Cin ve Şeytan arasındaki fark

Bildir
Question

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Bildir
İptal

Cin ile şeytan arasındaki fark ve benzerlikler

Cin ve Seytan arasindaki fark

CİN İLE ŞEYTAN ARASINDAKİ FARKLAR

Şeytan, insanlar tarafından görülmeyen habis bir yaratıktır. Cin, şeytan, iblis ve ifrit yaradılış itibariyle birdir. Fakat cinlerden salih müminler olduğu gibi habis olanları da vardır.

Halk kesiminden bazı insanlar: “Şeytanın melek olduğunu ve Allah (c.c)’ın emrine karşı geldiği için bu makamdan alındığını” söylemektedirler. Bu sözün aslı yoktur.

Hz. Aişe’den rivayet edilen bir Hadisi Şerifte Peygamber Efendimiz (s.a.v) şöyle buyurmaktadır:

عن عائشة قالت : قال رسول الله : خلقت الملائكة من

نور. وخلق الجان من مارج من نار. وخلق آدم مما وصف لكم.

“Melekler nurdan yaratıldı. Cinler de halis ateşten yaratıldı. Adem ise size nisbet olunan (topraktan) şeyden yaratıldı.”

Şeytan, cinlerden olup, Allah (c.c) Âdem’i yarattığı zaman meleklerle beraber onun da secde etmesini emretmişti. O da kibirlenip secde etmemiştir.

Onun cinlerden olduğunu açıklayan bir Ayeti Kerimede Allah (c.c) şöyle buyurmaktadır:

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ

الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ (٥٠)

“Biz meleklere Adem’e secde edin demiştik, iblis hariç hepsi secde ettiler. İblis cinlerdendi, Rabbinin emrinden dışarı çıktı.

Ayeti Kerime’de açıkça anlaşılmaktadır ki: Şeytan’ın meleklerden olmayıp, cinlerden olduğudur. Şayet meleklerden olsaydı, secde
edeceklerden olacaktı. Çünkü melaiketler yaratılış itibariyle daima Allah (c.c)’ın emirlerini yerine getirmekle memur olunmuşlardır.

Şeytanın yaratılışı ateştendir ve cinlerdendir, bu yüzden iblisten hariç hepsi secde etmiştir.

İblis’e “Şeytan” denilmesinin sebebi: İnatçı, kibirli, başkaldıran anlamına gelmesidir. Lügatta “Şeytan” delalet anlamındadır.

Yüce Allah onu “Şeytan” ismiyle zikretmiştir.

Allah (c.c) Kur’an-ı Kerim’de onun hakkında şöyle buyurmaktadır:

إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِن طِينٍ (۷۱) فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ (۷۲) فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ (۷۳) إِلَّا إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنْ الْكَافِرِينَ (٧٤) قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِينَ (٧٥) قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ

مِن طِينٍ (٧٦) قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَحِيمٌ (۷۷)

“Rabbin o zaman meleklere demişti ki: Muhakkak ben çamurdan bir insan yaratacağım. Artık onu tamamlayıp, içerisine de ruhumdan üfürdüğüm zaman kendisi için derhal secdeye kapanın.”

Bunun üzerine bütün melekler hep birlikte secde ettiler.

Yalnız iblis secde etmedi. Çünkü o büyüklük tasladı ve kâfirlerden oldu.

Allah: “Ey iblis! İki elimle yarattığıma seni secdeden men eden nedir?

Kibirlenmek mi istedin yoksa yücelerden mi oldun?” Dedi.

İblis: “Ben ondan hayırlıyım. Beni ateşten O’nu ise çamurdan yarattın.” Dedi.
Allah: “Hemen buradan çık, sen artık kovulmuş birisin.”

Netice itibariyle iblis cinlerden olup şeytanların büyüğüdür.

TIKLA

Cin ve şeytan aynı kökenden, yani ateşten yaratılmıştır. Şeytan, aslında cinlerden bir varlık olup, Allah’a karşı kibirlenip secde etmemesi nedeniyle meleklerden ayrılmış ve “şeytan” sıfatını almıştır. İblis, cinlerden olduğu için irade sahibi olup, iyi ya da kötü yolu seçme özgürlüğüne sahiptir.

Kuran-ı Kerim’de, Allah’ın melekler dışında İblis’e de secde emri verdiği, ancak İblis’in kibirlenerek bu emre karşı geldiği açıkça belirtilir. Bu durum, onun cinlerden olup, meleklerin aksine isyan edebilen bir varlık olduğunu ortaya koymaktadır.

