Cuma saatinde çalışmak doğru değildir çünkü Allahu Teala cuma suresinde cumaya çağrıldığınız zaman çalışmayı bırakın alışverişi bırakın cumaya koçum buyuruyor
Cuma ezanı okunur okunmaz Müslümanlar alışverişi bırakmalı camiye koşmalıdır
Şifreni mi unuttun? Lütfen e-mail adresinizi giriniz. Bir bağlantı alacaksınız ve e-posta yoluyla yeni bir şifre oluşturacaksınız.
Cuma vaktinde çalışmak haram mıdır? cuma vakti çalışmak günahmı
Cuma Vaktinde Çalışmak ve Cumaya İzin Vermek
Cuma namazı için erken gitmek fazilettir. Alış veriş ve çeşitli ticari faaliyetleri terk etmek, Müslümanı meşguliyetler sebebiyle neticede cumayı ihmal ve terk etmesine sebep olmaması için mutlaka lazım gelen bir husustur.
Cumhura göre, cuma namazına koşmanın farziyyeti hatip hutbeye çıktığı zaman okunan (iç) ezanıyla başlar. Hanefilere göre ise, birinci ezan ile başlar.Ancak bir kimsenin evi mescitten çok uzakta bulunuyorsa o zaman namaza Yetişecek kadar bir zaman önce gitmeye koyulması farz olur.’
Cuma günü ilk ezan okununca alım-satımı ve diğer işleri bırakıp camiye gitmek vaciptir. Bu durumda alış-veriş yapmak veya bir işle meşgul olmakaramdır. ‘
İşverenin, işçiyi cuma namazını kılmaktan men etmeye hakkı yoktur. Ancak, ücretle tutulmuş olan kimsenin, namazla uğraşmak ve -mescid uzaksa gidip gelmek için kaybettiği zaman kadar, ücretinden kesebilir. Ücretle çalışannbu kimsenin de, namazla meşgul olduğu zaman karşılığı olan ücreti istemeye hakkı olmaz.”
Karşılıklı anlaşma ve dayanışmayla, cuma namazı konusunda kararlılık gösterilmesiyle ve bu hususta da mümkün mertebe olgun, dolgun ve birlikte hareketle cuma namazı konusunda işlenen zulümlerin bitirilebileceğine inanıyoruz.
İnanan insanların birbirlerine zulümleri kadar çirkin bir şey, inanan insan, İnanan insanların ibadetten alıkoyması kadar abes bir şey düşünülemez.
Yüce Rabbimiz, insanları namaz kılmaktan alıkoyanları çok şiddetli bir şekilde kınar ve tehdit eder: “Bir kulu, namaz kılarken men edecek adamı gördün mü sen?” (Alak, 9-10)
Bu, namazı nehyeden (yasaklayan, engel olan) herkes için bir ilahi korkutma ve tehdit ifadesidir. Bu ayet, Ebu Cehil hakkında nazil olmuştur, sonrada böyle insanları namazdan alıkoyan herkesi içine alır.
Bir örnek: Rivayet olunduğuna göre Hz. Ali (r.a.), namazgâhda bayram namazından önce namaz kılmakta olan birtakım kimseler gördü ve şöyle dedi: Resülullah’ın öyle yaptığını görmedim.” Hz. Ali’ye: “Öyle ise, (mekruh ve bidat işleyeni)namazdan alıkoymayacak mısın?” denilince, “Ben Hak Teâla’nın, “Bir kulu namaz kılarken men edecek (adamı) gördün mü sen?” âyetinin kapsamına girmekten çekiniyorum” demiş ve böylece onları bu namazdan açıkça nehy etmemiştir. ‘*
“Müminler sırf aziz, övgüye lâyık Allaha inandıkları için o zalimler onlardan öc aldılar.” (85 Buruc, 8)
Bu insanların ne suçları vardı ki böylesine cezalara ve eziyetlere uğratılıyorlardı. Acaba o mü’minler ne yapmışlar, onları o derece intikama sevk edecek neler yapmışlar da kızmışlardı?
Onlardan, o beğenmedikleri müminlerden o derece kızdıkları şey de başka bir şey değildi, ancak Allah’a iman etmeleriydi.”
