Altın Yüzük ve İpek Elbise Haram mı?

Question

Altın takı kullanmanın ve ipek elbise giymenin erkeklere haram olmasının sebep ve hikmeti nedir?

Altin Yuzuk ve Ipek Elbise Haram mi

İPEK ELBİSE VE ALTIN YÜZÜK

(Erkeklerin ipek elbise giymesi haramdır.)

(Arapça metinde geçen) harir. İpekten yapılmış elbise, giyecek anlamına gelir. Aslında o ipek böceğinden ayrılan ince ipliklerdir. Daha sonra bu iplikten yumuşak elbise yapıldı.

Sanayide üretilen ipeklere gelince: O odun artığından veya pamuk kir pantısından elde edilen bir elyaftır.

Alimlerin icması ile ipek, ipekten yapılmış elbise, ipekten yapılmış minder, ipekten yapılmış yastık veya rahatlık halinde ipekten dokunmuş kumaşa sarılmak erkeğe haramdır.
Çünkü bu konuda Allah’ın elçisi Hz. Muhammed’in (Sallallahu aleyhi Ve Sellem) hadis-i şerifi bulunmaktadır: “İpek elbise giymeyin. Kim ki dünya hayatında ipekten yapılmış elbise giyer ise ahiret günü ipek elbise giyemez, ”

Hadisi şerifteki yasak apaçıktır. Bu yasak haramlığı gerektirmektedir. Bu manada birçok hadisi şerif rivayet edilmiştir. İbn Abdil Berr, Ibn Kudâme, İmam Nevevi ve başka âlimler (Rahmetullahi Aleyhim) bu konuda âlim lerin icması olduklarını aktarmışlardır.

İpeğin erkeklere haram olmasındaki hikmet: İpek elbise kullanmakta israf ve kendini beğenmişlik vardır. Aynı şekilde erkek ipek elbise kulla narak kadınlara veya kadın gibi davrananlara benzer. İpek elbise giyinmek rahatlığa, gevşekliğe ve zenginliğe işaret eder. Aynı şekilde ipek elbise giyerek bir erkek, kâfirlere de benzer. Çünkü ipek elbise dünyada kâfirlerin giyeceğidir.

Şeyh Muhammed b. Useymin bu konu hakkında şöyle demektedir. “Erkeğin giymesinin haram olduğu ipek, ipek böceğinden çıkan ve do ğada oluşan ipektir. Fabrikada üretilen ipek ise erkeğe haram değildir. Fakat erkek, kaba ve sert görünmek isteyen bir erkeğe benzemek istedi ğinde bu tür elbiseyi giymesine hacet yoktur. Böyle durumlarda erkeklerin elbisesini giyer, gevşeklerin değil.

Ayrıca bizim: “Fabrika yapımı elbise giymek erkeğe haram değildir. sözümüzün şöyle bir faydası vardır: Şayet erkek altı takkeli fabrika yapımı ipekten üretilmiş fes giyerse veya yine bu tür ipekten yapılmış iç çamaşır giyerse bunda bir sakınca yoktur. Fakat böyle bir ipekten üretilmiş göm leği erkeğin giymesine hacet yoktur. Her ne kadar bu helal olsa da bun dan sakınması gerekir. Erkeğin böyle bir kumaştan yapılmış olan gömleği giymesinde gevşekliğin bir göstergesi vardır. Çünkü cahil birisi böyle bir ipekten yapılmış gömleği giyen bir erkeği görse, o gömleği gerçek ipekten yapılmış zannedebilir. Cahil bundan dolayı ipek giymenin mübah olduğu nu zannedebilir ve bazen bu konuda o erkeğe uyabilir. Selamet insan için terk etmektedir.
İhtiyaç durumu ve ipek giymeyi tercih ettiren bir maslahatın bulunması durumunda haramlık durumu istisna edilir. İpek giymeye ya şiddetli so ğuktan veya üstüne ondan başka giyecek bir şey bulamaması durumunda ihtiyaç olur. Bu ihtiyaç durumlarından bazalan da uyuz hastalığı, hastalık, kaşıntı ve bitin çok olması gibi durumlardır. Nitekim bu sünnette de sabit olmuştur.

(İpek elbise giymek kadınlara ise mubahtır…)

Bu konuda da aynı şekilde icma vardır. Çünkü Ebu Musa (Radıyallahu Anh) Allah’ın elçisi Hz. Muhammed’den (Sallallahu Aleyhi Ve Sellem) şu hadisi aktarmıştır: “Ümmetimin erkeklerine ipek ve altın haram kılınmıştır. Ümmetimin kadınlarına ise helal kılınmıştır.

(Aynı şekilde erkeklerin altın giyinmesi de takması da haramdır.) Yani: Altın erkeklere haramdır. Altından yapılmış bir yüzük veya al tından yapılmış bir saati erkeğin kullanması caiz değildir. Nitekim bu daha önceden de geçmişti. Altın, kadınlar içinse mubahtır.

(Ta ki altın, yüzükte çekirge gözü oranınca bulunsa da aynıdır.)

Yani: Erkeğin altın yüzük takması caiz değildir velev ki yüzükte altın, çekirge gözü kadar az bir miktarda bulunsa da. Bu konuda âlimlerin icma sı bulunmaktadır.