Cin ve şeytan arasındaki farkları şu şekilde özetleyebiliriz:

  1. Yaratılış ve Mahiyet:
    • Cinler ateşten yaratılmış varlıklardır ve insanlar gibi iradeye sahiptirler. İyi ya da kötü olabilen bu varlıklar arasında Müslüman olanları da vardır.
    • Şeytan ise, cinler arasından gelmiş, Allah’ın emirlerine karşı gelmiş ve kibri yüzünden itaatsizlik etmiş bir varlıktır. Bu yüzden “şeytan” denilmiştir. İblis, şeytanların lideri olarak kabul edilir.
  2. İblis’in Konumu:
    • İblis, cinlerden olduğu halde meleklere secde emrinin verildiği vakit, Allah’a karşı kibirlenmiş ve secde etmeyi reddetmiştir. Cinlerden olduğu Kuran-ı Kerim’de de belirtilmiştir, dolayısıyla meleklerden değildir.
  3. Meleklerden Farkları:
    • Melekler nurdan yaratılmışlardır ve Allah’a itaat etmeye programlanmışlardır. İrade ve itaatsizlik gibi kavramlar melekler için geçerli değildir. Bu sebeple, şeytanların ve cinlerin varlıkları meleklerden tamamen ayrılır.
  4. Şeytanın Görevi ve Şeytani Vasıflar:
    • Şeytanlar, insanları saptırmak ve Allah’ın yolundan alıkoymak için uğraşırlar. Şeytan kelime anlamıyla da inatçı, kibirli ve isyankâr anlamına gelir.

Bu farklılıklar, cin ve şeytan kavramlarının İslam’daki yerini ve iblis’in kendisine has rolünü ortaya koymaktadır.

BENZER KONULAR:

Answers ( 3 )

    1
    2024-10-26T00:07:15+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Cin ve şeytan, İslam inancında önemli yer tutan iki farklı varlıktır. İşte bunların arasındaki farklar ve benzerlikler:

    Farklar:

    1. Tanım:
      • Cin: Cin, Allah tarafından yaratılan ve insanlardan farklı bir varlık türüdür. Genellikle görünmezdirler ve ateşten yaratıldıkları kabul edilir. Cinler, insanların iradesine ve tercihlerine sahip varlıklardır.
      • Şeytan: Şeytan, genellikle insanları saptırmak için çalışan kötü bir varlık olarak tanımlanır. İslam inancına göre, şeytanlar, özellikle Iblis, Allah’a isyan eden bir cin olarak kabul edilir.
    2. Köken:
      • Cin: Cinler, ateşten yaratıldıkları için Allah’ın farklı bir yaratılış biçimidir.
      • Şeytan: Iblis, Allah’a itaatsizlik eden bir cin olduğu için şeytan olarak adlandırılır. Yani, şeytanlar, cinsel bir alt grubudur.
    3. Amaç:
      • Cin: Cinlerin bazıları iyi, bazıları kötü olabilir. İyi cinler, insanlara yardım edebilir veya onlarla iyi ilişkiler kurabilir.
      • Şeytan: Şeytanların amacı insanları doğru yoldan saptırmak ve onları kötü yola yönlendirmektir.

    Benzerlikler:

    1. Görünmezlik: Hem cinler hem de şeytanlar genellikle görünmez varlıklar olarak kabul edilirler. İnsanlar onları fiziksel olarak göremezler.
    2. İrade ve Seçim: Hem cinler hem de şeytanlar, irade sahibi varlıklar olarak insanları etkileme potansiyeline sahiptir. İnsanların kalplerinde ve akıllarında oynama yapabilirler.
    3. İbadet: İslam inancında cinlerin de Allah’a ibadet etme yükümlülüğü vardır. Kötü olan cinler, şeytan olarak adlandırılır ve insanlara zarar vermek için çalışırlar.
    4. İnsana Etki: Cinler ve şeytanlar, insan yaşamına etki edebilir. Cinler, insanlar üzerinde olumlu veya olumsuz etkiler yaratabilirken, şeytanlar genellikle olumsuz etkilere odaklanır.

    Sonuç

    Cin ve şeytan arasındaki farklar, onların doğası, amaçları ve insanlarla ilişkileri açısından belirgin olsa da, her ikisi de görünmez varlıklar olarak insan hayatına etki etme potansiyeline sahiptir. İslam inancında bu varlıkların varlığı, insanın manevi gelişimi ve korunması açısından önemlidir.

