Paylaş
Evlenilmesi haram olan kadınlar kimlerdir?
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
EVLENİLMESİ HARAM OLAN KADINLAR
Evliliği haram olan kadınlar iki kısımdır:
BİRİNCİSİ: EBEDÎ OLARAK HARAM OLANLAR
1- Anne ve nine: Anne ve baba tarafından ne kadar yukarı doğru olsa da aynıdır. Allah Teâla bu konuda şöyle buyurmuştur: “Size an- nelerinizle evlenmek haram kılındı.” (Nisa, 23)
Anneleriniz; Size doğum yönünden nispet edilenlerin hepsidir. Ebu Hureyre radiyallahu anh, İsmail aleyhisselam’ın annesi Hacer radıyallahu anha’dan bahsettiği zaman “Ey gökyüzü suyu oğullan, şüphesiz o sizin annenizdir.” buyurmuştur.
2- Kızlar, oğulun kızları ve onların kızları: Yani kızın kızları, oğlun kızlarının kızları -ki ister bunlar helal yolla olsun ister haram yol la (zina ile) olsun aynıdır. Aşağı doğru dereceleri inse de fark etmez. İster mirasçı olsun ister olmasın, ayet-i kerimenin hükmünün umumu gereğince haramdır. Allah Teâla bu konuda şöyle buyurmuştur: “Kızlarınızla evlenmek haram kılındı.” (Nisa, 23)
3- Hangi cihetten olursa olsun öz, baba-bir ve anne-bir kız kardeşler: Allah Teâla bu konuda şöyle buyurmuştur: “Kız kardeşlerinizle evliliğiniz haram kılındı.” (Nisa, 23)
4- Kız kardeşinin kızları ile erkek kardeşlerinin kızları ve onların çocuklarının kızları: Ne kadar aşağı doğru inse de. Allah Teâla bu konuda şöyle buyurmuştur: “Erkek kardeşlerinizin ve kız kar deşlerinizin kızları sizlere haram kılındı.” (Nisa, 23)
5- Ne kadar yukarı doğru yükselirse yükselsin her cihetten halalar ve teyzeler: Babasının halası, annesinin halası, babasının teyzesi ve annesinin teyzeleriyle evlilik haramdır. Allah Teala bu konuda şöyle buyurmuştur “Size halalarınız ve teyzeleriniz ile evliliğiniz haram kılınmıştır.” Nisa, 23) Bu neseplerin sahih bir nikah veya yu heyle iliski ya da haram ilişkilerden olması arasında bir fark yoktur.
6- Anlaşma ile ayrılan kadın: Lian yapan erkeğe, kendini dalia sonra yalanlasa bile ne nikah akdiyle ne de cariyelikle helal olur.
Rada/ Süt Emme Yolu ile Haram Olanlar:
Daha önce belirttiğimiz alanlardaki kadınlar nasıl nesep yoluyla haram iseler süt emme yoluyla da haramdırlar. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem öyle buyurmuştur: “Nesep ile haram olanlar süt emme ile de haram olurlar.”
Süphesiz Kur’an i Kerim’de süt yoluyla haram olanlar olarak an neler ve kız kardeşler zikredilmiştir. Kalan kadınlar ise haram kılınan kadınların lafızlarının umumuna dahildirler.
Ancak bunlardan, stkardesinin annesiyle oğulun sütkardeşi istisna edilmiştir. Süt emziren anne ve kızı, süt emenin babası ve nesep ten olan kardeşine helal olurlar. Süt emen erkek çocuğun annesi ve nesepten kız kardeşi, babasına ve sütkardeşine helal olur. Şüphesiz o kadınlar hısımlık yoluyla haram olanlara karşı gelirler ve nesep yoluyla haram olanlara karşı gelmezler. Halasının veya amcasının kızı veya teyzesinin veya dayısının kızlan gibi helaldirler. Allah Teala bu konuda söyle buyurmuştur:
“Bu saydığımız kadınların dışındakiler helal kılınmıştır.” (Nisa,24)
Musaharat /Hisımlık Haramlığı:
Hısımlık yoluyla ebediyen haram olanlar dört kısımdır: Bunların üç tanesi evlilik akdinin icrasıyla birlikte direkt haram olurlar:
1- Nesepten ve sütten olan babanın eşleri. Ne kadar yukarı doğru giderse gitsin. Allah Teala bu konuda söyle buyurmuştur: “Geçmiste olanlar bir yana, babalarınızın evlendiği kadınlarla evlilik yapmanız size haram kılındı.” (Nisa, 22)
2- Nesepten veya sütten olan oğulların eşleri: Ne kadar aşağı doğru giderse gitsin. Allah Teâla bu konuda şöyle buyurmuştur: -… Kendi sulbünüzden olan oğullarınızın eşleri…” (Nisa, 23) Evlatlık edinmelerinden ihtirazi bir kayıt olarak ifade edilmiştir.
