişi, mutlaka nefretle birbirinden ayrılır.” (Mecmûu’l-Fetâvâ, 15/128]
2922. Şairlerden biri şöyle demiştir:
“Kalp, sadık bir dostun sevgisinden daha lezzetli bir haz tatmamıştır.
Kim salih bir arkadaşın dostluğunu kaçırırsa, işte o kişi, haklı olarak büyük bir kayıptadır.” [Ebu Abdurrahman es-Sülemi, Adabu’s-Suhbe, 67]
Allah için sevmek ve Allah için nefret etmek, İslam’da önemli bir ahlaki prensiptir ve “el-Hubbu fillah ve’l-Buğdu fillah” olarak bilinir. Bu kavram, bir Müslümanın sevgi ve nefret duygularını sadece Allah’ın rızası doğrultusunda şekillendirmesi gerektiğini ifade eder. İşte bu konuya dair bazı güzel sözler:
Peygamber Efendimiz (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
“İmanın en sağlam kulpu, Allah için sevmek ve Allah için nefret etmektir.” (Ebu Davud)
Hz. Ali (r.a.) şöyle demiştir:
“Bir kimseyi Allah için seviyorsan, onun kusurlarını görmekten kör olursun; bir kimseyi Allah için sevmiyorsan, onun iyiliklerini görmekten de kör olursun.”
İmam Şafii (r.a.):
“Allah için sev, Allah için buğzet. Çünkü Allah için sevmek ve buğzetmek, imanın ta kendisidir.”
İbn Teymiyye (r.a.) şöyle demiştir:
“Allah için sevmenin anlamı, sevginin kişinin kendi menfaatine değil, Allah’ın rızasına yönelik olmasıdır. Allah’ın sevdiklerini sevip, Allah’ın buğzettiklerine buğz etmek, gerçek imanın göstergesidir.”
Abdullah b. Mesud (r.a.):
“Bir müminin kalbinde Allah için sevgi ve Allah için nefretin olması, imanın en yüce mertebelerindendir.”
Bu sözler, bir Müslümanın sevgisini ve nefretini Allah’ın emir ve yasaklarına göre ayarlaması gerektiğini vurgular. Allah için sevgi, kişiyi Allah’a yaklaştırırken, Allah’ın hoşnut olmadığı şeylere karşı nefret, kişinin imanını ve ahiretini koruma çabasıdır.
İşte Allah için sevmek ve Allah için nefret etmek konusunda sahabe, tabiîn ve alimlerin söyledikleri sözlerden bazıları:
1. İbn Abbas (r.anhuma): “Allah için sev, Allah için dost edin ve Allah için ziyarette bulun. Allah’ın dostluğuna ancak bu şekilde ulaşabilirsin. Namazı ve orucu çok olsa da bu şekilde olmadığı sürece, kişi imanın tadını alamaz.”
(İbn Ebi Şeybe, Musannef, 7/134)
2. Ebu Zür’a bin Amr bin Cerîr (rh.): “Allah için birbirini seven iki insanın en faziletlisi, arkadaşını en çok sevendir.”
(Ahmed bin Hanbel, ez-Zühd, 379)
3. Abdullah bin Mübarek (rh.): “Sadece Allah için sevebileceğim veya beni sadece Allah için sevecek bir kardeş bulamamak kadar beni korkutan başka da bir şey yoktur.”
(Hilyetu’l-Evliya, 8/168)
4. İbrahim el-Hucenî (rh.): “Dili konuşmasa da sevginin alâmetleri, sevende bilinir.”
(Ravzatu’l-Ukala, 107)
5. Süfyan-ı Sevrî (rh.): “Şayet birini Allah için sevmişsen, sonra da İslam’da bir bid’at ortaya atmış olmasına rağmen ondan nefret etmiyorsan, sen onu Allah için sevmemişsin demektir.”
(Hilyetu’l-Evliya, 7/34)
6. Cüneyd-i Bağdadî (rh.): “İki kişi, Allah için kardeş olduktan sonra, içlerinden birisi soğuk davranmaya ve arkadaşından çekinmeye başlarsa, bu ancak birisinin bozuk davranışından ileri gelir.”
7. Tâvûs (rh.): “Allah rızası dışında bir araya gelen iki kişi, mutlaka nefretle birbirinden ayrılır.”
(Mecmûu’l-Fetâvâ, 15/128)
8. Bir şairin sözü: “Kalp, sadık bir dostun sevgisinden daha lezzetli bir haz tatmamıştır.
Kim salih bir arkadaşın dostluğunu kaçırırsa, işte o kişi, haklı olarak büyük bir kayıptadır.”
(Ebu Abdurrahman es-Sülemi, Adabu’s-Suhbe, 67)
Bu sözler, bir Müslümanın sevgi ve nefret duygularının, yalnızca Allah’ın rızasına göre şekillenmesi gerektiğini anlatan derin anlamlar içermektedir. Allah için sevgi, sadakat, ihlas ve İslam kardeşliğinin en yüksek mertebesidir.
BENZER KONULAR:
Answer ( 1 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
“Allah için sevmek ve Allah için nefret etmek” İslam’da önemli bir kavramdır. Bu kavram, Müslümanların ilişkilerini belirleyen, samimiyetin ve ibadetin bir parçası olarak kabul edilen bir anlayıştır. İşte bu konudaki sahabe, tabi’in ve alimlerin güzel sözlerinden bazıları:
1. İmam Ali (r.a.):
2. Ebu Hureyre (r.a.):
3. İmam Gazali:
4. İmam Malik:
5. Süfyan-ı Sevri:
6. İmam Şafi:
7. Tabi’in İmamı İkrime:
8. İbn Teymiyye:
9. Bediüzzaman Said Nursi:
Sonuç
Bu sözler, “Allah için sevmek ve Allah için nefret etmenin” ne denli derin bir anlam taşıdığını ve Müslümanların bu konuda nasıl bir anlayış geliştirmesi gerektiğini vurgulamaktadır. Allah için sevmek, kalpte samimiyeti ve bağlılığı artırırken, Allah için nefret etmek ise kalpteki ahlaki ve dini duruşu koruma anlamına gelir. Bu kavramlar, Müslümanların hayatında önemli bir yer tutar ve imanlarının derinliğini gösterir.