Paylaş
Hatemül enbiya ne demek
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Hâtemü’l-Enbiya
Hâtemü’n-Nebiyyîn
(hatemül-enbiya ne anlama gelir)
Hz. Muhammed (s.a.)’in peygamberlerin sonuncusu olduğunu ifade eden bir deyim ve Hz. Peygamber’in Kur’ân-ı Kerîm’de yer a’an isimlerinden biridir.
Kur’ân-ı Kerîm’de “hâtemü’n-nebiyyîn” deyimini içeren Ahzâb sûresinin kırkıncı âyeti meâlen şöyledir: “Muhammed Allah’ın Rasûlü peygamberlerin sonuncusudur. Allah her şeyi bilendir” (el-Ahzâb 33/40).
Bu isim tamlamasının ilk kelimesi “hâtem” diğer kıraatlarda ise “hatim” şeklinde okunur. Hatim, ism-i fail olup sona erdiren, mühürleyen anlamlarına gelir. Hâtem ise mühür anlamında ism-i alettir. Mühür, bir bilgiyi tasdik etmek üzere belgenin sonuna basıldığından hem “son”, hem de “tasdik” anlamlarını içine alır. Dolayısıyla her iki okunuşa göre de bu âyetten, Hz. Muhammed’in, peygamberlerin sonuncusu olduğu çok açık bir şekilde anlaşılmaktadır. Ayrıca bu deyim ile Hz. Peygamber’in, bütün geçmiş peygamberleri tasdik eden ilâhî bir mühür vazifesi gördüğü de anlatılmış olmaktadır. Zira o gelmese idi daha önce peygamberlerin tarihte varolduklarını ve peygamberlik görevi ifa ettiklerini iddia ve ispat etmek mümkün olmayacaktı. Çünkü diğer peygamberlerin hayatı, tarihe, Hz. Muhammed (s.a.)in hayatı kadar ayrıntılı ve sağlam belgelere dayalı olarak intikal etmiş değildir. Bu itibarla Hz. Muhammed (s.a.)’in hayatının, tarih metodolojisi çerçevesinde sağlamlığı ve gerçeğe uygunluğu kabul edilebilir biçimde ayrıntılarıyla kayıtlara geçirilmiş olması diğer peygamberlerin peygamberliklerini ispat için de bir vesika sayılmalıdır. Öte yandan Peygamberimiz, Önceki peygamberlerin, kendisi hakkındaki müjdesinin gerçek olduğunu ortaya koymuş olması itibariyle de onların nübüvvetini tasdik eden bir damga özelliği taşımaktadır. Hz. Muhammed (s.a.)’in bu özelliği ile vurgulanan en önemli husus ise, onun peygamberliği ile dinin kemal noktasına erişmiş olduğudur. Nitekim Kur’ân-ı Kerîm’de meâlen şöyle buyurulmaktadır: “Bugün size dininizi ikmal ettim size nimetimi tamamladım ve sizin için din olarak İslâm’ı beğendim” (el-Mâide 5/3).
Kur’ân-ı Kerîm’de, Hz. Peygamber’in, yerine getirdiği yüksek görevin birer yönünü ve Özelliğini sembolize eden isimlendirmeler yer almıştır. Meselâ, İnsanlara İslâm’ı ve bunun sağlayacağı mutluluğu müjdelediği için “Beşîr-Mübeşşir” Allah’ın azabıyle korkutması dolayısıyle “Nezîr-Münzir” insanları ve cinleri hak yola davet ettiği için “Dâî ilallâh” denilmiştir. Bunun gibi, peygamberlik görevinin kendisiyle sona ermesi ve tarihi peygamberlik sahifesinin ilâhî bir mühürünü teşkil etmesi bakımından da “Hâtemü’n-Nebiyyîn” denilmiştir.
Hz. Peygamber de bir hadis-i şerifinde beş isminden iftiharla sözederken şöyle buyurmaktadır: “Ben Muhammed’im ve Ahmed’im, ben Mahi’yim yani Allah benim (nübüvvetim)’le küfrü silip yokedecektir, ben Hâşir’İm yani (kıyamet gününde) İnsanlar beni takip ederek haşrolunacaktır, ve ben Âkıb’im (yani Hâtemü’l-Enbiyâ’yım, benden sonra hiç kimse peygamber olmayacaktır)” (Buhârî, Menakıb, 17; Tecrid Tercümesi, IX, 250, hadis no: 1439).
Ebû Hureyre’den rivayet edilen bir hadise göre kıyamette mahşerin dehşetinden sarsılan insanlardan bir topluluk sıra ile Hz. Âdem’e, Hz. Nuh’a, Hz. İbrahim’e, Hz. Musa’ya ve Hz. İsa’ya varacaklar, fakat her biri onları diğer bir Peygamber’e göndererek insanlığın dehşet ortamından uzaklaşması için Hz. Muhammed (s.a.)’e gidecekler, ondan “… Ey Muhammed sen Allah’ın Rasûlü ve Hâtemü’l-Enbiyâ’sın…” diyerek şefaat isteyeceklerdir (Müslim, iman, 54).
Yine Ebû Hureyre’nin rivayetine göre Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur: “Benim önceki Peygamberlere göre durumum şuna benzer: Bir adamın bir bina yapıp güzelce dayayıp döşediğini fakat köşelerden birinde bir tuğla yerini boş bıraktığını düşününüz. Bu durumda binayı gezen ve binanın güzelliğine hayran kalan insanlar “Keşke şuracığa bir tuğla koysaydı” diyeceklerdir. İşte yeri boş bırakılan o tuğla benim ve ben peygamberlerin sonuncusuyum” (Buhârî, Menakıb, 18; Müslim, Fedaİl, 20-23; Müsned, II, 257, 398, 4.12).
Hatemül Enbiya hangi peygamberdir? Hatemül Enbiya Hz Muhammed (sav) dir.
Kaynak: İslamda inanç ibadet ve günlük yaşam ansiklopedisi
BENZER KONULAR:
Answers ( 2 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Hatemül Enbiya Rasulullah (sav)’dir. Yeryüzüne gönderilmiş son nebi demektir. Kendisinden sonra dünyaya başka Nebi ve Rasul gelmeyecektir. Biz bu duruma böyle iman etmişizdir. İnsanlık tarihi boyunca insanları sapıklıktan kurtarmak, onlara doğru yolu göstermek için Rabbimiz (cc) Nebi ve Rasul’ler göndermiştir yeryüzüne. Bu nebilerin sonuncusu da Rasulullah (sav)’dir.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
“Hâtemü’n-Nebiyyîn” veya “hatemül-enbiya” ifadesi Arapça kökenli bir deyim olup “peygamberlerin sonuncusu” anlamına gelir.
İslam inancına göre, Hz. Muhammed (s.a.v.), peygamberlerin sonuncusu ve son elçisi olarak kabul edilir. “Hâtemü’n-Nebiyyîn” ifadesi, Hz. Muhammed’in peygamberlik zincirinin son halkası olduğunu ve Allah’ın son mesajını insanlara ilettiğini ifade etmektedir. Bu ifade, Hz. Muhammed’in özel bir statüye sahip olduğunu ve peygamberlik geleneğinin tamamlanmasını vurgulamaktadır.