3- Nesepten veya sütten olma eşlerinizin anneleri: Evlilik akdinin mücerred olarak icra edilmesiyle ebedi olarak haram olur. Allah Teâla bu konuda şöyle buyurmuştur: “Eşlerinizin anneleri ile evliliğiniz size haram kılındı.” (Nisa, 23) Burada evlilik için söz konusu olan eşleridir ve onların anneleri de ayetin umumuna dahildirler.
4- Cinsel ilişkiye girdiği eşinin kızları ile oğulların kızları: Hem nesepten hem de sütten olanlar. Allah Teâla bu konuda şöyle buyurmuştur: “Cinsel ilişkiye girdiğiniz eşlerinizin kızları ile evliliğiniz de haram kılındı.” (Nisa, 23)
İster bu kızlar sizin evlerinizde ve gözetiminizde olsun ister olmasinlar fark etmez. Ayet-i kerimedeki “Sizin gözetiminizde/terbiyenizde kaydı genel olarak böyle olmasındandır ve mefhumu ile amel edilmez. Şüphesiz onları terbiye etmenin haramlığa bir etkisi yoktur. Eğer evlendiğiniz hanımınız zifaf öncesi vefat etmişse onun kızı sizin için helaldir. Allah Teâla bu konuda şöyle buyurmuştur: “Eğer eşlerinizle zifafa girmediyseniz onlarla evlenmenizde bir günah yoktur.” (Nisa, 23) Buradaki zifaftan maksat, cinsel ilişkidir.
Evlilik akdinin dışında haramlığın oluşması için ön veya arka cinsel organlardan ilişki şarttır. Bu haramlığın oluşması için erkeğin en az on yaşında kızın da en az dokuz yaşında olması ve ikisinin de sağ olması gerekir ki şu ayetin umum deliline dahil olsunlar: Allah Teâla bu konuda şöyle buyurmuştur: “Babalarınızın nikahladığı kadınlarla evlenmeyiniz.” (Nisa, 23) Çünkü mübah bir ilişki, yasaklı bir sebepten dolayı haram olmuştur. Hayızlı kadında olduğu gibi…
Hanımının babasının annesi, oğlunun hanımının annesi ve baba sinin hanımının kızı ve oğlu haram olmazlar. Bir kimsenin bir kadınla evlendikten sonra onun kızının kızı veya annesiyle evliliği haram olmaz. Bunun delili de şu ayet-i kerimenin genel deliline dahildir: “Bunun dışında, yani saydıklarımızın dışında kalanlar size helaldiler.” N 24
Kim bir kadınla şüpheyle veya zina yoluyla ilişki yaşadıysa, artık o kadının annesi ekin, ayıca o kadın, zina yapan erkeğin babasına ve oğluna haram olmuştur.
