Paylaş
Hastanın Halinden Şikayet Etmesi Günah Mı?
Question
Hastanın hastalığından şikâyetçi olması caiz mi?
HASTANIN, AĞRIM VAR YAHUT ÇOK AĞRIM VAR, SITMAM VAR, AH BAŞIM VB. GİBİ ŞEYLER SÖYLEMESİNİN CAİZ OLMASI VE ALLAH’A KIZMA VE SABIRSIZLIK ŞEKLİNDE OLMADIKÇA BUNUN MEKRUH OLMAMASI
914/1 عن ابن مسعود رضي الله عنه قال : دخلت على النبي ﷺ وهو يوعك فمسسته، فقلت : إنك لتوعك وعكا شديداً، فقال: «أجل، إني أوعك
كما يوعك رجلان منكم
11/914-Ibn Mes’ud radıyallahu anh diyor ki: Resulullah sallallahu aleyhi ve sellemin yanına girdim; sıtması vardı: “Senin çok sıtman var!”, dedim. Elimi üzerine koydum. Evet, ben, sizden iki kişi kadar sıtma çekerim, dedi. Müttefekunaleyh.
Lügatler: Sıtma çekmek: Sıtmanın eziyet ve ağrısına maruz kalmaktır.
Hadisten çıkan hükümler:
Başlığın ifade ettiklerinin yanı sıra: Peygamberlerin de acı ve ağrıları olur. Bunun hikmeti de Allah katın daki derecelerinin artmasıdır.
Not: Sanatçılar gibi hassas insanların duyguları yoğun olduğu için bunların ağrıları da normal insanlardan çok olurmuş. Peygamberlerde ise bu daha fazladır. Burada da aynı şeyi görmekteyiz. (Mütercim)
٩١٥/٢ وعن سعد بن أبي وقاص رضي الله عنه قال: جاءني فقلت: بلغ بي ما ترى، وأنا ذو بي ، أشتد رسول اللہ ﷺ يعودني من وجع مال ولا يرثني إلا أبنتي
2/915-Sa’d bin Ebi Vakkas radıyallahu anh diyor ki: Ağır bir hasta lığa tutulmuştum. Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem beni ziyare te geldi. Ya Resulallah, durumumu görüyorsun; ben zengin bir ada mim; kızımdan başka da mirasçım yok, dedim… Müttefekunaleyh.
Lügatler: Durumumu görüyorsun: Hastalığım ağırlaştı; gördü ğün gibiyim, demektir.
Hadisten çıkan hükümler:
Hastanın: Hastalığım ve acım arttı, demesi caizdir. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellemin ashabını sev mesi, onların durumunu kontrol etmesi ve onlara şefkat göstermesi. Mirasın üçte birini vasiyet etmenin ve indirmesini ima etmenin caiz olması Çünkü Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem ona: Üçte bir mi, o da çoktur, demiştir.
916/3 وعن القاسم بن محمد قال : قالت عائشة رضي الله عنها:
وار أساه! فقال النبي ﷺ : «بل أنا، وارأساه!» 3/916
-Kasım bin Muhammed diyor ki: Hz. Aişe radıyallahu anha, “ah başım!” dedi. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem de: “Asil, “vah başım!” demesi gereken benim!” dedi… Buhari rivayet etmiştir.
Lügatler: Ah başım: Baş ağrısı çeken böyle der.
Hadisten çıkan hükümler: Hastanın hastalığından şikayet etme si caizdir. Hz. Aişe radıyallahu anha da. Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem de baş ağrılarından şikayet etmişlerdir.
BENZER KONULAR:
- Hastanın halini sorma hadis
- Hastanın orucunu bozması caiz mi
- Diyalize giren Hastanın abdesti bozulur mu?
- Ölümü çok anmak müstehaptır
- Su bulunduğu zaman hasta ve yolcunun hükümleri nelerdir?
- Tümünü görüntüle.
- Hastanın halini sorma hadis
- Su bulunduğu zaman Hasta ve yolcunun hükümleri nelerdir?
- Sekerat halindeki (ölüm döşeğinde olan) bir Hastaya neler yapılabilir?
- Eşim Hastalandı ne yapabilirim
- Hasta için şifa kurbanı Kesilir mi Diyanet
- Tümünü görüntüle.
Answer ( 1 )
Hastaların kendi hallerinden şikayet etmeleri konusunda İslami öğretiler çeşitli hadislerde açıklanmıştır. Bu hadislerden yola çıkarak, hastaların Allah’a kızma ve sabırsızlık şeklinde olmadığı sürece kendi hastalıklarından şikayet etmeleri caizdir ve bu durum mekruh değildir.
Hadisler ve Açıklamaları:
1. Hadis: İbn Mes’ud Radıyallahu Anh’dan
Bu hadisten çıkan hüküm, peygamberlerin de acı ve ağrılarının olabileceği ve bunun Allah katındaki derecelerinin artması için olabileceğidir. Peygamberler ve hassas insanlar daha yoğun duygular yaşadıkları için ağrıları da normal insanlardan fazla olabilir.
2. Hadis: Sa’d bin Ebi Vakkas Radıyallahu Anh’dan
Bu hadisten çıkan hüküm, hastanın hastalığı ve acısını dile getirmesinin caiz olduğudur. Ayrıca, Resulullah’ın ashabını sevmesi, onların durumunu kontrol etmesi ve onlara şefkat göstermesi, mirasın üçte birini vasiyet etmenin caiz olduğu da belirtilmiştir.
3. Hadis: Hz. Aişe Radıyallahu Anha’dan
Bu hadisten çıkan hüküm, hastaların hastalıklarından şikayet etmelerinin caiz olduğudur. Hem Hz. Aişe hem de Resulullah baş ağrılarından şikayet etmişlerdir.
Sonuç
Hastaların, hastalıkları hakkında şikayette bulunmaları caizdir, ancak bu şikayetler Allah’a kızma veya sabırsızlık şeklinde olmamalıdır. Bu tür ifadeler, kişinin duygularını ifade etme ve başkalarından yardım veya destek arama şeklinde kabul edilebilir.