Paylaş
Hasedin Kaynağı Nedir?
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Hasedin (Kıskançlık) Temel Kaynağı:
Nazar eden kişinin etkisi, görmeye bağlı değildir. Bu kimse görme özürlü biri de olabilir. Ancak kendisine anla tilan şeyi, görmese de etkileme gücüne sahip olur. Nazar edenlerden çoğu, nazar edileni görmeksizin sadece anlatı lanlardan hareketle nazar ederler.
Haset, hasetçi veya nazar edenin nefslerinden fırlayıp nazar veya haset edilen kimseyi hedef alan ok gibidir. Hedefi bazen vurur, bazen iskalar. Eğer hedef açık ve sa vunmasız ise, ok kesinlikle isabet edecek ve ona hasar ve recektir. Eğer hedefteki kimse dikkatli ve tam donanımlı ise haset oku ona tesir etmeyecek, belki de ok geri dö nüp sahibini vuracaktır. Bunu bir tür hissi ok atıcılığı gibi görmek mümkündür. Çünkü nazar ve haset oku nefsler ve ruhlara yönelirken bildiğimiz oklar da bedenleri hedef alır. Haset ve nazarın aslı, bu çirkin fiillerde bulunan kim senin nazar edilen şeye hayranlığına dayanır. Ardından habis nefsinin keyfiyeti ona tâbi olmayarak zehrini akit mak için ondan yardım ister.
Şu halde haset ve nazarın kaynağı nefsin habis olu şudur. Görme organı olan gözün hasetle zaruri bir ilişkisi mevcut değildir. Şeyh Muhammed Şaravî şöyle demiştir: Gören kimse gibi, görme özürlü olan kimse de hasette bulunarak söz konusu nimetin zeval bulmasını temenni edebilir. Dolayısıyla haset, görme organıyla değil iradeyle ilişkili bir fiildir.
Büyük bilgin İbn Haldun ‘Divânu’l-mübteda vel-ha ber’ adlı kitabında şöyle demektedir: Psikolojik etkilerden biri de nazar etmektir.
Bu etki, nazar eden kişinin nefsinden doğar. Kişi her hangi bir eşya veya hali gözüyle görerek hoşlandığı ve bu hoşlanmada aşırıya kaçtığında bundan o hal veya eşyanın zeval bulması (yok veya kötü olması) yönünde bir arzu oluşur. Bu kötülüğü onlar üzerinde etkili olur. Bu, yani nazar etme olgusu özü itibarıyla tabiî bir özelliktir…
Onunla psikolojik tesirler arasındaki fark, -kazanıla bilir olmayan türleri olsa da- asıl itibarıyla kişinin iradesi ne dayanır. Tabiî olanı da doğuş yeri itibarıyla değil do ğuş gücü itibarıyla dikkate alınır. Bu yüzden şöyle demiş lerdir: Büyüyle öldüren, kerametle öldürülen ve nazarla öldüren kimseler katil sayılmazlar. Bunun nedeni, bizzat istediği veya kastettiği bir sonuç olmaması, içinden gelen tahrikle bunu yapmaya mecbur olmasıdır. Allah gayplar da olanı en iyi bilen ve bütün sırlara vâkıf olandır.
Haset hakkında geniş araştırma:
BENZER KONULAR:
- Hasedin zararları ve tedavisi
- Haset nedir zararları nelerdir
- Haset ne demektir
- Haset nedir? Kısaca
- İslamda Haset nedir zararları nelerdir
- Tümünü görüntüle.
- Kıskançlıktan kurtulma yolları
- Sosyal ilişkilerde haset duygusuyla hareket etmenin sizce zararları nelerdir?
- Hasetten kurtulmanın yolları nelerdir
- Haset ne demek? Haset duygusundan nasıl kurtulunur
- Tümünü görüntüle.
Answers ( 3 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
İnsan niçin haset eder? sebepleri nelerdir
Bu nedenlerle insanlarda; güzellikte, bilgide, düşüncede, malda, parada, makam-mevkide, şöhrette kendisinden daha üstün olan kişileri gördüklerinde ya da öyle olduklarına inandıklarında, kıskançlık duyguları oluşabilir.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Hasedin temel kaynağı yani sebebini şu şekilde açıklayabiliriz;
Hased; kıskançlık demektir. Bir nevi psikolojik bir hastalıktır hased. Hasedin sebebi; insanoğlunun az ile yetinmeyi bilmeyip hep fazlasını istemekten kaynaklanmaktadır.
Haset, hasetçi veya nazar edenin nefslerinden fırlayıp nazar veya haset edilen kimseyi hedef alan ok gibidir. Hedefi bazen vurur, bazen ıskalar. Eğer hedef açık ve savunmasız ise, ok kesinlikle isabet edecek ve ona hasar verecektir. Eğer hedefteki kimse dikkatli ve tam donanımlı ise haset oku ona tesir etmeyecek, belki de ok geri dönüp sahibini vuracaktır.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
İslami öğretilerde, Arapça’da “hased” olarak bilinen hasedin kaynağı, insan nefsinin zayıflıklarına ve şeytanın (Şeytan) ayartmalarına atfedilir. İslam, kıskançlığı aşağıdakiler de dahil olmak üzere çeşitli faktörlerden kaynaklanabilecek olumsuz bir özellik olarak kabul eder:
İslam, bireyleri bu kıskançlık kaynaklarının farkında olmaya ve öz-yansıtma, şükran ve olumlu karakter özelliklerinin geliştirilmesi yoluyla onlarla aktif olarak mücadele etmeye teşvik eder. Bireyler, altta yatan nedenleri tanıyarak ve ele alarak, tatmin olmak, ruhsal gelişim için çabalayabilir ve başkalarının sahip olduklarından çok Allah’ın sağladığı nimetlere odaklanabilir.
Ayrıca Allah’a sığınmak, korunmak için dualar okumak ve O’nun rehberliğine güvenmek, kişinin hasedten ve onun zararlı etkilerinden korunmasına yardımcı olabilir. İslam, tevazu, şükran ve kıskançlıktan uzaklaşarak ve Allah’ın takdirini ve kanaatini kabul eden bir zihniyeti benimseyerek iç huzur arayışını teşvik eder.