İKİNCİ KISMI: GEÇİCİ HARAM OLAN KADINLAR
İki kız kardeşi tek nikah altında toplamak haram olduğu gibi kadına halasıyla birlikte veya teyzesiyle birlikte nesep veya süt akrabalığıyla ne kadar yukarı doğru giderse gitsin- tek nikah altında toplamak ha. ramdır. Allah Teala bu konuda şöyle buyurmuştur: “İki kız kardeşi birden almak da size haram kılındı.” (Nisa, 23)
Ebu Hureyre radiyallahu anh dan merfu olarak rivayet edilen hadiste Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur: “Kadınla halası tek nikah altında toplanmadığı gibi kadınla teyzesini de tek nikah altında toplamak helal değildir.” Bir kimsenin, baba-bir kız kardeşle anne-bir kız kardeşi tek nikah
altında tutması haram olmaz. Şüphesiz tek akidde dahi olsa baba-bir kız kardeş anne-bir kız kardeş açısından yabancıdır. Çünkü aralarında akrabalık yoktur. Kadın, boşandığı ve iddetini tamamladığı zaman bunlar mubah olur. Yani hanımın kız kardeşi, halası, teyzesi veya benzerleri mübah olur eğer evlilik için bir engel söz konusu değilse. Her kim iki kız kardeşle tek akidde veya iki ayrı akidde beraber evlenirse, ikisinin evlilik akidleri de sahih olmaz. Şüphesiz onların beraber olmaları sahih değildir. “İçlerinden birininki sahih, diğeri değil” dememiz için de bir ayırıcı özellik yoktur, dolayısıyla ikisi de batıldır. Yine buna benzer bir şekilde beş tane kadınla aynı anda tek akitte veya aynı ayrı akitlerde evlenecek olursa hüküm değişmez. Eğer ilk hangisi olduğu unutulmuşsa, onların ikisini de boşamazsa hakim ikisini de fesheder. Bunun sebebi de nikahın birinin batıl olması ve üzerine evlenmenin de haram olmasıdır. Nikahlardan biri sahihtir. O batil olanın kesin bir şekilde bilinmesi için ikisinin de boşanması ve her ikisinin de fesih yapması gerekir ki bu durum gerçekleşsin.
Bunlardan kura ile belirlenen birine mehrin yansı verilir. Artık iki sinden birine evlilik akdi derhal yapılabilir.
Eger evlilik akitleri peş peşe yapılmışsa ve hangisinin evvel olduğu biliniyorsa sadece birincisi sahihtir. Şüphesiz bunları bir arada tutmak mümkün değildir, öyleyse ikincisi batıldır. Şüphesiz ikincinin akdiyle birlikte haram olan birleştirme gerçekleşmiştir.
Kim bir kadınla şüpheyle veya zina yoluyla birlikte olduysa onun iddeti süresince kız kardeşi, halası ve teyzesiyle evliliği haramdır. Eğer eşi konumundaysa onunla cinsel ilişkisi haramdır. Eğer bir kimse şüphe veya zina yoluyla bir kadınla birlikte olmuşsa, onun iddeti süresince nikah yoluyla bile olsa üç hanımdan fazlasıyla evliliği helal olmaz. Eğer bu durumda üç tane eşi varsa dördüncüyle evliliği haramdır. Ne zaman ki zina veya şüpheyle birlikte olunan kadının iddeti biter, ondan sonra helal olur.
Yine bir kadınla zina veya şüpheyle birlikte olduktan sonra dört tane eşi varsa o zina yaptığı kadının iddeti bitene kadar helali olan üç hanımdan fazlasıyla cinsel birliktelik yaşayamaz. Amaç dört hanımdan fazla ilişki durumu olmamasıdır.
Hür bir erkek için dörtten fazla evlilik helal değildir.
Köle olan erkeğin de ikiden fazla kadınla evliliği helal değildir. Yarısı hür olan kişinin ise en fazla üç hanımla evliliği helaldir. İkisi hür olan bölümü için, bir hanım da köle olan yarısı içindir.
Kim evliliğin sınırındayken bir hanımını boşamışsa, (mesela hür olan kişinin dört hanımından birini boşaması veya kölenin iki hanımından birini boşaması halinde) boşadığı kadının iddeti bitene kadar onun yerine evlenmesi haramdır. Şüphesiz iddet bekleyen kadın, ha nim hükmündedir. Çünkü iddette nikahın eseri hala devam etmektedir. Eğer bu süre zarfında bir başkasıyla evlenmesi helal olsaydı kişi evlenme nisabından daha fazlasıyla evlenmiş olacaktı.
Eğer nisabı dolduran eşlerinden biri ölürse hemen onun yerine bir başka kadınla evlenmesi haram değildir. Şüphesiz artık o kadının nikahtan bir eseri kalmamıştır.
Erkek, hanımının iddetinin bitebileceği bir süre içerisinde sona erdiğini haber eder de kadın onu yalanlarsa, kadının sözü tasdik edilmez. Onun kız kardeşiyle veya ona bedel biriyle evlenmesi zahiren hakkıdır. Yani hakimin karan bu şekilde olur. Ancak batinen, yani kendisiyle Allah Teâla arasında ise, eğer kalbinden onu tasdik ediyorsa onunla evliliği veya bedeliyle evliliği haram olur.