    En iyi cevap
    1
    2024-10-26T00:07:54+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Kur’an-ı Kerim’de şeytan ile ilgili birçok ayet bulunmaktadır. İşte bazı önemli ayetler:

    1. Bakara Suresi, 34. Ayet:

      “Hani biz, meleklere, ‘Âdem’e secde edin’ demiştik. İblis (şeytan) hariç, hepsi secde etti. O, kibirlenip, inkar edenlerden oldu.”

    2. Araf Suresi, 11-12. Ayetler:

      “Sizi yarattık, sonra size biçim verdik. Sonra, ‘Meleklere, Âdem’e secde edin’ dedik. İblis secde etmedi, ‘Ben ondan daha hayırlıyım; beni ateşten, onu ise çamurdan yarattın’ dedi.”

    3. İsra Suresi, 62. Ayet:

      “O (İblis) şöyle dedi: ‘Beni azdırdığın için, ben de yemin ederim ki, onların (insanların) doğru yolundan sapmalarını sağlayacağım.'”

    4. Sad Suresi, 71-72. Ayetler:

      “Rabbin, ‘İblis’i niçin secde etmedin?’ dedi. O, ‘Ben ondan hayırlıyım; beni ateşten, onu ise çamurdan yarattın’ dedi.”

    5. Fussilet Suresi, 36. Ayet:

      “Şeytandan gelen bir vesvese seni tahrik ederse, hemen Allah’a sığın. O, her şeyi işiten ve bilendir.”

    6. Nas Suresi, 4-5. Ayetler:

      “Hüda bir vesvese veren, insanların kalplerine fısıldayan o şeytandan (sana sığınırım).”

    7. Mü’minun Suresi, 97-98. Ayetler:

      “De ki: ‘Ey Rabbim! Şeytanların vesveselerinden sana sığınırım. Ve ey Rabbim! Onların benim yanıma yaklaşmalarından sana sığınırım.'”

    Bu ayetler, şeytanın doğası, insana etkisi ve Allah’a karşı isyanı hakkında önemli bilgiler sunmaktadır. Şeytan, insanları saptırmaya çalışan bir varlık olarak tasvir edilmiştir ve müminlerin Allah’a sığınmaları gerektiği vurgulanmıştır.

    1
    2024-10-26T00:08:25+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Cinlerle ilgili Kur’an-ı Kerim’de geçen bazı ayetler şunlardır:

    1. Cin Suresi (Surah Al-Jinn) 1-2:
      • Ayet 1: “De ki: ‘Bana vahiy edildi ki, bir grup cin, Kur’an’ı dinleyip, ‘Gerçekten biz, hayret verici bir Kur’an dinledik.’ dediler.”
      • Ayet 2: “O, doğru yola ileten bir Kur’an’dır. Biz ona iman ettik ve Rabbimiz’e asla hiç kimseyi ortak koşmayacağız.'”
    2. Cin Suresi 6:
      • “Şüphesiz ki, insanlardan bazıları Allah’a karşı cinslerden bazıları da vardır; bunlar birer dosttur.”
    3. Bakara Suresi (Surah Al-Baqarah) 102:
      • “Süleyman’ın saltanatı hakkında, cinlerin ve şeytanların insanlara verdiği ilham ve onların bir kısmının, ‘Biz Süleyman’ı izledik.’ diyerek gerçekleri gizlemeleri gibi şeyler yazmışlardı.”
    4. Zümer Suresi (Surah Az-Zumar) 36:
      • “Allah’tan başka dostlar edinenlere, ‘Biz onlara ibadet etmiyoruz, yalnızca bizi Allah’a yaklaştırsınlar diye onlara tapıyoruz.’ derler. Şüphesiz Allah, kendi aralarında ihtilafa düştükleri şeyler hakkında hüküm verecektir.”
    5. Araf Suresi (Surah Al-A’raf) 38:
      • “Allah, cinleri ve insanları, yalnızca kendisine ibadet etsinler diye yarattı.”
    6. İsra Suresi (Surah Al-Isra) 13:
      • “Her insanın amelini boynuna bağlı kıldık. Kıyamet günü onun için bir kitap çıkaracağız; amellerini açıkça görecektir.”

    Bu ayetler, cinlerin varlığını, insanlarla olan ilişkilerini ve ibadet anlayışlarını yansıtmaktadır. Kur’an, cinlerin insan yaşamındaki rolünü ve manevi etkilerini vurgulamaktadır.

Cevapla