Paylaş
Cami kuralları nelerdir? Camide uyulması gereken adap
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Cami (Kuralları) Adabı maddeler halinde
Camide uyulması gereken kurallar nelerdir?
Her Müslüman mescitlere karşı saygıda kusur etmemelidir. Mescitlere karşı saygılı olduğumuzu ifade etmemiz, âlimlerimizin kısaca ifade ettiği şu davranışları sergilememizle gerçekleşir.
/ Mescide girerken içerde ders ve zikirle meşgul olmayan bir ta kım kişiler varsa onlara selam vermek. İçeride kimse bulunmuyorsa veya var olanlar namaz kılıyorlarsa şöyle demek:
السلام علينا من ربنا على عباد الله الصالحين
“Rabbimizden selam, üzerimize ve Allah Teâlâ’nın sâlih kulları üzerine olsun.”
✓ Oturmadan önce iki rekât namaz kılmak. Şöyle ki; öğrenmek veya öğretmek veyahut da ziyaret maksadıyla mescide giren kimseler için, mescidin Rabbi olan Allah Teâlâ’ya selam ve tazim kastıyla kılınan iki rekâtlı namaza ‘tahiyyetu’l-mescid namazı’ denir. Bu namaz âlimlerin cumhuruna göre sünnettir.’
عن أبي قتادة الأنصاري رضي الله عنه قال قال النبي صلى الله عليه و سلم: “إذا دخل أحدكم المسجد فلاً يجيش حتى يصلي ركعتين
Ebû Katâde el-Ensâri’den (Allah ondan razı olsun) rivayete göre Peygamber Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Biriniz mescide girdiğinde iki rekât namaz kılmadan oturmasın”
Camiye giren kimse henüz oturmadan tahiyyetu’l-mescid namazını kılar. Faziletli olan budur. Oturduktan sonra da kılabilir. Mescide giren kimse meşguliyetten veya vaktin mekruh vakit olması gibi herhangi bir sebepten dolayı tahiyyetu’l-mescid namazını kılamayacak olursa şu zikri yapması müstahaptır.
سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبر
“Allah’ı her türlü noksan sıfatlardan tenzih ederim. Hamd Allah’a mahsustur, Allah’tan başka hiç bir ilah yoktur. Allah her şeyden yücedir”
Mescitte, abdest şükür gibi herhangi bir namazı kılmak veya mescide farzı edâ ve imama uyma niyetiyle girmek de tehiyyetü’l mescid yerine geçer.
İbrahim el-Halebi (8.956). Ğunyetu’l-Mütemelli adlı eserinde şöyle der: “Günde birçok defa mescide girip çıkan kimsenin bir defasında tahiyyetu’l-mescid namazı kılması yeterli olur.”
Mescit içerisinde alış-veriş yapmamak
Allah Teâlâ’yı zikretmek dışında sesini yükseltmemek
ihtiyaç dışı dünya kelamı konuşmamak
Ön safa geçmek için insanların boyunlarından atlarcasına gitmemek, insanlara zarar vermemek
Yer konusunda kimseyle tartışmaya girmemek
Safta kimseyi sıkıştırmamak
Namaz kılanın önünden geçmemek
Parmakları çıtlatmamak
Parmak çıtlatmak; ses çıkarıncaya kadar parmakları yummak veya uzatmaktır.
عن مجاهد أنه كرة أن يفزقع الرجل أصابعه وهو في الصلاة.
“Mücâhit (Allah ondan razı olsun)’den: Namazda erkeğin parmaklarını çıtlatmasını mekruh gördüğü rivayet edilmiştir.”
Parmak çıtlatma, hakkında yasak vârit olduğundan tahrimen mekruhtur. El-Mücteba isimli eserde, namazı bekleyen ve namaza yürüyenin hüküm açısından namaz kılan gibi olduğu zikredilmiştir. Yani onların da parmak çıtlatması tahrimen mekruhtur.
Namaz dışında parmak çıtlatmaya gelince; bazıları, mafsalları rahatlatmak gayesiyle de olsa bunun mekruh olduğunu söylemişlerdir. Ancak bu kerâhet namazdaki gibi tahrîmi değil, tenzihi bir kerâhettir.
İbrâhim el-Halebi (8.956) namaz dışında parmak çıtlatmanın hükmüne vâkıf olamadığını zikretmiş, zâhir olan; iki yer dışında oynama gâyesi olmaksızın yapılması durumunda mekruh olmadığıdır” demiştir. Oynama gayesiyle olursa tenzihen mekruh olduğu bilgisini de eklemiştir.
Fakihler, namaza giderken, mescitte namazı beklerken ve namaz esnasında parmakları birbirine geçirmenin tahrimen mekruh olduğunu da söylemişlerdir. Zira bu hususta nehîy, (yasaklama) vardır.
Ka’b b. Ucre diyor ki; Peygamber Efendimizi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) işittim şöyle buyurdular:
غَب بن عجرة قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: ” إذا توضا أحدكم، فأخسَنّ وضوء، ثم خرج عامدا إلى الصلاة، فلا يشبك بين يديه، فإنه في الصلاة
“Biriniz güzelce abdest aldıktan sonra mescide gitmeyi kast ederek çıktığında parmaklarını bir birine girdirmesin. Çünkü o, namazdadır.”
El-Mi’rac isimli eserde; parmakları birbirine geçirmenin keraheti hususunda sözbirliği olduğu nakledilmiştir.
