Paylaş
Estetik Ameliyat Yaptırmak Fıtratı Bozmak mıdır?
Question
Estetik Ameliyat Yaptırmak
İhtiyaç yokken güzelleşmek (estetik) için tabii yaratılışı (fitratı) bozacak şekilde yapılan ameliyat ve uygulamalar haramdır. Bunların haram olması fitratı bozduğundan dolayıdır. Cenâb-Hak şöyle buyurur:
“Allah onu (şeytanı) lanetledi; o da: ‘Yemin ederim ki kullarından bir pay edineceğim.’ dedi. “Onları mutlaka saptıracağım, muhakkak onları boş kurun tulara boğacağım, kesin olarak onlara emredeceğim de hayvanların kulaklarını yaracaklar (putlar için nişanlayacaklar), şüphesiz onlara emredeceğim de Al lah’ın yarattıklarını değiştirecekler. (dedi). Kim Allah’ı bırakır da şeytanı dost edinirse, elbette apaçık bir ziyana düşmüştür.”
Burada iki durum vardır: Allah’ın beğenerek yarattığı biçimi (fitratı) bozma, Islam’ın şiddetle yasakladığı israf. Her ikisi de haramdır. Yalnız şunu belirtmek gerekir ki bir kaza sonucu meydana gelen bir yarayı, kesilen bir uzvu ameliyatla iyileştirmek ve eski durumuna getirmek bir tedavi şeklidir. İslam ise tedavi yap mayı emreder. Arfece b. Es’ad şöyle der:”Cahiliyette (vuku bulan) Külåb olayında burnumdan isabet almıştım (burnum kesilmişti). Sonra gümüşten bir burun yaptırdım ve fena koktu. Bunun üzerine Resûlullah (sallâlâhu aleyhi ve sellem) bana altından burun takmamı emretti.”
Hadis-i şerifte de görüldüğü gibi İslam, fitratın bozulmasına karşı çıktığı kadar, bozulan fıtratı da tedavi ettirmeyi ve güzelliğin (estetiğin) korunmasını da teşvik eder. Mesela hamilelik çilleri de asli görünümü bozan ve fitrata ha- lel getiren bir olgudur. Bunun giderilmesinde ve tedavisinin yapılmasında bir mahzur yoktur. Ümm-i Seleme (r.anha) demiştir ki: “Nifaslı kadınlar (lohusalar) Peygamber zamanında kırk gün durur (namaz kılmaz, oruç tutmaz ve cinsi münasebette bulunmaz) lardı. Ve yüzümüzde çıkan çillerin görünmemesi için yüzümüzü vers denilen yağlı ve sarı renkli bir bitki ile yağlardık.” Büyük kadın ilmihali
Answers ( 4 )
Dış görünüşü değiştirmek günah mı
Estetik yaptırmanın dinî açıdan hükmü, niyet ve gereklilik durumuna bağlı olarak değişebilir. İslam’da genel ilke, Allah’ın yarattığı fıtratı değiştirmemek ve gereksiz müdahalelerden kaçınmaktır. Ancak estetik müdahaleler iki ana kategoriye ayrılabilir:
1. Zaruret ve Tıbbi Gerekçelerle Yapılan Estetik
Bu tür durumlar İslam’da genellikle caiz kabul edilir, çünkü burada estetik sadece dış görünüşü güzelleştirmek için değil, sağlığı koruma veya eski hâli düzeltme amacıyla yapılmaktadır.
2. Keyfi ve Sırf Güzelleşme Amacıyla Yapılan Estetik
Bu tür müdahaleler dinî açıdan sakıncalı olabilir. Özellikle İslam âlimleri, sırf güzellik uğruna yapılan müdahaleleri fıtratı değiştirme kapsamında değerlendirip mekruh veya haram olabileceğini belirtmektedir. Kur’an-ı Kerim’de Şeytan’ın insanları “Allah’ın yaratışını değiştirmeye yönlendireceği” (Nisâ 119) bildirilmiştir, bu da gereksiz estetik operasyonların sakıncalı olabileceğini düşündürmektedir.
Sonuç
Bu konuda en doğru kararı vermek için bir din âlimine veya güvenilir bir fetva makamına danışmak faydalı olabilir.
Selamun aleyküm Genizimde kist var ve burnumun 4/3 kapatıyor nefes almakta zorunluk çekiyorum. Kemiğimde hafif bir yamukluk var yeri geldiğinde kanamaya sebep oluyor. Kist aldırmak burun estetiğini zaruri kılmıyor ama diğeri kılabiliyor. Burnumun var olan şekline en yakın şekli vereceğini estetik gibi olmayacağını söyledi.bu şartları Estetik ameliyatı olmam caiz midir?
Aleyküm selam,
Bu konuda İslam alimleri genel olarak tıbbi gereklilik taşıyan ameliyatların caiz olduğunu belirtmektedirler. Eğer burnunuzdaki kist ve eğrilik sizin sağlığınızı ciddi şekilde etkiliyor, nefes almanızı zorlaştırıyor ve kanamalara sebep oluyorsa, bu durumda tedavi amaçlı bir ameliyat yaptırmanız dinen caiz görülmektedir.
İslam’da estetik ameliyatlar genellikle zorunlu bir sağlık nedeni olmadan, sadece güzellik amacıyla yapıldığında mekruh veya haram sayılabilir. Ancak sizin durumunuzda doktorunuzun belirttiği gibi, ameliyat tıbbi bir zorunluluk taşıyor ve mevcut halinize en yakın şekilde düzeltme yapılacaksa, bu estetik bir müdahale olarak değil, tedavi olarak değerlendirilir.
Bu konuda emin olmak için bir İslam âlimine veya güvenilir bir fetva makamına danışmanız daha uygun olacaktır. Allah şifalar versin.