Paylaş
Arşa İstiva Etmek Ne Demek
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Arşa İstiva Etmek
SORU: “Rahman, arş’a istiva etmiştir” âyetinin anlamı nedir?
CEVAP: Allah Teâlâ Tâhâ sûresinin başında şöyle buyururun
Tâ, hâ. Biz, Kur’an’ı sana sıkıntıya düşesin diye değil, ancak Allah’tan korkanlara bir öğüt olsun diye indirdik. Kur’an yeri ve gökleri yaratan Allah tarafından peyderpey indirilmiştir. Rahman arşı istiva etmiştir. (Tâhâ/1-5)
Rahman, en büyük ve en değerli nimetleri veren Allah Teâlâ’dır. Arş, yücelik, kudret ve hakimiyetten kinayedir. Allah’ın arşının ne olduğunu hiç bir kimse bilemez. Yükseklik ve yüceliğinden dolayı padişahın oturduğu yere/tahta da arş denilir: Arşı istiva etmek, arşın üzerine çıkmak, yükselmek, onu ele geçirmek ve mâlik olmak demektir. Ze-mahşeri der ki:
Melikin tahtı anlamına gelen arş ancak melik tarafından istiva edildiği için arş kelimesinin mülkten (sahiplikten ve egemenlikten) kinaye olduğu söylenmiştir. Mesela koltuğa oturmasa da filan adam ülkeye hâkim oldu anlamında “İsteva fülanun ale’l-beledi” derler. Bununla hâkimiyet ve nüfuzun hâsıl olduğu ifade edilir. Çünkü bu, “filan adam meliktir” demekten daha açık ve kuvvetli bir anlama delâlet eder.
Bu tabir, bir mekan veya bir yönle sınırlandırmayı ifade etmez. Allah Teâlâ bundan münezzehtir, yücedir ve büyüktür.
- Peygamberimiz (s.a.v.) İslam’ı insanlara anlatırken ne gibi baskılarla kArşılaşmıştır?
- KArşı Cinse Masaj Yapmanın ve Yaptırmanın Hükmü Nedir?
- Gemi yolculuğunda kArşılaşılabilecek tehlikeler sizce nelerdir?
- Çevrenizde Türkçe olmayan tabelalar var mı? Varsa bunlar hakkındaki düşüncelerinizi söyleyiniz.
- Çevrenizde kArşılaştığınız israfla ilgili gözlemlerinizden hareketle bir sunum hazırlayınız.
Answer ( 1 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Taha Suresinin beşinci ayetinde; Rahman arşa istiva etti ayeti geçmektedir. Alimler arşa istiva etti ayetini şu şekilde yorumlamışlardır;
Melikin tahtı anlamına gelen arş ancak melik tarafından istiva edildiği için arş kelimesinin mülkten (sahiplikten ve egemenlikten) kinaye olduğu söylenmiştir. Mesela koltuğa oturmasa da filan adam ülkeye hâkim oldu anlamında “İsteva fülanun ale’l-beledi” derler. Bununla hâkimiyet ve nüfuzun hâsıl olduğu ifade edilir. Çünkü bu, “filan adam meliktir” demekten daha açık ve kuvvetli bir anlama delâlet eder.