Paylaş
Allah’ın kıskanması ne demektir?
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Allahın kıskanması nasıl? ilgili hadisler
“Allah kıskançtır, mü’min de kıskançtır. Allah’ın kıskanması, mü’minin Allah’ın haram ettiği şeyi yapmasıdır.”[
Kaynak: Buhârî, Nikâh107, Müslim, Tevbe 36, (2761); Tirmizî, Radâ 14, (1168)
“Allah’dan daha kıskanç kimse yoktur. Bu sebeptendir ki fevâhişin açığını da kapalısını da haram kıldı. Övgüden Allah kadar hoşlanan bir kimse de yoktur. Bu sebeptendir ki nefsini medhetmiştir.”
Kaynak: Buhârî, Nikâh 107, Tefsir, En’âm 7, Tefsir A’raf 1, Tevhid 15; Müslim, Tevbe 33, (2760); Tirmizî, Daâvât 97, (3520)
Allah kıskançtır fakat kıskançlığı bizimki gibi değildir Allah kulunu harama düşmesinden dolayı kıskanırbundan dolayı bu fuhşiyatı yani kötülükleri yasaklamıştır.
Çünkü kulunun şeytanın tavsiyelerini dinlemesini kıskanır, harama düşmesini istemez.
Allahın kıskanması hakkındaki hadis ve açıklaması
Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
Allah Teâlâ kıskanır. Allah’ın kıskanması, haram kıldığı şeyi kulun işlemesindendir.
HADİSİN KAYNAĞI: Buhârî, Nikâh 107; Müslim, Tevbe 36. Ayrıca bk. Tirmizî, Radâ 4
AÇIKLAMALAR
Kıskançlık anlamına gelen “gayret” kelimesi, Allah’a nisbet edilince, “kullarına merhamet etmesi ve saadetlerini dilemesi” anlaşılır. Nitekim Müslim’in rivayet ettiği bir başka hadiste bu durum şöylece açıklanmıştır:
“Allah’tan daha kıskanç kimse yoktur. Bundan dolayı kötülüklerin açığını da kapalısını da haram kılmıştır…” (Müslim, Tevbe 33). Nelerden razı olduğunu ve hangi fiil ve sözlerden razı olmadığını önceden bildirmiş olması O’nun, kullarının saadetlerini dilemesinin, azab çekmelerini istememesinin sonucudur. Herhangi bir haksızlık ya da fenalık görülünce, “gayretullah’a (veya gayret-i ilâhiyeye) dokunur” denilmesi de bu mânadadır.
Kıskançlık, daha çok karı-koca arasında her birinin yekdiğerini başkalarına kaptırmaktan sakınması, bunun için tedirginlik duyması, tepki göstermesi demektir. Aslında bu duygu ve davranışların temelinde de eşlerin birbirlerine karşı duydukları sevgi vardır.
Birbirlerini koruma isteği vardır. Ancak eşler bu duygularını, ters bir durumla karşılaştıklarında ortaya koyarlar. Allah Teâlâ ise, kullarını kötülüklerden korumak için emir ve yasaklarını önceden bildirmiştir. Âni tepki şeklindeki bir gayret ve kıskançlık Allah hakkında düşünülemez. Allah Teâlâ koyduğu sınırlara uyulmaması halinde gazab edeceğini de (gayretinin sonucu olarak) yine önceden bildirmiştir.
Kaydedildiğine göre Sa’d İbni Ubâde radıyallahu anh bir gün Resûlullah’ın huzurunda:
– “Eğer karımın yanında yabancı bir erkek görecek olsam onu, kılıcımın keskin tarafıyla doğrarım” demiştir. Bunun üzerine Hz. Peygamber, çevresindekilere:
– “Sa’d’ın bu gayret ve hamiyetine şaşmayın! Çünkü ben Sa’d’dan daha kıskancım. Allah Teâlâ da benden daha kıskançtır” buyurmuştur. Bir yasağın çiğnenmesine karşı Hz. Peygamber ve Allah Teâlâ’nın tepkisi, elbette eşlerin birbirlerini kıskanmalarından çok daha ileridir (bk. Buhârî, Nikâh 36). Allah ve Resûlü, mü’minlerin haramlara düşmesini asla arzu etmezler.
Hadîs-i şerîf 1810 numarada tekrar gelecektir.
HADİSTEN ÖĞRENDİĞİMİZ DERSLER:
1. Allah Teâlâ koyduğu sınırları, mü’minleri korumak için koymuştur. Bu sebeple de sınırların çiğnenmesine razı değildir.
2. Haramları işlemek, Allah’ın gazabına uğramaya sebeptir.
3. Murâkabe bilincinin canlı tutulması, müslümanı haramları işlemekten ve sonuçta ceza görmekten alıkor.
BENZER KONULAR:
- İçimizdeki huzursuzluk ve kıskançlığın gitmesi için dualar
- Aile içi kıskançlık
- Haset (kıskançlık) hakkında geniş bilgi
- Hasedin (kıskançlığın) önüne nasıl geçebiliriz?
- Haset, kıskançlık, İmrenme ve Rekabet
- Tümünü görüntüle.
Answers ( 2 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Allah kıskançtır. Fakat insanlardaki kıskançlık duygusunu hâşâ Allah’a izafe etmek asla söz konusu değildir. Allah’ın kıskanması demek; Allah kulunu harama düşmesinden dolayı kıskanır bundan dolayı bu fuhşiyatı yani kötülükleri yasaklamıştır. Çünkü kulunun şeytanın tavsiyelerini dinlemesini kıskanır, harama düşmesini istemez.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
“Allah’ın kıskanması” ifadesi, Arapça “Hased” kökünden türetilmiş olan “Gıbta” kelimesi ile ifade edilir. Ancak bu ifade, insanlar arasındaki kıskançlık gibi negatif bir duygu değildir. İslam inancına göre, Allah’ın kıskanması, yaratılmış varlıklara olan sevgi ve ilgisinden kaynaklanan, onları eksiksiz ve kusursuz olarak koruma ve sahip çıkma arzusu anlamına gelir.
Allah’ın kıskanması, Kur’an’da geçen bazı ayetlerde ifade edilmiştir. Örneğin, “O Allah ki, kendisinden başka hiçbir tanrı yoktur. O, hakimiyet sahibidir, kudret ve yücelik sahibidir ve yaratıklarına özen gösterir.” (Sad Suresi, 38:65) şeklinde ifade edilen bir ayette, Allah’ın yaratıklarına özen gösterdiği ve onlara sevgiyle baktığı ifade edilir.
İslam’a göre, Allah’ın kıskanması, O’nun kullarına olan şefkat ve merhametinden kaynaklanır. Allah, insanlara, yaratılmışlara ve kullarına olan sevgisinden dolayı onları eksiksiz ve kusursuz bir şekilde koruma arzusuna sahiptir. Bu, O’nun sonsuz merhametinin bir ifadesidir.
Ancak, Allah’ın kıskanması, insanlar arasındaki kıskançlık gibi negatif bir duygu değildir. Çünkü Allah, her şeye kadir, sonsuz merhamet ve adalet sahibidir. Bu nedenle, insanlar arasındaki kıskançlık gibi olumsuz duygulara sahip olması gibi bir durum Allah’a asla isnat edilemez.
Allah’ın kıskanması, O’nun sevgi ve ilgisinin yaratılmış varlıklara yönelik bir ifadesidir ve onların iyiliği ve saadeti için duyulan derin bir arzudur. Bu, insanların Allah’a olan bağlılığını ve sevgisini artıran bir kavramdır.