Paylaş
Havari nedir? Havari kime denir?
Question
Havariler kimlerdir?
Havari kelimesinin anlamı
Yaşadığı dönemde Hz. İsa’nın İnciline ilk inananlardan on iki kişiye verilen isimdir.
Yeni Ahid’de havariler için kullanılan terim, apostolos, grekçede “dışarıya gönderilen kişi” anlamına gelir. Bu terim, ibranicede diğerleri adına temsilcilik yapan “shaliah” kelimesinden yararlanılarak kullanılmıştır. Bununla birlikte shaliah kelimesi ibranicede, genel bir temsilcilik olayını ima eden genel bir tabirdir. Yeni Ahid’deki apostolos kelimesi İse bu kavramdan yararlanmakla birlikte Özel olarak dinî anlamda kullanılır. İbranilere mektup 3/1’de bu terim Hz. İsa içinde kullanılır.
Kur’ân-ı Kerîm’de geçen havari kelimesi ise beyaz ve beyazlık anlamındaki Havarve Haver kökünden gelmektedir. Samimi, temiz dost ve yardımcı anlamında, peygamberlerin davetlerini kabul edip bu yolda ona yardımcı olanlara özellikle de Hz. İsa’nın en seçkin yardımcılarına verilmiş bir isimdir (Elmahlı, Hak Dini Kur’ân Dili, VII, 4944-4949)-
Hz. İsa’nın kendisini izleyen pek çok kişiden yalnızca on ikisine Havari (apostolos) adının verilmesi (Luka 6/13) bu terimin özel bir kadroyu temsil ettiği anlamına gelir. Havariler Hz. İsa adına konuşurlar {Markos 9/38-41). Kilise bu düşünceden yararlanarak Havari Petrus vasıtasıyla kendisini doğrudan Hz. İsa’ya bağlamıştır.
Bu on İki Havari Matta 10/2’ye göre şunlardır: Petrus, Andreas, Yakup, Yuhanna, Filip, Bartolomeus, Tomas, Matta, Yakup (Alfeus’un oğlu), Taddeus, Gayyur, Simun ve Hz. İsa’yı ele veren Yahuda İskariyot.
Fakat Yahuda İskariyot’un Hz. İsa’yı ele vermesi İle birlikte, “on ikiler” arasına Yahuda yerine Matthias seçilir (Resullerin işleri 1/15-26).
Havariler kiliseye “Ruh”un bir hediyesidir (I. Korirıtosiulara 12/28; Efeslilere 4/11). Hakiki Havari mucizeler gösterir ve olağanüstü İşler yapar (ti, Korintoslulara 12/12; Krş Resullerin İşleri 8/14-19). Havariler kilisenin temelinin bir parçası olarak görülürler (Efeslilere 2/20).
Havari terimi, bazan on ikilerin dışında, görünüşte Hz. İsa’nın kardeşi olan Yakub’a (Galatyalılara 1/19; 2/9; Krş. I. Korintoslulara 15/7),
Barnabas’a (Resullerin işleri 14/4,4), Silvanus ve Timothy (i. Selaniklilere 2/6) ve Andronicus’la Junİas’a da verilir (er-Rûmalılara 16/7).
İndilerde de görüldüğü üzere on ikilik guruplar Yahudi düşüncesinde önemli bir rol oynamıştır. Bu düşüncenin kökeni İsrail’in on iki kabilesine kadar uzanır. Bununla birlikte, Hıristiyanlık’taki bu kadrolaşma, miladi dönemlerde varlıkları sona eren “Ölü Deniz Cemaatı”ndaki oniki kişilik yönetici kadroya benzer. Erken Hıristiyanlık herhalde bu mirası “Ölü Deniz Cemaatından devralmıştır.
Kur’ân-ı Kerîm’e göre Hz. İsa, İsrailoğullan’na peygamber olarak gönderilmiş, İsraİloğulları’nın kendisini inkâr ettiklerini sezince: “Allah yolunda kim bana yardımcı olacak” diye sormuş, bunun üzerine Havariler “Biz Allah yolunun yardımcılarıyız. Allah’a inandık, şahit ol biz müslümanlarrz” diye cevap vermişler ve “Rabbimiz, Sen’İn indirdiğine inandık, peygamberine uyduk, bizi şahitlerle beraber yaz” diye dua etmişlerdir (Âl-i imrân 3/49-52; es-Saff 61/14). Diğer taraftan Allah Havari-ler’e: “Bana ve elçime inanın” diye ilham etmiş, onlar da “inandık, bizim müslümanlar olduğumuza şahit ol” demişlerdir (el-Mâide 5/111). Allah’a ve onun peygamberi Hz. İsa’ya inanan Havariler, yine de Hz. İsa’nın doğru söylediğini anlamakve kalben tatmin olmak için, Allah’ın semadan bir sofra indirmesini isterler. Bunun üzeri-ne, Allah’tan bir mucize olmak üzere, sedadan bir sofra iner (el-Mâide 5/112-115).
Kur’ân-ı Kerîm’de Havarilerin adlan ve sayıları konusunda bilgi yoktur.
BENZER KONULAR:
Answers ( 3 )
Havari Nedir ve Kime Denir?
Havari, Hz. İsa’nın İnciline ilk inanan on iki kişiye verilen isimdir. Yeni Ahid’de havariler için kullanılan Grekçe terim “apostolos,” “dışarıya gönderilen kişi” anlamına gelir ve İbranice “shaliah” kelimesinden türemiştir. Shaliah genel bir temsilcilik anlamına gelirken, apostolos terimi dinî bir anlamda kullanılır. İbranilere Mektup 3/1’de bu terim Hz. İsa için de kullanılır.
