Paylaş
Hanbeli mezhebinde namazı bozan şeyler
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
HANBELİ MEZHEBİ NAMAZI BOZAN ŞEYLER
1- Abdesti bozan şeyler namazı da bozar. çünkü onun şartıdır.
2- Avret mahallini kasten açmak. Eğer rüzgar gibi bir nedenle açı lir da derhal kapatılacak olursa namaz bozulmaz. Şüphesiz bu durum az bir şeydir ki avretin az bir bölümünün açılmasına benzer.
3- Kıbleden yönünü çevirmek. Şüphesiz namazda kıbleye yönelmek şarttır.
4- Kendisine bulaşan bir pisliği derhal gidermezse namazı bozulur
5- Zaruret olmaksızın namaz cinsi olmayan bir şeyle adeten “ok” kabul edilebilecek miktarda amel-kesirde bulunmak. Yürümek, ka sunmak, serinlemek gibi fiiller peş peşe olur da “çok” olursa, ittifakla namazı bozar. Eger “az” sayılabilecek derecedeyse namazi bozmaz. Bunun delili de Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem’in Umame bt. Ebi’l As b. Rebi’yi taşımasıdır, ayağa kalktığı zaman onu taşıyor, secde yaptığı zaman ise onu yere bırakıyordu.
Bir hadis-i şerifte ise “Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem, namaz dayken Aişe radyallahu anha için kapıyı açmıştır.” buyrulmaktadır.
6- Mazeretsiz yere kuvvetli şekilde dayanmak. Şüphesiz ayakta durmak bir rükündür: bir yere kuvvetle dayanmak ise sanki ayakta durmamak gibidir.
7- Ikinci rekatta teşehhüd okumadan ayağa kalkan kişinin üçüncü rekatta kraate başladıktan sonra bilinçli ve hatırında olarak geri dön mesi namaz bozar, Bunun delili Ziyad b. laka’nın şu sözüdür: “Bize Mugira b. Şu’be namaz kıldırdı, ikinci rekatta oturmadan ayağa kalktı ve arkasındakiler tesbihatta bulunarak oturmasını istediler, o da onlara ayağa kalkmalan için işaret etti ve onlarda kalktılar. Namazını bitirip de selam verdiği zaman iki tane secde yaptı ve selam verdi, sonra da bir delili de Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem’in şu hadisidir: “Ayağa kalkma işini tamamladıktan sonra oturmasın ve iki secde yapsın.
8- Kasten bir fiili rüknü fazla yapmak. Şüphesiz böyle yapması halinde namazın şeklini bozmuş olur ki bu durum -ittifakla- namazı bozar.
9- Kasten bazı rükünleri bazılarından önce yapmak. Şüphesiz namazda rükünlerin sırası da bir rükündür.
10- Namazı tamamlamadan önce selam vermek. Böylece namaz da konuşmuş olur. Eğer selamı yanılarak verir de hemen hatırlarsa namazı tamamlar. Mescitten çıkmış veya kıbleden yönünü çevirmiş dahi olsa iki secde yapar ve namazını tamamlamış olur. Bunun delili de Zilyedeyn hadisidir.
Kalkıncaya kadar hatırlamadıysa oturup kalan bölümü yerine ge tirmesi gerekir. Şüphesiz bu kıyam namaz için vacip olan bir durum dur ve onu niyetle birlikte yerine getirmesi gerekir. Eğer bu esnada abdesti bozulursa namazını yeniden kılar. Öyleyse aradaki mesafe çok olursa üzerine bina etmek zor olacağı için namaz batıl olur.
11- Fatiha’yı okurken kasten manayı değiştirmek. Şüphesiz o namazın rükünlerindendir.
12- Çıplakken sütrenin arkasında bulunması. Çünkü bu sütreyle ör tünmesi birçok harekete sebep olacaktır.
13- Namazda niyeti feshetmek, feshettiğine dair şüphe duymak ve niyet feshine azmetmek. Çünkü namazda niyetin sürekliliği şarttır. “Acaba namaza niyet ettim mi, etmedim mi?” diye namazda şüphe etmesi durumunda namaza yeniden başlaması gerekir -ki, bunun da sebebi niyetin olmamasıdır. Eğer namazı bozacak bir şey yapmadan önce niyetinin olduğunu hatırlarsa namazı caiz olur. Eğer hatırlama dan önce namazı bozacak bir şey yapmışsa namazı bozulur. O kişi namazında şüpheli olan bir şeyi yapmıştır.
