Paylaş
Gayri müslümlerin kestiği hayvan yenir mi
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Ehl-İ Kitabın Kestiği
SORU: Gayr-i müslim ülkelerden gelen, meşru yol ile kesilip kesilmediğini bilmediğimiz konserve etlerden yiyebilir miyiz?
Ve yine duyuyoruz ki Batıda hayvanlar mekanik yollarla kesiliyor. Bu kesim şer’i midir?
CEVAP: Bir müslüman, bir ehl-i kitabın kestiğini yiyebilir. Onların doğulu veya batılı olması farketmez Çünkü Allah (c.c) Maide suresinde şöyle buyuruyor:
Bugün size temiz ve iyi şeyler helal kılınmıştır. Kendilerine kitap verilenlerin (yahudi, hristiyan vb.nin) yiyeceği size helaldir. Sizin yiyeceğiniz de onlara helaldir. (Maide/5)
Ayet-i kerimede geçen taam’âan maksat, kesilen hayvanlar ve etleridir. Nitekim Abdullah b. Zeyd şöyle diyor: İstisnasız olarak ehl-i kitabın bütün yemekleri helal kılınmıştır.
Ebu Derda da şöyle diyor: Yeter ki ehl-i kitap olsun onların yemekleri bize, bizim yemeklerimiz de onlara helaldir.
Rasûlullah da yahudi kadının kendisine takdim ettiği etten yemişti. Ashap da Şam’da ehl-i kitabın yemeklerini yiyorlardı.
Fakihler ehl-i kitabın kestiğinin yenilebileceğini söylemişlerdir. Ehl-i kitabın kestiği hayvanın etinden yemek için onun kesilişine şahit olmak veya besmele çekip çekmediğini bilmek şart değildir. Çünkü Allah ehl-i kitabın kestiğini bize helal kılmıştır. Allah (c.c) biliyor ki biz bütün kesenlerin kestiklerine muttali olamıyoruz.
Ancak bir müslüman için puta tapanın kestiği helal olmaz, yine me-cusinin kestiği de yenilmez. Hiç bir dini din edinmeyen kişinin de kestiği yenilmez. Allah’tan başkasının adını anıp kesenin de kestiği haramdır. Artık bu isim bir insanın veya bir hayvanın veyahut bir cansız mahlukun ismi olsun farketmez. Allah Maide suresinde şöyle buyuruyor:
Allah’tan başkası adına boğazlanan (…) size haram kılındı. (Ma-ide/3)
Müslüman, bir gayr-i müslimin gayr-i meşru yoldan ve Allah’ın isminin dışında bir isim anarak kestiğini görürse, onun etinden yiyemez.
Kesmekten kasıt, hayvanın boynunda olan damarları kesmek demektir. Göğüsle boyun arasındaki damarların hepsini kesmek gerekir. Kesim, keskin ve kesici bir aletle olmalıdır. Bu damarlar boynun ön tarafındaki iki kalın damardır. Hava su ve yemek borularının hepsi kesilmelidir. Bazı mezheplere göre nefes borusuyla, yemek ve su borusu kesilse kifayet eder. Keskin bir bıçakla kesmek gerekir. Hayvan boğazından değil de boynundan kesilse, kesim yine meşrudur.
Bundan da anlıyoruz ki doğudan veya batıdan bize gelen ehl-i kitabın kestikleri hayvanların eti yenilebilir. Artık onun kesim yollarını araştırmak gerekmez. Çünkü Allah Teâlâ onların yemeklerini bize helal kılmıştır. Kesilenler de yemek kapsamına girer.
Bunlar mekanik olarak kesilmiş olsalar bile helaldir. Yeter ki sözü geçen damarlar kesilmiş olsun. Veya boynun hepsi kesilmiş olsun. Ancak, müslümanlar bu konuda eğitilmelidirler.
Bu konuda bazı kişiler görevlendirilerek et aldıkları ülkelere göndermelidirler. Böylece şüpheler giderilir ve nefislerde bir itminan ve yatışma meydana gelir.
Benzeri konular:
Answer ( 1 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
İslam dini, Müslümanlar için helal (uygun) olarak kabul edilen hayvanların İslami usullere göre kesilerek tüketilmesini emretmektedir. Bu usullere uygun olarak kesilen hayvanlar İslam’a göre helal kabul edilirken, İslami kurallara uygun olmayan bir şekilde kesilen veya Allah’ın adı anılmadan kesilen hayvanlar ise haram (yasak) olarak kabul edilir.
Gayri Müslimlerin kestiği hayvanlar konusunda İslam’da farklı görüşler bulunmaktadır. Bazı İslam alimleri, “Ahlâkı Müslümanlar dışında olan gayri Müslimlerin kestiği hayvanın yenilmesi caizdir” görüşünü savunurken, diğer bazı alimler ise “Yalnızca Müslümanlar tarafından kesilen hayvanların yenmesi gerektiği” görüşünü benimsemektedir.
Bu konudaki farklı görüşlerin sebepleri, İslam’ın helal kesim kurallarının uygun şekilde yerine getirilip getirilmediği konusunda farklı yorumlardır. Bazı alimler, İslami kurallara uygun şekilde kesilen hayvanın helal olduğunu ve bu şartları sağlayan gayri Müslimlerin kestiği hayvanların da yenilebileceğini düşünürken, diğer alimler ise İslam toplumunda güvence sağlamak amacıyla sadece Müslümanlar tarafından kesilen hayvanların tüketilmesi gerektiğini savunur.
Sonuç olarak, İslam’da gayri Müslimlerin kestiği hayvanların yenip yenmemesi konusunda farklı görüşler bulunmaktadır. Bu konuda kesin bir hüküm olmamakla birlikte, birçoğu İslami usullere uygun şekilde kesilmemiş hayvanların tüketiminin sakıncalı olduğunu ve Müslümanlar için tercih edilmesi gerektiğini belirtir. Müslümanlar, helal kesim kurallarına uygun şekilde kesilen hayvanları tercih etmek suretiyle İslami prensiplere uygun olarak beslenmeyi hedeflemelidir.