Paylaş
Kadın kocasına zekat verebilir mi? Mezheplere göre
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Bir hanım, zekâtını kocasına verebilir mi?
Bir kadın, zekâtını kocasına verebilir mi? diyanet
Ebu Hanife ile Hanbelilerde racih olan görüşe göre zevcenin zekâtını koca sına vermesi caiz değildir. Çünkü zekât nafaka yolu ile kadına geri döner.
İmameyn ile İmam Şafiî ve Imam Malik’e göre karının kocasına zekât vermesi caizdir. Dayandıkları delil İbni Mes’ud’un hanımı Zeyneb’den rivayet edilen şu hadis-i şeriftir: “Kocan ve çocuğun, sadaka vermeye en lâyık olan kimselerdir. ”
Bu zikredilenler dışında, kardeş, kızkardeş, hala, teyze, amca, dayı gibi yakın lara zekât verilebilir. Çünkü Taberani’nin Selman b. Amirden rivayet ettiğine göre: “Fakirlere verilen sadaka bir sadakadır, akrabaya verilen sadaka iki sadakadır. Biri sadaka, diğeri akrabaya iyilik.” Bilakis akrabalar zekâu daha çok hak ederler. İmam Malik şöyle demiştir. Zekâtını verdiğin en iyi kimseler geçimlerini sağlamak
Imam Malik şöyle demiştir. Zekâtını verdiğin en iyi kimseler geçimlerini sağlamak zorunda olmadığın yakınlarındir. Nafile sadakalara gelince: Bunlann usul ve furu’a, kan kocaya verilmeleri caizdir. Hatta bunlara verilmesi daha iyidir. Çünkü bunu yapmakta iki türlü müka
fat vardır: Biri sadaka mükafatı, diğeri akrabalık sevabıdır. Nafile sadakalann zenginlere ve kâfirlere verilmesi caizdir, bunların da o veri lenleri almalan caizdir. Bundan dolayı da sevap vardır. Çünkü Allah tealâ şöyle buyuruyor: “Onlar Allah sevgisiyle miskin, yetim ve esirlere yemek yedirirler.” O dö nemlerde esirler kâfirlerden başkası değillerdi. Hz. Ömer (r.a.) müşrik olan dayısına Hz. Peygamber’in de giydirdiği hulle elbisesini giydirdi. Hz. Peygamber (a.s.) Ebu Bekir’in kızı Esma’ya, müşrike olan annesine iyilik yapmak konusunda kendi sine soru sorunca “Anana iyilik et.” ( buyurdu. Fakat zengin olan kimselerin sadaka almamaları müstehaptır. Zengin ne sadaka almalı, ne de buna el sümelidir. Çün- kü Allah teala, ihtiyaç bulunduğu halde istemekten çekinenleri övmüş ve şöyle buyurmuştur: “Tanımayan onları iffetlerinden ötürü zengin zanneder.” Eğer zengin kişi ihtiyaç belirterek sadakayı alırsa bu ona haram olur. Nafile de olsa hüküm ayni dır. Çünkü bunu yapmakta yalan ve aldatma vardır.
Answers ( 1 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Ebu Hanife ve Ahmed b. Hanbel’in tercih edilen görüşlerine göre; kadının kocasına zekat vermesi caiz değildir. Çünkü bu nedenle, kadının kendisine dönmesi demektir bu zekâtın. İmam Şafii ve İmam Malik’e göre kadının kocasına zekat vermesi caizdir.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Peki biz hangi alimin sözüne uyalım? Her konuda olduğu gibi bu konuda da ittifak yok.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Eşine zekat verme konusunda deliller ve mezhep görüşleri zikredildi
Dilediğiniz görüşü seçebilirsiniz