Paylaş
Haya ne demek? İslamda haya nedir
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Haya
İslamda haya
Kuranda ve sünnette haya hakkında bilgiler
Ayıp ve kusur sayılan söz ve davranışlar-an dolayı başkalarının kınama ve eleştirilerinden çekinme, utanma duygusu için kullanılan bir ahlâk terimi.
Türkçede utangaçlık, sıkılganlık, utanma, ar gibi kelimelerle de ifade edilen “haya” kavramı (aynı kökten türeyen ve aynı anlama gelen “istihyâ” kelimesinin Bakara 2/26, Kasas 28/25 ve Ahzab 33/53 âyetlerinde ki kullanımı dışında) bu şekliyle Kur’an-ı Kerîm’de geçmemekle birlikte hadislerde sık sık kullanılmıştır. Hz. Peygamber dört şeyin peygamberlerin ortak nitelik ve uygulamaları olduğunu belirterek bunları “haya, güzel koku sürünme, misvak kullanma ve evlenme” şeklinde sıralamıştır (et-Tirmizî, Nikâh, 1; Müsned, v, 431). Hz. Peygamber’in de “bir genç kızdan daha hayalı” olduğu, ashabın Önde gelenlerinden Ebû Said el-Hudri tarafından ifade edilmiştir (Buhârî, Edeb, 72; Müslim, Fedâil, 16). Peygamber Efendimiz haya duygusunun İslâm dinindeki çok özel yerini “Her dinin kendine özgü bir erdemi vardır; İslâm dininin bu erdemi hayadır” şeklinde ifade etmiştir (ibn Mâce, zühd, 17). Hayanın İslâm dinindeki yerini ve önemini özlü ve hakimane ifadelerle anlatan hadislerden birkaçının anlamı da şöyledir: “Haya insana ancak hayır kazandırır” {Buhârî, Edeb, 77; Müslim, İman, 12); “Haya tamamen hayırdır” (Müslim, iman, 12); “Haya imandandır” (Buhârî, iman, 12). Hayasızlığın kötülüğünü anlatan hadisler de vardır. Bunlardan birinde “Allah Teâlâ bir kulu helak etmek isterse önce ondan hayayı çekip alır” buyurulmuştur (İbn Mâce, Fiten, 27).
Büyük ahlâk bilgini İmâm Gazzâli, ahlâka aykırı davranışlara karşı toplumun tepki göstermesini bir tür yaptırım sayar ve bu tepkinin en önemli ve etkili şeklinin de kınama olduğunu belirtir. Gazzâlİ’ye göre fıtratı bozulmamış ofan her insan, tabiatı gereği kınanmaktan çekinir; zira darbe bedene acı verdiği gibi kınama da ruha acı verir. İşte haya duygusu, kınanmaktan çekinen insanın birtakım kötülükleri en azından açıktan işlemesini önler. Bu açıdan haya duygusunu kaybetmiş olmak, insan için büyük bir kusurdur. Nitekim gıybet haram olmasına rağmen Hz. Peygamber, “haya perdesini yırtanlar”ın aleyhinde konuşmanın gıybet sayılmayacağını ifade etmiştir (ihya, III, 153}. Başka bir hadiste de hayanın insanı insanlığa özgü terbiye ve saygının kaynağı derecesinde bir erdem olduğu dikkate alınarak “utanmazsan istediğini yap!” buyurulmuş ve bu sözün ilk peygamberlerden beri dilden dile bütün nesillere aktarıldığı ifade edilmiştir (Buhârî, Enbiyâ, 54; Edeb, 78). Kuşkusuz bu hadis hayasızlığa ve insanın dilediğini yapabileceğine izin verme anlamında olmayıp, insanın bir kez haya perdesini yırttıktan sonra ayıp, günah gibi bütün dinî ve ahlâkî Öğretileri çiğneyip ezmekten çekinmeyeceğini, İnsanî değerleri altüst edeceğini anlatmakta ve büyük bir uyarı değeri taşımaktadır.
İslâmî Ölçüye göre haya müminin, yalnız insanlardan değil, aynı zamanda Allah’tan da utanmasını sağlayan, dolayısıyla hem açıktan hem de gizli olarak günah işlemesini önleyen bir erdemdir. Nitekim Rasûlullah, “İnsanlara göre Allah, kendisinden utanılmaya daha layıktır” buyurarak bu îususa işaret etmiştir (Buhârî, Gasl, 20).
Fıkıh ve ahlâk kitaplarında, cinsel meseleler vb. konularla ilgili olarak eğitim ve iğretim amacıyla, edep ve terbiye sınırını aşmadan soru sormanın ve bilgi vermenin hayasızlık sayılmayacağı ve günah olmayacağı belirtilmiştir. Nitekim bu konuyla ilgili bir hadiste “utangaç kişi İle kibirli kişi ilim Öğrenemez” buyurulmuştur (Buhârî, ilim, 50). Ayrıca gerek Hz. Peygamber gerekse diğer Önde gelen sahabiler, özellikle kadınlara Özgü meselelerde öğretim ve fetva maksadıyla Hz. Ayşe ile bu tür konulan görüşmüş, konuşmuşlardır.
Answers ( 2 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Haya, İslam kültüründe nesiller boyu üstün bir ahlaki meziyettir. Ancak ahlâki değerlerin gün geçtikçe kaybolduğu günümüz toplumunda haya duygusu eski değerini kaybetmeye başlamıştır. Öyle ki önceleri haya sahibi olan kişiler övülürken, şimdilerde ise edebe aykırı söz söylemek, ahlaksız davranışları açık bir şekilde yapmak, bunu bir övünç olarak kabul etmek insanlara cesaret sağladığını düşünmektedir. Hâlbuki hayayı kaybetmek, öncelikle insanı “en şerefli varlık” olmaktan çıkararak değersizleştirir.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
haya deyince utanma duygusu anlaşılır tam bir tanım olmasa bile utanma ile haya bir bütündür çünkü utanmayan her şeyi yapar halbuki hayırlı bir insan utanacağı işleri yapmaz