Kur’ân-ı Kerîm’de geçen havari kelimesi ise beyaz ve beyazlık anlamındaki “havar” kökünden gelir. Havari, samimi, temiz dost ve yardımcı anlamındadır ve özellikle Hz. İsa’nın en seçkin yardımcılarına verilen bir isimdir.
Havariler Kimlerdir?
Hz. İsa’nın kendisini izleyen pek çok kişi arasında on iki kişiye özel olarak havari adı verilmiştir (Luka 6/13). Bu on iki havari, Hz. İsa adına konuşmuş ve kilise tarafından önemli kabul edilmiştir. Yeni Ahid’e göre bu on iki havari şunlardır:
Petrus
Andreas
Yakup
Yuhanna
Filip
Bartolomeus
Tomas
Matta
Yakup (Alfeus’un oğlu)
Taddeus
Gayyur Simun
Yahuda İskariyot
Yahuda İskariyot’un Hz. İsa’yı ele vermesi üzerine, “on ikiler” arasına Matthias seçilmiştir (Resullerin İşleri 1/15-26).
Havarilerin Önemi
Havariler kiliseye “Ruh”un bir hediyesi olarak görülür (I. Korintoslulara 12/28; Efeslilere 4/11) ve hakiki havari mucizeler gösterir (II. Korintoslulara 12/12; Resullerin İşleri 8/14-19). Havariler kilisenin temelinin bir parçası olarak kabul edilir (Efeslilere 2/20). On ikilerin dışında, Yakub, Barnabas, Silvanus, Timothy ve Andronicus da havari olarak adlandırılır (Galatyalılara 1/19; 2/9; I. Korintoslulara 15/7; Resullerin İşleri 14/4; I. Selaniklilere 2/6; Romalılara 16/7).
Kur’an’da Havariler
Kur’an-ı Kerim’e göre Hz. İsa, İsrailoğulları’na peygamber olarak gönderilmiş ve onlara, Allah yolunda kendisine yardımcı olacak kimseleri sormuştur. Havariler de Allah’a ve peygamberine inandıklarını belirterek ona yardımcı olacaklarını söylemişlerdir (Âl-i İmrân 3/49-52; es-Saff 61/14). Allah da havarilere “Bana ve elçime inanın” diye ilham etmiş ve onlar da bu çağrıya uymuştur (el-Mâide 5/111). Havariler, Hz. İsa’nın doğru söylediğini anlamak ve kalben tatmin olmak için, Allah’tan bir sofra indirmesini istemişler ve bu mucize gerçekleşmiştir (el-Mâide 5/112-115).
Kur’an-ı Kerim’de havarilerin adları ve sayıları hakkında bilgi verilmemektedir.
Havari, İslam ve Hristiyanlık literatürlerinde farklı anlamlara gelen bir terimdir. Her iki dinin kutsal metinlerinde de geçen bu terim, önemli dini figürlerle ilişkilidir.
İslam’daki Anlamı
İslam’da “havari” terimi, genellikle Peygamber İsa (a.s)’ın ilk müritleri ve destekçileri anlamında kullanılır. İslam’da havariler, İsa (a.s)’ın en yakın arkadaşları ve ona destek olan kimselerdir. Kur’an-ı Kerim’de havariler, İsa (a.s)’a destek olan ve onun öğretilerini yaymak için çalışan kişiler olarak tanımlanır. Özellikle şu ayetlerde bahsedilir:
Hristiyanlıktaki Anlamı
Hristiyanlıkta “havari” (veya İngilizce’de “apostle”), İsa (a.s)’ın 12 ana müritlerinden biri olarak kabul edilen ve Hristiyanlığı yayma görevini üstlenen kişilere verilen isimdir. Bu 12 havari, İsa (a.s) tarafından seçilmiş ve ona en yakın olan kişilerdir. Hristiyanlık tarihinde, bu havariler:
Bu havariler, İsa (a.s)’ın ölümünden sonra onun öğretilerini yaymakla görevlendirilmişlerdir.
Özet
Hristiyanlıkta Havarilerin Rolü ve Önemi
Hristiyanlıkta havariler, İsa (a.s)’ın ölümünden sonra Hristiyanlığın yayılması ve öğretilerinin aktarılması konusunda merkezi bir rol oynamışlardır. Her biri, İsa (a.s)’ın mesajını farklı bölgelerde yaymış ve Hristiyan topluluklar kurmuştur. İşte bazı önemli havarilerin katkıları:
Hristiyanlıkta Havariler ve Kilise
Hristiyanlık tarihinin erken dönemlerinde, havariler Hristiyan cemaatlerin kurucuları ve öğretmenleri olarak kritik bir rol oynadılar. Hristiyan inancının temel öğretilerini yaymak, kiliselerin kurulması ve organize edilmesi gibi görevlerde bulundular. Havarilerin hayatları ve görevleri, Hristiyanlık tarihinde önemli bir yere sahiptir ve birçok kilise geleneği ve kutlama, onların hayatlarına ve çalışmalarına dayanır.
İslam’daki Havarilerin Anılma Şekli
İslam’da havariler genellikle İsa (a.s)’ın yanında olan ve ona yardım eden kişiler olarak anılırlar. İslam’a göre, İsa (a.s) Allah tarafından gönderilmiş bir peygamberdir ve havarileri ona destek olan sadık müritlerdir. Kur’an’da havariler hakkında yapılan referanslar, onların İslam’daki önemini ve saygı görmelerini gösterir. İslam, havarilerin İsa (a.s)’ın mesajını destekleme ve yayma konusundaki rolünü tanır ve bu kişilere yüksek bir değer atfeder.
Havarilerin bu farklı anlamları ve rollerinin, İslam ve Hristiyanlık’taki dini metinlerdeki yerleri, bu iki din arasındaki ortak noktaları ve farklılıkları anlamak için önemlidir.