Paylaş
Cehennem ne demektir? Cehennem hakkında bilgi
Question
CEHENNEM
Cehennem nedir? Dini kavram olarak cehennem
Ahirette kâfirlerin sürekli kalacakları azap yeridir.
Arapça bir kelime olan cehennem sözlükte derin kuyu anlamına gelir. Terim olarak ise, ahirette kâfirlerin sürekli olarak, günahkâr müminlerin de günahları Ölçüsünde cezalandırılmak üzere kalacakları azap yeri demektir.
Kur’ân-ı Kerîm’de cehennem için yedi isim kullanılmıştır: Cehennem (derin kuyu), nâr (ateş), cahîm (son derece büyük, alevleri kat kat yükselen ateş), hâviye (düşenlerin çoğunun geri dönemediği uçurum), saîr (çılgın ateş ve alev), lezâ (dumansız ve katıksız alev), sakar (ateş), hutame (obur ve kızgın ateş). Bunlardan Kur’anda en çok geçeni cehennem ismidir. Bir kısım müfessirler ise “Cehennemin yedi kapısı vardır. Onlardan her kapıya girecek guruplar ayrılmıştır” (el-Hicr İ5/44) mealindeki âyette geçen yedi kapıyı yedi tabaka olarak yorumlamışlar ve bu yedi ismin cehennemin yedi ayrı tabakasına ait isimler olduğunu ileri sürmüşlerdir. Hatta bazı tefsirlerde hangi inkarcı gurubun hangi tabakada yer alacağına dair bilgiler verilmiştir.
Cehennem ve cehennem hayatı Kur’ân’da şöyle tasvir edilir: Cehennemlikler cehenneme vardıklarında, cehennem onlara konak gibi büyük kıvılcımlar saçar (el-Mürselât 77/32-33), uzaktan gözüktüğünde onun kaynaması ve uğultusunu işitirler (el-Furkân 25/12), cehenneme girenler orada uzun sütunlar arasında her yönden o ateşle kapatılmışlardır (el-Hümeze 104/8-9). Cehennem inkarcılar için bir zindandır (el-isrâ 17/8). O, ateşten örtü ve yataklarıyla {el-A’râf 7/40-41), cehennemlikleri her taraftan kuşa-tan(el-Kehf 18/29), yüzleri dağlayan ve yakan (İbrâhîm 14/50; el-Mü’minûn 23/104), deriyi soyup kavuran (el-Me’âric 70/16), yüreklere çöken(el-Hümeze 104/7), kızgın ateş dolu bir çukurdur {el-Kâria 101/9-11). Cehennemin yakıtı insanlar ve taşlardır (et-Tahrîm 66/6). O, kendisine atılanlardan bıkmayacak, hatta hiç boş yer kalmamacasına “daha yok mu?” diyecektir (Kaf 50/30). Cehennemlikler elleri boyunlarına bağlı olarak dar bir yerden atılırlar {el-Furkân 25/13); boyunlarında halkalar ve zincirler olduğu halde kaynar suya sürülürler, sonra ateşte yakılırlar (el-Mü’min 40/71-72); ateşten elbiseler giyerler (el-Hac 22/19-22); insanın içine işleyen bir sıcaklık ve kaynar su içinde, serin ve hoş olmayan kara bir dumanın gölgesinde bulunurlar (el-Vâkı’a 56/42-44); derileri, her yanışında, azabı tatmaları için başka deri ile değiştirilir (en-Nisâ 4/56). Cehennemliklerin yiyeceği, cehennemin dibinde çıkan ve tomurcukları şeytan başı gibi olan {es-sâffât 37/64-66) zakkum ağacıdır. İnkarcılar bu ağaçtan yiyip karınlarını doyurduktan sonra, susamış develerin suya saldırışları gibi kaynar su (el-vâkı’a 56/53-55) ve irin (en-Nebe’ 78/25) içeceklerdir. Orada ne bir serinlik ne de içilecek güzel bir şey bulacaklardır {en-Nebe’ 78/24). Başlarına dökülen kaynar su ile karınlarındakiler ve derileri eritilecek, bu azaptan ne zaman çıkmak isteseler her defasında geri çevrileceklerdir (el-Hac 22/21-22). Susuzluktan yanan cehennemlikler, cennettekilere “suyunuz-dan veya Allah’ın size verdiği rızıktan bize gönderin” diye seslenecekler, cennetlikler de onlara “Allah (istediğiniz) her iki şeyi de kâfirlere haram kıldı” diyeceklerdir (el-A’râf 7/50-51). Allah cehenneme giren inkarcılara ebediyen rahmet etmeyecek (en-Nisâ 4/137, 168), onlar Allah’ı görmekten de mahrum kalacaklardır (el-Mutaffifîn 83/15). Bilginlere göre cehennem hayatında sözü geçen acı, ıstırap, azap, ateş, vb. şeyler bu dünyadaki-lere benzetilemez. Bunların içyüzünü insanların bilmesi mümkün değildir. Cehennem azabı kâfirleri her taraftan kuşatacak, onlar orada ebedî kalacaklardır. Günahkâr müminler ise cehennemde ebedî kalmayacaklar, cezalarını çektikten sonra cennete konulacaklardır.[180]