İlk zamanlarda altın yüzük takmak erkekler içinde caizdi. Nitekim Nebi’de (Sallallahu Aleyhi Ve Sellem) bir müddet altın yüzük takmıştı. Daha sonraları kesin bir şekilde altın yüzüğü erkeklerin kullanması haram oldu. Bu konuda şüpheye bir mahal yoktur. Çünkü bu konuda Abdullah b. Mesut’un (Radıyallahu Anh) hadisi bulunmaktadır. Şöyle ki: Allah’ın elçisi Hz. Muhammed (Sallallahu Aleyhi Ve Sellem) altından bir yüzük edindi… İnsanlar da böyle yaptılar. Daha sonra Nebi minbere oturdu, yüzüğü parmağından çıkardı… Sonra şöyle dedi: “Allah’a yemin olsun ki! Asla bir daha bunu takmayacağım.” İnsanlarda yüzüklerini çıkardılar.
(Tüyün karıştığı ipeği giymek mekruh değildir. Tüyün fazla olması gerekir.)

Âlimler (Arapça metinde geçen) hazzi’nin tarifi hususunda ihtilaf et tiler. Bazıları onun yün ve ipek karışımı bir elbise olduğunu söyledi. Bazılan da ipek ve tüy karışımı olduğunu söyledi. Başkaları başka tariflerde de bulundu. Açık olan şudur ki, o ipek ve başka şeylerin karışımından olan bir elbisedir. Böyle bir elbiseyi giymek caizdir fakat o karışan şeyin ipek ten fazla veya ipeğe eşit olması gerekir. Bu görüş sahabenin çoğunluğuna, tabiine ve cumhura aittir. Onlar bu konuda İbn Abbas’ın (Radıyallahu Anh) Şu sözüyle delil getirdiler: “Allah’ın elçisi Hz. Muhammed (Sallallahu Aleyhi Ve Sellem) bize saf ipek elbise giymeyi yasakladı. Fakat ipek, diğerlerinden stil olarak ve en-boy olarak farklı olursa bunda bir beis yoktur. “

Sahabeden (Radıyallahu Anhum) ve tabiinin âlimlerinden birçok sayıda ipek ve yün karışımından elbise giydikleri aktarılmıştır. Ebu Davud (Rah metullahi Aleyhi)şöyle demiştir: “Allah’ın elçisi Hz. Muhammed’in (Sallallahu Aleyhi Ve Sellem) ashabından yirmi kadar kişinin veya çoğunluğun ipek ve yün karışımı elbise giydikleri aktarılmıştır. Enes ve Bera b. Azib onlardan bir kaçıdır. ”

Ibn Abdil Berr (Rohmetullah Aleyhi) şöyle demiştir: “Alimlerin büyük çoğunluğundan oluşan bir cemaat ipek ve yün karışımı elbise giymişlerdir. Şayet onları zikretsek bize görünürler. Bizlerin kast ettikleri şeylerden onları çıkarırız. Fakat onlar ipek olup olmadığı hususunda ihtilaf ettiler. Bundan kaçınmak evladır. Bir şeyin haramlığı ancak kesin bilgiyle kesin leşir. Fakat bu konu hakkında susuldu ve affedildiler.”

(Aynı şekilde ipekten fazla olan pamuklu elbise de böyledir.)

(Arapça metinde geçen) kazzu: Arapçalaşmış bir kelimedir. O ipek böceğinden, ipek ayrılırken çıkan şeydir.

Müellif bu kelimenin manasını beyan etmedi. Birçok yerde ondan bahsetti fakat ben bulamadım. Görünen şudur ki bu kelime tahrif edilmiştir. Doğrusu şöyledir: (el-kabetiy) kaf harfinin dammesi ve fethasıyla. Kubtiyyetun’un çoğuludur. O Mısır’da yumuşak toprağı işleyen işçilerin giydiği elbisedir. Bu kelime sanki Kiptilere de kıyas olmaksızın nispet edilmiş olabilir.

BENZER KONULAR:

Dini Soru Cevap

Her soru cevap verilmeye değerdir, yeter ki aynı konu bize sorulmuş olmasın ve kurallara uygun sorulsun. Lütfen soru yollamadan önce aynı konu var mı diye \\\\"ARAMA\" yapınız. Konu altına yazılan sorulara öncelik tanıyoruz.. Bilginize

Takip Et

Answer ( 1 )

    1
    2024-09-04T18:44:20+03:00

    İslam dinine göre erkeklerin ipek elbise giymesi ve altın yüzük takması haramdır. Bu hüküm, Peygamber Efendimiz (s.a.v.)’in hadislerine dayanır.

    Peygamber Efendimiz (s.a.v.) bir hadisinde şöyle buyurmuştur:

    • “İpek ve altın ümmetimin erkeklerine haram, kadınlarına ise helal kılınmıştır.” (Tirmizî, Libas, 1)

    Bu hadiste, ipek ve altın kullanımı konusunda erkekler ve kadınlar arasında bir ayrım yapıldığı açıkça belirtilmiştir. Erkeklerin ipek giymesi ve altın takması yasaklanmış, kadınlar için ise bu tür süs eşyaları helal kılınmıştır. Bu yasak, İslam’daki erkeklerin sadelik ve tevazu içerisinde yaşamalarını teşvik eden prensiplerden biridir.

    Ancak bazı alimler, bu yasağın sadece saf ipek ve altın için geçerli olduğunu belirtmişlerdir. İpek karışımı kumaşlar veya saf olmayan altın takılar konusunda farklı görüşler vardır, bu nedenle kişinin kendi mezhebine veya güvendiği bir alime danışması faydalı olacaktır.

    Yine de genel hüküm, erkeklerin saf ipek giymesi ve altın takması haramdır.

    En iyi cevap

Cevapla