Paylaş
Erkeğin Karısının Hamileliğini Engellemesinin Dinen Hükmü Nedir?
Question
Hamileliği Engellemek
SORU: Karısının hamileliğini engellemenin dinen hükmü nedir?
CEVAP: İslâm hukukçuları bu olaya azl derler, (yani suyu boşa akıtma veya geri çekilmek suretiyle meniyi rahme göndermeğe mani olmak). Bu tabiî olmayan bir durumdur. Fıtrata ters olarak kişi kendini ve eşini zora sokar. Bununla birlikte Peygamberimizin hadislerinde azl’la ilgili bir çok hadis bulabiliriz.
Hz. Cabir’den rivayet edildiğine göre o şöyle demiştir:
Kur’an iniyorken biz azl yapıyorduk. Bu peygamberimize ulaştı o bizi bundan alıkoymadı. (Buharı ve Müslim)
Yine rivayete göre bir adam Rasûlullah’a geldi ve “Ya Rasûlullah! Bize hizmet eden, bahçemizi sulayan bir cariyem vardır. Onunla haşir neşir oluyorum. Gebe kalmasını istemiyorum” dedi. Rasûlullah buyurdu ki: “Dilersen azl yap, ancak Allah’ın takdir ettiği olur. Adam bir süre sonra tekrar Rasülullah’a gelerek dedi ki: “Cariyem hamile kaldı.” Allah Rasûlü (s.a) “Ne takdir olmuşsa olacak demiştim ya” buyurdu. (Müslim) Ebu Said şöyle diyor:
Harp esiri kadınlarla yatıp kalkıyorduk ve azil yapıyorduk. Bunu Rasûlullah’tan sorduk, o da (üç kez) bunu yapıyor musunuz dedikten sonra, “Kıyamete kadar her olacak canlı muhakkak olacaktır” buyurdu. (Buharı ve Müslim)
Rivayet edildiğine göre Hz. Peygamber’e bir adam “Ya Rasûlul-lah! Benim bir cariyem vardır. Onun hamile kalmasını istemediğim için azil yapmayı düşündüm. Yahudiler bunun bir tür cinayet olduğunu söylüyorlar” dedi. Nebi (s.a) şöyle buyurdu: “Yahudiler yalan söylüyorlar. Allah yaratmak istedikten sonra sen O’na engel olamazsın.” (Ebu Dâvud)
Rivayete göre, bir adam Hz. Peygamber’e şöyle dedi: “Benim bir cariyem vardır. Ben azl yapıyorum.” Hz. Peygamber “Senin azl yapman Allah’ın irade ettiği şeyi engelleyemez” dedi. Adam tekrar geldi ve ‘Ya Rasûlullah! Sana söylediğim cariyem hamile kaldı” dedi. Allah Rasûlü “Ben Allah’ın kulu ve Rasûlüyüm (yani dediğim doğru çıktı). Azl (geri çekilme, suyu boşa akıtma) gebeliğe veya ilahi takdire mani olmaz olacak olan olur” buyurdu.
Müsned-i Ahmed ve Sünen-i İbn Mâce’de Hz. Ömer’in Hz. Pey-gamber’den şöyle rivayet ettiği kayıtlıdır:
Hür kadının izni olmadan azl yapılmaz. Yine Müslim’de şöyle bir hadis vardır:
Rasülullah’a bir adam gelerek “Ya Rasûlullah! Ben eşime azil yapıyorum” dedi. Neden böyle yaptığını sorması üzerine de şöyîe cevap verdi: “Eğer o zararlı olsa idi Fars ve Rumlara zararlı olurdu.”
Peygamberimizin bütün bu hadisleri azlin caiz olduğunu ve haram olmadığını gösteriyor: Eğer bununla çelişen durumlar olmasa idi, biz de “Azl, itirazsız olarak caizdir” derdik. Ancak bu yukarıdaki hadisler kuvvetinde Müslim’de şöyle bir hadis vardır. Bu hadiste de azlin kötü bir şey olduğu söyleniyor. Rasûlullah’tan azlden soruldu. O da “gizli öldürmektir” dedi. Bu hadis geçen hadisleri neshetmiş olabilir. Çünkü eşyada asıl olan mübahlıktır. Bu engelleyici hadis asıldan nakildir. Fakat hadisin ne zaman söylendiğine bakmak lazımdır. Eğer sonradan söylemişse, o diğer hadisleri nesheder.
Bu konuda Gazali Ihya’smda, İbn Kayyım Zâdu’l Meadmda, Şev-kani de Neyîü’l-Evtar’mda. tafsilatlı bilgi vermiştir.
Konuyu şöyle özetleyebiliriz: Azlin helâlliği delil itibarıyla, ha-ramlılığından daha kuvvetlidir. Onun caiz olduğunu söyleyenler, haram olduğunu söyleyenlerden daha fazladır. Seri bir mazeret ve kuvvetli bir sebep olursa azl caiz, basit bir sebep veya sadece zevk için olursa caiz değildir.
Benzeri konular:
Answer ( 1 )
İslam’da, hamileliği engellemek konusu çeşitli görüşlere ve yorumlara sahip olmuştur. Bu konuda İslam alimleri ve fıkıh mezhepleri arasında farklı yaklaşımlar bulunabilir. İslam’da hamileliği engellemekle ilgili bazı önemli noktalar şunlardır:
Hamileliği engellemek konusunda İslam’ın farklı yorumları ve mezhepler arasındaki farklılıklar göz önüne alındığında, bu konuda daha ayrıntılı bilgi ve danışmanlık almak için yerel dinî otoriteler, İslam hukuku uzmanları veya bilginlere başvurmanız önerilir.