Bugün dünyanın çeşitli yerlerinde ve ülkelerinde müminlerin başına gelen bela ve musibetler, savaş ve katliamlar da tıpkı öncekiler gibidir. Bugünkü kâfirlerin de dünkü kâfirlerden hiçbir farkı yoktur. Bugün de Müslümanları dinlerinden alıkoymak için çeşit çeşit planlar ve işkenceler uygulamaktadırlar.
Yüce Allah o kâfir Uhdud halkına ve diğer kâfirlere müjdelediği cehennem azabını bugünkü kâfirlere ve kıyamete kadar gelecek olan kâfirlere de müjdeliyor.”*
Kimse kimseyi inancından dolayı kınayamaz, tahkir edemez ve inancının gereğini yaşamaktan alıkoyamaz. Bile bile bu işe cesaret edenler, Ebü Cehillerle haşrolunmaya hazır olmalıdırlar…
İbadet edenlere saygılı olunmalı, hak ve hukukları korunmalıdır. Bir misâl verelim: “Namaz kılanın önünden geçen kimsenin üzerine ne kadar günah olduğunu bilseydi, onun önünden geçeceğine, kırk gün beklemesi kendisi içindaha hayırlı olurdu.”‘
Bu demektir ki, namaz kılan insanın değerinin yüceliğine zarar verilmemesi, Rahmanın huzurundaki mutluluğunun zedelenmemesi için önünden geçişin bile bu derece büyük vebali vardır. Ya Allah’ın kullarını Hâlık’a ibadetten ve mabetlerden alıkoymanın vebali nasıldır acaba?
Unutmayalım ki; ibadet edenlere kolaylık gösterilmesi, iş hayatı açısındanda, toplumsal huzur açısından da çok önemlidir ve faydalıdır…İbadet edenlere saygılı olmak, dinimizin emri olduğu gibi, insanlığımızında gereğidir. Bu saygı ile hem maddi hem de manevi birçok kazancımız olacağı gibi, kendi saygınlığımız da artacaktır.
Görgü Kuralları
Cuma saatinde çalışmak doğru değildir çünkü Allahu Teala cuma suresinde cumaya çağrıldığınız zaman çalışmayı bırakın alışverişi bırakın cumaya koçum buyuruyor
Cuma ezanı okunur okunmaz Müslümanlar alışverişi bırakmalı camiye koşmalıdır
CUMA NAMAZINA İLİŞKİN İKİ SORU VE CEVABI:
Cuma Namazının kılınmadığı durumlarda cuma vaktinde alışveriş yapmanın hükmü nedir?
Normal şartlarda Cuma günü Cuma namazı kendilerine farz olan kimselerin Cuma için ezan okunduğu vakit alışverişi bırakarak Cuma namazına gitmeleri farzdır. Bu konuda Rabbimiz şöyle buyurur:
“Ey iman edenler! Cuma günü namaza çağırıldığı (ezan okunduğu) zaman, hemen Allah’ı anmaya koşun ve alış verişi bırakın. Eğer bilmiş olsanız, elbette bu, sizin için daha hayırlıdır.” (Cuma, 9)
Buna göre Cuma namazının kendisine farz olmadığı kadın, yolcu, hasta gibi kimselerin Cuma namazı vaktinde alışveriş yapmaları caizdir. Şayet her iki tarafa da Cuma namazı farz değilse iki taraf için de günah söz konusu olmaz. Bir tarafa Cuma farz ise o kimse Cumaya gitmediği için günaha girer. Diğer taraf bunu biliyorsa o kimseyle alışveriş yapmaması gerekir, aksi takdirde günahın işlenmesine yardım etmiş olur. (Hâşiyetü’-Tahtavî, Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, s. 517)
Yine günümüzde olduğu gibi Cuma namazının kılınmadığı durumlarda da Cuma namazı vaktinde insanların alışverişle meşgul olması haram değildir. Çünkü tarafların hiçbirine bu durumda Cuma namazı farz değildir.
Answer ( 1 )
Cuma namazı vakti girdiği anda, çalışmak asla caiz değildir. Cuma namazının vakti girdiği zaman namaza gitmek vaciptir. İşverenin, işçiyi cuma namazını kılmaktan men etmeye hakkı yoktur. Ancak, ücretle tutulmuş olan kimsenin, namazla uğraşmak ve -mescid uzaksa gidip gelmek için kaybettiği zaman kadar, ücretinden kesebilir. Ücretle çalışannbu kimsenin de, namazla meşgul olduğu zaman karşılığı olan ücreti istemeye hakkı olmaz