Ehl-i sünnet inancına göre, Kur’ân-ı Ke-rîm’de mazi (geçmiş zaman) kalıbıyla geçen “cehennem kâfirler için hazırlandı” (el-Bakara 2/24; Âl-i îmrân 3/131) ifadesi cehennemin şu anda var ve yaratılmış olduğunu gösterir. Hasrın ve cehennemdeki azabın cismânî olmayıp ruhanî olacağını ileri süren İslâm filozoflarına karşılık, Ehl-i sünnet bilginleri bazı Kur’ân âyetlerine dayanarak (bk. en-Nisâ 4/56) cehennem azabının ruhânî-cismânî olacağı fikrini benimsemişler, bu sebeple de İslâm filozoflarını tekfir etmişlerdir. Ehl-İ sünnet kelâmcıları ayrıca “orada ebedî kalıcıdırlar” (en-Nisâ 4/169; el-Ahzâb 33/65) mealindeki âyetlere dayanarak cehennem hayatının sonsuz ve ebedî olduğu inancını benimsemiş, cehennem hayatının ebedî olmadığını ileri süren Cehmiye ile bir kısım düşünürleri bid’atçı saymıştır.
Answer ( 1 )
Cehennem, birçok dini inançta, kötülerin ya da günahkârların ölümden sonra cezalandırılacağı bir yer olarak kabul edilen manevi bir kavramdır. Bu kavram, İslam, Hristiyanlık, Yahudilik ve diğer bazı dinlerde farklı şekillerde tanımlanır, ancak genellikle bir tür ceza yeri veya âhiret sonrası kötülüğün ve ıstırabın yaşandığı bir mekân olarak kabul edilir.
İslam’da Cehennem:
İslam’a göre, cehennem (Arapça: جهنم, Jahannam) kötülerin, iman etmeyenlerin, Allah’a karşı isyan edenlerin ve günahkârların ölümden sonra yaşayacakları azap yeridir. Cehennem, Kur’an’da sıkça bahsedilen bir kavramdır ve çok çeşitli betimlemelere sahiptir. Cehennemdeki azap, ateş, sıcaklık, açlık, susuzluk, zakkum ağacı gibi korkunç unsurlarla anlatılır.
Kur’an’a göre cehennem, yedi katmanlıdır. Her katman daha derin ve daha şiddetli bir azaba sahiptir. Cehennem halkı, bu azaplar içinde ebedi olarak kalacak veya Allah’ın rahmetiyle affedileceklerdir. İslam’a göre, cehennem sadece inkar edenler ve kötülük yapanlar için değil, aynı zamanda günah işleyen müminler için de bir tehlikedir.
Hristiyanlıkta Cehennem:
Hristiyanlıkta cehennem, Tanrı’nın yok ettiği ya da cezalandırdığıların gittiği bir yerdir. Genelde “ateş gölü” olarak tanımlanır. Cehennem, sonsuz azap ve Tanrı’dan ayrılık ile ilişkilendirilir. Cehennem kavramı, Yeni Ahit’teki metinlerde yer alır ve ahlaki olarak kötü olanların, Tanrı’nın krallığından dışlanacağı bir yer olarak tanımlanır.
Yahudilikte Cehennem:
Yahudilikte cehennem, “Gehenna” (İbranice: גֵּיהִנָּם) olarak bilinir ve Tanrı’nın azap yeri olarak düşünülür. Ancak, Yahudi inancında cehennem daha çok geçici bir ıstırap yeri olarak kabul edilir. İyi işler yapanlar, cehennemden kurtulur ve Tanrı’nın huzuruna kabul edilirken, kötü işler yapanlar daha uzun süre azap çekerler.
Diğer İnançlar:
Birçok kültürde cehennem veya benzeri ceza yerleri vardır. Budizm, Hinduizm gibi inançlarda da kötü karma yüzünden ceza ve yeniden doğuş kavramları bulunur.
Cehennemle İlgili Betimlemeler:
Cehennem, çoğu zaman korkutucu bir yer olarak tasvir edilir. Ateş, karanlık, açlık, susuzluk, yalnızlık, acı ve ıstırap gibi unsurlar bu yerle ilişkilendirilir. Ancak, cehennemle ilgili betimlemeler, her dinin veya kültürün inançlarına göre farklılık gösterebilir.
Sonuç olarak, cehennem, bir arınma, ceza veya ıslah yeri olarak dinlerin öğretilerinde önemli bir yer tutar ve insanları doğru yaşamaya teşvik etmeyi amaçlayan bir kavramdır.