Paylaş
Cennette Allah’ı görecek miyiz?
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Cennette Allah’ın cemalini görmek
Cennet ehli ahirette Allah Teâlâ’nın cemâlini müşahede edecek midir? Mezheplerin bu olaya bakışı nasıldır?
Burada şunu öncelikle belirtmek gerekir ki, söz konusu soruda zikredilen husus, “Yüzler vardır ki, o gün ışıl ışıl parıldayacaktır. Rablerine bakacaklardır” (Kıyâmet 75/22-23) âyetlerinde yer almaktadır. Her ne kadar ilgili âyette açıkça müminlerin cennette Allah’ı görecekleri ifade edilmiş olsa da konu, itikâdi mezhepler tarafından iki farklı biçimde yorumlanmıştır. Bunlardan birine göre müminler âhirette Allah’ı göreceklerdir. Bu görüş Ehl-i sünnet’e aittir. Dolayısıyla Ehl-i sünnet âlimleri hem bu iki âyetten hem de Hz. Peygamber’den nakledilen sahih hadislerden yola çıkarak mümin kulların -dünyada değil-sadece âhiret âleminde Rablerini göreceklerini savunmaktadır. Söz konusu hadislerden bazıları şöyledir:
Denildiğine göre ashaptan bazıları Hz. Peygamber’e (sas): ‘Ey Allah’ın Resûlü! Biz kıyâmet günü Rabbimizi görecek miyiz?’ diye sordular. Hz. Peygamber (sav) de buyurdu ki: ‘Siz bulutsuz zamanlarda güneşi ve ayı görme konusunda sıkıntı çeker misiniz?’ Onlar da: ‘Hayır’ dediler. Bunun üzerine Allah elçisi: ‘İşte siz Rabbinizi öyle (apaçık bir şekilde) göreceksiniz” dedi. (Buhârî, Mevâkît, 16, 26; Ezân, 129, Tefsir, 50, Rikâk, 52; Müslim, İmân, 299-302).
Allah Resûlü’nden gelen bir hadis de şöyledir: Peygamber (sav) dolunay gecesinde aya baktı ve yanındakilere: ‘Siz şu ayı gördüğünüz gibi âhirette Rabbinizi göreceksiniz‘ dedi”. (Buhârî, Mevâkît, 16; Tefsir, 50, Tevhid, 24). Resûlullah (sav) bir hadisinde de buyurmuştur ki: “Allah müminlere gülerek görünecektir“. (Müslim, İmân, 316).
Mu’tezile mezhebi mensupları ise, Allah’ın hem dünyada hem de ahirette görülemeyeceğini iddia etmişlerdir. Zira onlar yukarıda zikrettiğimiz âyette yer alan “bakacaklar” ifadesini, “bekleyecekler” manasında yorumlayarak böyle bir sonuca varmışlar ve ilgili âyete Ehl-i sünnetin aksine “müminler âhirette Rablerinden gelecek sevabı bekleyeceklerdir” manasını vermişleridir. (Râzî, Mefâtîhu’l ğayb, XXX, 226-229).
Bize göre bu iki yaklaşımdan ilki yani Ehl-i sünnet’in yaklaşımı daha isabetlidir. Çünkü Mu’tezile’nin yorumu hem dil yönün den hem de Hz. Peygamber’in konuyla ilgili zikrettiği hadisler yönünden uygun bir yorum değildir. Hatta söz konusu yorumun ilgili hadislere taban tabana zıt olduğu görülmektedir. Halbuki Ibn Kesîr (ö. 774/1372) ve Müslim şârihi Nevevî’ye (ö. 676/1277) göre bu konuyla alakalı olarak nakledilen hadisler hiçbir şüpheye yol açmaya cak derecede sahihtirler. Bütün bunlar ortada iken Mu’tezile’nin söz konusu yaklaşımını kabul etmek mümkün görünmemektedir. Çünkü bu durumda o, zorlama bir te’vilden başka bir şey değildir. Ayrıca şu da bir gerçek ki, âhiret sorumluluk yeri olmadığına göre orada Rab binin sevabını beklemenin bir anlamı yoktur. Zira amel defterlerinin verilmesiyle birlikte hesap işi artık tamamlanmış demektir. Dolayısıyla o andan sonra sevap beklemek yersizdir. O halde burada âyetin ruhuna uygun olan yorumun, Ehl-i sünnet âlimleri tarafından kabul gören yorum olduğu söylenebilir.
BENZER KONULAR:
- Ru’yetullah meselesi mutezile
- Rü’yetullah ne demek? Allah’ın görülmesi meselesi
- Ru’yetullah Nedir? Kısaca
- İtikadi mezhepler nelerdir?
- Hesap verirken Allah’ı görecek miyiz
- Tümünü görüntüle.
Answer ( 1 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Cennette Allah’ı görüp görmeme meselesi itikadi mezhepler arasında ihtilaflı bir konudur.
Rabbimiz (cc) Kur’an-ı Kerim’de şöyle buyuruyor;
“Yüzler vardır ki, o gün ışıl ışıl parıldayacaktır. Rablerine bakacaklardır” (Kıyâmet 75/22-23)
Bu ayete göre ehli sünnet âlimleri hem bu iki âyetten hem de Hz. Peygamber’den nakledilen sahih hadislerden yola çıkarak mümin kulların -dünyada değil-sadece âhiret âleminde Rablerini göreceklerini savunmaktadır.
Mu’tezile mezhebi mensupları ise, Allah’ın hem dünyada hem de ahirette görülemeyeceğini iddia etmişlerdir