Mescitleri necasetlerden, çocuklardan ve delilerden korumak Allah Teâlâ’yı çokça zikretmek.
Mescitlerde, konuşmak için oturmak ittifakla mubah değildir.
Hazanetu’l-Müftîn isimli eserde şöyle zikredilmiştir: “Normalde mubah olan dünya ile ilgili konuşmaların mescit içerisinde yapılması haramdır. Mescit içerisinde dünya kelamı konuşulmaz. Cellâbî namaz bahsinde şöyle der: Mubah olan dünya kelâmının mescitte konuşulması câizdir. Evlâ olan zikirle meşgul olmaktır.”
Mescitte izdiham olduğunda namaz kılacak olan kişinin oturan birini yerinden oynatması caizdir. Oturan bu kişinin zikirle, dersle, Kur’ân okumakla meşgul olması veya itikâfta bulunması hükmü değiştirmez.
Bir tarafından girilip diğer tarafından çıkılacak şekilde mescit içerinde yol edinilmesi câiz değildir.
CAMİ-MESCİT KURALLARI
Mescit içerisinde yuvası bulunan kırlangıç ve yarasalar mescidi pisletiyorlarsa yavrularıyla birlikte mescitten çıkarılmalarında bir sakınca yoktur.
Ezanı cemaate işittirmek için minare yapılmasına ihtiyaç varsa vakfın parasından minare yapılabilir. Ancak aşırıya gitmemeli ihtiyaç dışına çıkılmamalıdır. Eğer ihtiyaç dışı harcama yapılacaksa bu vakıf veya câmi parasından karşılanamaz.
Efdaliyyet itibarıyla mescitleri şöyle sıralayabiliriz:
Mescid-i Haram
Mescid-Nebevi
Mescid-i Akså
Büyük camiler
Mahalle mescitleri
Yollardaki mescitler
Evlerdeki mescitler.
Benzer Konular:
Answer ( 1 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
CAMI – CEMAAT ADABI ve DUALARI
(Cami ve mescitlerde dikkat edilmesi gereken hususlar)
يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ ! Ey Adem ogullan
Her mescide gidişinizde ziynetlerinizi takının (güzel ve temiz elbiselerinizi giyin; kendinize çeki düzen verin). (el-A’raf, dyet: 31)
Camive girmeden once.
نويت الاعتكاف
NİYET ETTIM İTİKAFA denilir.
Camiden sol ayakla çıkılır ve şu dua okunur:
Allahümme inni euzu bike min iblise ve cünudih* Manası: “Ey Allah’ım! Şeytanın ve onun taifesinin şerrinden sana sığınırım.” “Sizden birisi camiden çıkarken (bu duayı) okutun Hiç şüphe yoktur ki, bu duayı okuyan kimseye şeytanın zararı dokunmaz.”
Camiye sağ ayakla girilir ve şu dua okunur:
بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله ، اللهم اغفر لي ذنوبي وافتح لي أبواب رحمتك
“ALLAH’IN ADIYLA, Allah ve Resülüne salat ve selam olsun, Allahım, günahlarını bağışla ve bana rahmet kapılarını aç.” (Mislim)
1- Allah’a ibadet maksadıyla camiye (mescide) giren Müslüman, tam bir edep ve huşu içinde bulunmalı, itikafa niyet ederek içeri girmelidir
2- Camiye giriş ve çıkış dualarını okumak sünnet ve cami adabındandır 3-Sağ ayakla girilir ve sol ayakla çıkılır
4- Camiye girince ezan okunmamış ve mekruh vakit de değilse iki rekat Tahiyyat’ül Mescid namazını kılmalıdır
5-Camiye fena kokulu elbise ve çorap gibi şeyler ile soğan-sarımsak gibi şeylerden ağzı kokan ve başkalarını rahatsız eden kişi, bu kokuları gidermeden camiye girmemelidir.
بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله، اللهم اني اسألك من فضلك ، اللهم اعصمني من الشيطان الرجيم
“ALLAHIN ADIYLA, Allah ve Resülüne salat ve selam olsun, Allahum, Senden fazl-u ihsanını diliyorum, Allahım, beni rahmetinden uzaklaştırılmış şeytanın şerrinden koru”
6-Camiye abdestli olarak girilmelidir, abdestsiz girmek mekruhtur.
7-Camide cemaatla kılınan namazlarda safların sık ve düzgün olması son derece önemlidir
8-Cami içinde asla alışveriş yapılmaz.
9- Camide kayıp ilanı verilmez
10-Camide (herhangi bir özür olmadıkça) bilhassa hutbe okunurken kıbleye dönük olarak diz üzerinde oturmak lazımdır (Hutbe esnasında yanındakilere SUS dahi denilmez)
11-Sünnet ile farz arasında konuşmak sünnetin sevabını azaltır. Bu sebeple farz ile sünnet arasında konuşmamaya itina gösterilmelidir.
12-Camilere ceket omuza atılmış. kollar sıvalı ve benzeri laubali hareketlerle girilmez.
13-Camilerde musahafayı sürekli adet haline getirmek birçok İslam alimi tarafından bid’at addedilmiştir
14-Camide farz hamazı kılınırken safın dışında ayrı bir yerden imama uymak mekruhtur
15-Camilerin sofa veya avlusuna bir yazı tahtası koyup cemaatin en çok bilmesi gereken, bilhassa fikhi mevzuların yazılması oldukça faydalı bir hizmet olur.