14- Namazda, insanların konuşmasına ve temennilerine benzer şekilde dünya zevkleri için dua etmek. Omek: “Allah’ım, bana güzel bir cariye nasip et.” “rahat ve geniş bir ev ver,” “güzel yemekler ver.” “geniş bir bostan nasip et” Bunun delili Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem’in şu hadisidir: “Şüphesiz bizim bu namazımızda, insanların normal konuştuklan seylerden bir seyler yapmak uygun olmaz, süphesiz namaz tesbih, tekbir ve Kur’an-ı Kerim okumaktır
15- Allah ve Resulü dışındaki birine hitap etmesi. Çünkü bu, karşılıklı konuşmaya girer. Ancak şeytanın Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’e gözüktüğünde, ona “Ben senden Allah’a sığınırım ve Allah’ın laneti ile seni lanetliyorum.” demesi, bu olayın haram olmadan önceki dönemde olabileceği veya bunun tevil edilebileceği seklinde yorumlanabilir
16- Kahkahayla gülmek. Tebessüm etmek namazı bozmaz.
17- Yanılarak da olsa namazda konuşmak. Bunun delili Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem’in şu hadisidir: “Şüphesiz bizim bu namazında, insanların normal konuştukları şeylerden bir şeyler yapmak uygun olmaz, şüphesiz namaz tesbih, tekbir ve Kur’an-t Kerim okumaktır.
Zeyd b. Erkam şöyle demiştir: “Bizler namazda konuşurduk. Kişi, namazda yanındaki kişiyle konuşurdu, ta ki “Allah’a boyun eğerek namaza durun.” ayet-i kerimesi indi; susmakla emredildik ve konuşmamız yasaklandı. Eğer kişi namazın maslahatı için az bir miktar konuşursa namaz bozulmaz.
Namaz kılan kişiye selam vermekte bir günah yoktur. Onun da işa retle selama karşılık vermesi gerekir. Eğer sözlü olarak karşılık verirse namazı bozulur. Namazdan sonra selama karşılık vermesi müstehap tir. Çünkü Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem, İbn Mes’ud’un selamına namazdan sonra karşılık vermiştir. Bir kişi namazda verilen selama karşılık olarak onunla musafaha ederse namazı bozulmaz.
18- İmama uyan kişinin imamın önüne geçmesi. Delili Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem in şu hadisidir: “Şüphesiz imam, kendisine uyulması için vardır. ”
19- İster mazeretle ister mazeretsiz olsun imamın namazının bozulmasıyla cemaatin de namazı bozulur. 20- İmamdan önce cemaatin kasten selam vermesi. Şüphesiz mazeretsiz yere imama uymayı terk etmiştir ya da yanılarak yapmış ve geri dönmemiştir, bu yüzden de namazı bozulmuştur.
21- Bilmeden veya az sayılabilecek miktar dışında yiyip içmek namazı -ittifakla- bozar. Şüphesiz kasten yapılması namazı bozar, bilmeden yapılırsa sehiv secdesi yapar. Dişleri arasındaki kalan miktarın çiğnemeksizin yutulması namazı bozmaz. Şüphesiz bundan kaçınmak mümkün değildir.
22- Allah için olmayan ağlama. Eğer ağlamak Allah için ise namazı bozmaz. Şüphesiz Ömer radıyallahu anh’ın ağıt sesi safların gerisinden duyulurdu.
Muttefekun aleyh: Buhari 1141, Müslim 539. (38) Muttefekun aleyh: Buhari 378, Müslim 411.
Kaynak: Hanbeli fıkhı guraba yayınları
BENZER KONULAR:
- Hanbeli mezhebinde namazı bozan şeyler
- Şafi mezhebine göre namazın mekruhları ve namazı bozan şeyler
- Sehiv secdesi yaparken namazı bozan hareket yapmak
- namazı bozan ve bozmayan durumlar
- Şafi mezhebinde namazı bozan durumlar maddeler halinde
- Tümünü görüntüle.
Answers ( 1 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Namazı bozan davranışlar İslam dininde belirlediği bir dizi içerikten oluşur. Namazı eda ederken bu ölçülerden kaçınılması veya engellenmesi gerekmektedir. Namazı bozan hareketler:
Yukarıdaki bölümlerin herhangi biri üzerinde, namazın bozulması ve tekrar kılınması gerekir. Ancak, namazın bozulup bozulmadığına dair kesin bir bilgiye sahip olamayacağınız, namazınızın tekrar edilebilmesi için en güvenli yol olacaktır.