Paylaş
Hangi durumlarda erkeğin karısıyla cinsel ilişkisi helal olur?
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Bir kimsenin, ay halindeki karısıyla cinsi münasebette bulunması ne zaman helâldir?
a) “… Temizlendikleri vakte kadar kendilerine yaklaşmayın...” ayeti, bir kişinin, temizleninceye kadar ay halindeki hanımıyla, cinsî münâsebette bulunmasının haram olduğuna delâlet eder.
Fakihler, ayette “temizlenme” sözünden maksadın ne olduğu ve müddetinin ne kadar olacağı hususunda ihtilâf etmişlerdir.
İmâm-ı A’zam Ebû Hanîfe’ye göre, “temizlenme”den maksat, kanın durmasıdır. Ay hali müddetinin en çok 10 günlük vaktini tamamla yan ve önce gusül abdesti almayan kadınla, kocasının cinsi münasebette bulunması helâldir. Eğer ay halinin en çok müddeti olan 10 gün tamamlanmadan kan kesilirse gusül edinceye kadar kadınıyla erkeğin cinsî münasebette bulunması haramdır. Gusül yaptıktan sonra ise helâldir.
b) İmâm Mâlik (rh.a.), İmâm Şâfiî (rh.a.) ve İmâm Ahmed b. Hanbel’e (rh.a.) göre ise “temizlenmeden” maksat, kadının cünüplükten gusül abdesti alarak kurtulmasıdır. Yani gusül abdesti almadan, âdet kanı kesilen kadınla cinsi münasebette bulunması helâl değildir.
Tâvus ve Mücâhid’e göre de “temizlenme”den anlaşılan, âdet kanı kesilen, güzelce taharet alarak namaz abdesti gibi abdest alan kadınla kocası cinsi münâsebette bulunursa helâl olacağıdır.
Fakihler arasındaki ihtilafın sebebi, şüphesiz Allah’ın (c.c.), “… Temizlendikleri vakte kadar kendilerine yaklaşmayın. İyice temiz lendiler mi o zaman Allah’ın size emrettiği yerden onlara gidin…” ayetidir. Ayette “temizlenme”nin Arapça karşılığı olan “taharet” kelimesi, fiil şeklinde birincisi şeddesiz, ikincisi şeddeli olmak üzere iki yerde tekrar edilmiştir. Zira taharet kelimesi fiil olarak “tehure” şeklinde ge lirse insanların müdahalesi olmadan kanın durması ve temizlenmenin yapılmasına denir. Eğer şedde ile “Tetehhere” şeklinde fiil olarak gelir se insanların müdahalesi ile yapılan temizliğe, yani gusletmeye denir.
İmâm-ı A’zam Ebû Hanife (rh.a.) ise temizlik anlamındaki, “Taharet” kökünden türeyen “tetehhüre” fiilini, şeddesiz olan “tehure” gibi yorumladığından, iki fiilden kanın durması anlamını çıkararak, âdet kanı kesilen ve önce gusül abdesti almayan kadınla, kocasının cinsî münâsebette bulunmasının helâl olduğuna hükmetmiştir.
Cumhûra göre, “… Temizlendikleri vakte kadar kendilerine yaklaşmayın. İyice temizlendiler mi, o zaman Allah’ın size emrettiği yerden onlara gidin…” ayetinden maksat, ay halindeki kadınlarla gusledinceye kadar erkeklerin cinsi münasebette bulunmamasıdır. Gusül yaptıktan sonra, Allah’ın (c.c.) emrettiği yerden ve şekilden, erkeğin onlara yaklaşması mümkündür. Cumhûr da “taharet” kökünden türeyen, Türkçe’de “temizlenme”nin karşılığı olan “tehure” kelimesini, “tetehhere” şeklinde kurralardan Hamza ve Kesâi’nin kıraatine istinâden şeddeli okumuşlardır. “Tehure” kelimesi, “tetehhere” olarak okunursa âlimler arasındaki ihtilâf sebebinde de andığımız gibi, şüphesiz insanların fiili müdahalesi ile yapılan temizlik manasına gelir. Buna dayanarak ay halindeki kadının kanı kesildikten sonra kocasıyla cinsi münâsebette bu lunabilmesi, gusletmesi ile mümkündür.
Şüphesiz tercih edilecek görüş, cumhûrun görüşüdür. Çünkü Allah, “Ay halinden temizlendikten sonra, eşlerinizle cinsi münasebette bulununuz.” hükmünün illetini beyân ederken, “… Her halde Allah, hem çok tevbe edenleri sever, hem çok temizlenenleri sever.” buyurmuştur. Bu âyetin zâhiri, görünür şekildeki temizliğin ancak suyla olabileceğine işaret eder. Bizim tercih ettiğimiz görüşü, Taberî, Allâme İbnü’l-Arabî ve Şevkânî de tercih etmiştir.
Kaynak: Ahkam ayetleri tefsiri
BENZER KONULAR:
Cevapla