Evdeki yılan ve haşaratın öldürülmesi hadisi

Bildir
Question

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Bildir
İptal

Evlerdeki yılanların üç gün tehdit edilmedikçe öldürülmemeleri

Evdeki yilan ve hasaratin oldurulmesi hadisi

Bundan tehditsiz olarak öldürülebilen iki tür yılan istisnâ edilir. Çünkü cinler bunların suretlerine girmez. Nitekim Muslim, Selâm bahsinde Ömer b. Nâfi’den şöyle dediğini rivayet etmektedir: Abdullah b. Ömer Radıyallahu anh bir gün kendisine ait yıkık bir evin yanında bulunuyordu. Bir yılan parıltısını gördü. Bu yılanı takip edin ve onu öldürün, dedi. Ebu Lübabe el-Ensarî Radıyallahu anh dedi ki: “Ben Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem’i kuyruksuz olan ile sırtında iki beyaz çizgi bulunan dışında, yılanların öldürülmesini nehyettiğini dinledim. Çünkü bu iki yılan çeşidi gözleri kör eder ve kadınların karınlarındakini düşürürler.”
Böylece Peygamber Sallallahu aleyhi vesellem evlerde bulunan yılanların bu iki tür dışında tehdit edilmeden öldürülmesini yasaklamış bulunmaktadır. Bu iki türün biri kuyruğu kısa olandır. Nadr b. Şumeyl dedi ki: Bu, yılanlardan kuyruğu kesik, mavimsi bir çeşittir. Hamile bir kadın bu yılana bakacak olursa mutlaka karnındakini düşürür. İki çizgi ise yılanın sırtında bulunan iki beyaz çizgidir.
Üç gün tehdit edilmedikçe evlerde bulunan yılanların öldürülmeyeceğinin delili ise, yine Muslim’in Selâm bahsinde kaydettiği Ebu Said el-Hudri Radıyallahu anh’dan şöyle dediğine dair rivayet ettiği hadistir: Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki:
“Şüphesiz Medine’de müslüman olmuş cinlerden bir kesim vardır. Her kim bunlardan evlerde kalan kimseyi görürse üç gün süreyle onu uyarsın. Eğer bundan sonra yine ona görünürse onu öldürsün. Çünkü o bir şeytandır.”
Yine bu hususa daha önce kaydettiğimiz ensardan olan genç ile ilgili olay da delil teşkil etmektedir. O evinde gördüğü büyükçe bir yılanı öldürmüş, daha sonra da kendisi ölmüştü. Bu hususu Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem’e anlattıklarında şöyle buyurmuştu: “Arkadaşınız için mağfiret dileyiniz.” Daha sonra da şunları söylemişti:
“Şüphesiz Medine’de İslama girmiş cinler vardır. Onlardan herhangi bir şey görecek olursanız üç gün süreyle onu uyarınız. Eğer bundan sonra bir daha size görünürse onu öldürünüz. Çünkü o ancak bir şeytandır.”

ez-Zerkanî dedi ki: “Bu hadisten gencin öldürdüğü cinnin müslüman olduğu ve cinlerin onu kısas olmak üzere öldürdükleri anlaşılmaz. Çünkü kısas her ne kadar insanlarla cinler arasında meşru ise de, bunun kasten yapılması şartı vardır. Genç ise müslüman bir canı öldürmeyi kastetmemişti. O türü itibariyle şer’an öldürülmesi caiz olan eziyet verici bir varlığı katletmişti. O bakımdan bu, hata yoluyla öldürme kabilindendir. Bu sebeple daha uygun olan şöyle söylemektir: Cinlerin fasıkları haddi aşarak arkadaşları karşılığında onu öldürdüler. Peygamber Sallallahu aleyhi vesellem de şöyle buyurmuştur:
“Şüphesiz Medine’de İslama girmiş cinler vardır. Böylelikle aralarından müslüman olmuş kimseleri öldürmekten sakınılabilecek ve onlardan kâfir olanların öldürülmesine fırsat tanıyacak bir yol açıklamış olmaktadır.”98[98]
Peki, uyarmak nasıl yapılacaktır? sorusuna şu şekilde cevap verilir:
Buna dair cevap Tirmizî’nin hasen olduğunu belirterek kaydettiği Ebu Leylâ’nın şöyle dediğine dair rivayettir: Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki:
“Yılan meskende görünecek olursa ona Nuh’un ahdi, Davud oğlu Süleyman’ın ahdi ile sana bize eziyet vermemeni söylüyoruz. Eğer tekrar geri gelirse onu öldürünüz.”
Malik dedi ki: “Allah için ve size âhiret gününü hatırlatarak bize görünmeyiniz ve bize eziyet etmeyiniz”, demesi yeterlidir. Kadı Iyad dedi ki: Zannederim bunu Muslim’in Ebu Said’den naklettiği bir rivayetten almıştır. Bu rivayette Ebu Said şöyle demektedir:
“Şüphesiz bu evlerde kalanlar vardır. Onlardan herhangi birisini görecek olursanız üç defa onları uyarınız.”99[99]
Yılanların öldürülme yasağı Medine’deki evlere özel midir, yoksa genel midir? Bu hususta ilim adamlarının iki görüşü vardır. Hadisin zahiri uyarılmadan önce bütün evlerde yılanların öldürülmesinin nehyedildiğidir. Düzlüklerde, çöllerde ise uyarmadan öldürülürler. İbn Abdi’l- Berr bunun Medine evlerine has olduğu görüşünü tercih etmiştir.100[100] Ancak doğrusunu en iyi bilen Allah’tır ya, daha güçlü görünen birinci görüştür

Cevapla