Kaybolacak ârizi bir sebebin sona ermesine kadar haram olan kadınlar:
1- Zinakar kadınların, tevbe edip de iddetleri bitene kadar hem zina yapan erkeğe hem de diğerlerine evliliği haram olur. Allah Teâla bu konuda şöyle buyurmuştur: “Zina eden bir kadınla da ancak zina eden veya Allah’a ortak koşan bir erkek evlenir.” (Nur, 3) Ha ber lafzında gelen bu ifadeden murad edilen, onun yasaklanmasıdır. “Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Mersed b. Ebi Mersed el-Ganevi’ye Anak ile evliliğini yasaklamıştır.” Ona, -istiyorsa- tevbe edebileceği söylenmiş, o da bundan imtina etmiştir.
Tevbe ettiği ve iddetini tamamladığı zaman, zina eden erkek için veya başkalar için helal olur.
2- Bir kadını üç defa boşayan kimse artık onunla, ancak onun başka bir erkekle evlenmesinden sonra evlenebilir. Allah Teâla bu ko nuda şöyle buyurmuştur: “Eğer erkek, karısını (üçüncü defa) boşarsa, kadın, onun dışında başka bir kocayla nikahlanmadıkça ona helal olmaz.” (Bakara, 230) Ayet-i kerimedeki “nikah” lafzından murad, onunla ilişkiye girmektir. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem, Rifaa’nın, hanımını üç talakla boşamasından sonra ve onun Abdurrahman b. Zübeyr ile evliliğinden sonra tekrar ona dönmek isteyince “Hayır, sen onun balcıklarından, o da senin balcıklarından (cinsel ilişkiyi) tatmadıkça helal olmaz.” buyurmuştur.
3- İhramlı kadının ihramı sona erinceye kadar evliliği helal olmaz. Osman radıyallahu anh’dan merfu olarak rivayet edilen hadiste Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur: “İhramlı kişi evlenemediği gibi ihramlıya nişanlanmak da, evlilik akdi yapmak da helal olmaz.”
4- Müslüman bir kadının Müslüman olmayan bir erkekle evliliği helal değildir. Allah Teâla bu konuda şöyle buyurmuştur: “İman etmedikleri sürece Allah’a ortak koşan erkeklerle, kadınlarınızı evlendirmeyin.” (Bakara, 221)
“Eğer siz onların inanmış kadınlar olduklarını anlarsanız, on ları kafirlere geri göndermeyin.” (Mümtehine, 10)
5- Ehl-i kitap olmayan, Müslüman da olmayan kadınlar Müslümanlar için haramdır. Allah Teâla bu konuda şöyle buyurmuştur: “İman etmedikleri sürece Allah’a ortak koşan kadınlarla evlen meyin.” (Bakara 221)
“Müşrik eşlerinizin nikahlarına tutunmayın. (Zira bu nikahlar ortadan kalkmıştır).” (Mümtehine, 10)
Ehl-i kitabın hür olan kadınlarıyla Müslüman erkeğin evliliği helaldir. Allah Teâla bu konuda şöyle buyurmuştur: “Mümin kadınlardan iffetli olanlar ile ehl-i kitaptan iffetli kadınlar da, mehirlerini vermeniz şartıyla, namuslu olmak, zina etmemek ve gizli dost tutmamak üzere size helâldir.” (Maide 5) “Ehl-i kitap,” yahudi ve hristiyanlardır; Incil ve Tevrat’a yakın olanlardır.
Ibrahim aleyhisselam ile Şit aleyhisselam ‘ın sahifelerine ve Davud aleyhisselam’ın Zebur’una inanıp onunla amel edenler ehl-i kitap de gillerdir. Allah Teâla bu konuda şöyle buyurmuştur: “Kitap, yalnız bizden önceki iki topluluğa (yahudilere ve hıristiyanlara) indirildi.” (Enam, 156) Mecusilerin ne kestiği hayvanlar yenir, ne de kadınlarıyla evlenilir.
Dini Sitelerimiz:
BENZER KONULAR:
Cevapla