Paylaş
Dini terim olarak Minnet ne demek
Question
Minnet nedir ne anlama gelir?
Kısaca Minnet’in Arapça yazılışı: المنّة
Arapça’da men kökünün “karşılık beklemeden iyilik etme” mânasını ifade eder.
Minnet kelimesinin sözlük anlamı: “birine iyilik etmek, ihsan ve ikramda bulunmak” anlamındadır
Minnet kelimesinin kökeni ve anlamı: Minnet kelimesi, menn masdarından isim olup biri Allah’a, diğeri insana nisbet edilmek üzere iki bağlamda kullanılmaktadır. Kur’anı kerimde Minnet kavramı: Kur’ân-ı Kerîm’de minnet kelimesi yer almamakla birlikte aynı kökten türeyen farklı kelimeler yirmi yedi yerde geçmektedir. Bu âyetlerde genellikle iki anlamın söz konusu olduğu görülür. a) Allah’ın insanlara maddî ve mânevî nimetler ihsan etmesi. b) Bir kimsenin yaptığı iyiliği önemsemesi, başa kakması ve iyilik ettiği kimseden minnettarlık beklemesi.
Hadislerde Minnet Minnet kavramı hadislerde de Allah’a nisbet edildiğinde “O’nun kullarına lutufkârlığı” mânasında kullanılmıştır. Nitekim Hz. Ömer, Resûlullah’ın ve Ebû Bekir’in kendisinden hoşnut olmalarını Allah’ın kendisine bir lutfu olarak değerlendirirken minnet kavramına yer vermiştir (Buhârî, “Feżâʾilü aṣḥâbi’n-nebî”, 6). Bazı hadislerde minnet “lutufkârlık, ihsan ve ikram” şeklindeki olumlu anlamıyla Hz. Peygamber’e de nisbet edilmiştir (meselâ bk. Müsned, II, 482; Buhârî, “Ḫumus”, 16, 19, “Meġāzî”, 14). Peygamber Efendimiz, Yüce Allah’ın ahirette böyle davrananların yüzüne bakmayacağını belirtmiş (Müslim, “Îmân”, 171; Tirmizî, “Büyûʿ”, 5) ve bu davranışı kişinin cennete girmesine engel olarak göstermiştir (Tirmizî, “Birr”, 41; Nesâî, “Eşribe”, 5). Bununla birlikte iyilik gören kimsenin iyilik edene minnet duyması, iyiliği teşekkürle karşılaması mümkünse iyiliğe iyilikle karşılık vermesi İslâm’da ahlâkın bir gereği olarak görülmüştür (Mâverdî, s. 205-206). Nitekim bir hadiste, “İnsanlara teşekkür etmeyen kimse Allah’a olan şükür borcunu da ödememiş olur” buyurulmuştur (Ebû Dâvûd, “Edeb”, 11; Tirmizî, “Birr”, 35).
Minnet etmenin dini hükmü: İslâm’da iyilik sadece Allah rızası için yapıldığından kişinin iyilik ettiği kimseden maddi veya manevi bir karşılık beklemesi, iyiliği başına kakması ve onu sıkıntıya sokması caiz görülmemiştir.
BENZER KONULAR:,
- gösterişi sevmek kibir mi ?
- Hz. Muhammed (s.a.v.) ve ailesi, israf ve gösterişten niçin kaçınmıştır?
- gösteriş için namaz kılmak günah mı?
- gösterişte bulunmanın günahı nedir
- Gösteri veya gösteriş İbadet disinda caiz midir
- Tümünü görüntüle.
Answers ( 3 )
İyilik Allah için yapılmalıdır. İnsanların adeta başına kalkarak yapılan iyilik, iyilik değil; kötülüktür. Sürekli her fırsatta yaptığı iyiliği söyleyen insan işin sonunda karşı taraftan dünyalık bir şey istemeye başlar. İyilik Allah için yapılır ve unutulur.
Minnet ve başa kakma hakkında ayetler
Mallarını Allah yolunda harcayan, sonra da harcadıklarının arkasından başa kakıp incitmeyenler için rablerinin katında özel karşılık vardır. Artık onlar için korku yoktur, onlar üzüntü de çekmeyeceklerdir.
İyi sayılan bir söz ve bir bağışlama, arkasından eziyet gelen bir sadakadan daha iyidir. Allah zengindir, halîmdir.
Ey iman edenler! Allah’a ve âhiret gününe inanmadığı halde malını insanlara gösteriş yapmak için harcayan kimse gibi sadakalarınızı başa kakmak ve incitmek suretiyle boşa çıkarmayın. O kimsenin misali, üzerinde toprak bulunan düzgün ve yalçın bir kayadır; kayanın üzerine şiddetli bir yağmur yağmış, onu çıplak halde bırakmıştır. Bu gibilerin kazandıkları hiçbir şeyden istifadeleri olmaz ve Allah, inkârcı topluluğa hidayet vermez.
Bakara suresi
Birine iyilik yaptığımızda karşılık beklemek günah mı oluyor? Yani şöyle örneğin ben üniversitedeyken arkaďaşima not verirdim.Ama beklerdim ki ondada not olursa veya varsa bana atsın.Yani bir nevi yardımlaşmak sayılmaz mı bu yoksa bu yaptiğim üste minnet etmeye mi girer? İyiliği karşılık bekleyipte mi yapmiş oluyorum?
2)Diğer sorumsa bende not var diyelim karşıdakine diyorsun ki notunu verirsen bende veririm demek o da kabul etse bu yapılan iyilik sayılır mı ? Birbirimize iyilik yapmis sayilmaz mıyız ? Mınnet etmeye mi girer?
2 sinide cevaplarsanız sevinirim.
Biz birine yardım ederiz, ecrini ve sevabını Allah’tan bekleriz. İyilik yaptıktan sonra karşımızdaki insana ben sana iyilik yaptım, sen de bana iyilik yapmalısın diyemeyiz veya böyle bir düşünce olmaması gerekir.
2) Bu bir iyilik ve yardımlaşmadır. Ama şart koşmak doğru değildir. İyilik yapacak isek şartsız olması gerekir.
Allahtan sevap bekliyorumda Örnegin arkadasimda not yoksa veririm. Onada iyilik yap demem. Ama vermemde ki amaç şu olur. ben ona not vermişim ilerde bu sefer bana not lazım olursa ondada istedigim not varsa saklamasın versin.Menfaat.gibi duruyor.Bi nevi not arkadaşlığı istiyorum.Zaten.arkadaslik bu demek degil mi ben simdi.karşilik mi beklemiş oluyorum. Böylece her ikimizde sinavi geceriz.Ama saklarsa nankorluk degilde ne?
2. Soruma dediginize göre iyilikse sevap o zaman ama diger taraftan sartli olmasi dogru degildir demissiniz.Burdaki dogru degildir günah mi oluyor?
Yukarıda da söylemiş olduğum gibi bizler bir insana iyilik yaparız. Ama amacımız biz dara düştüğümüz zaman bu kişi bize de yardım etsin diye yardım etmeyiz. Biz Allah rızası için yardımda bulunuruz ve adeta yardımı yaptıktan sonra geri çekilir ecrini ve mükafatını Allah’tan bekleriz.
Bu durum günah değildir. Fakat karşıdakini minnet altında bırakmak hoş değildir