Paylaş
Hürmeti musahere
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Hürmeti müsahara
hocam ben hurmeti musahara konusunda çok vesveseliyim bir şey için mesela bu vesvese hürmeti musahara olmaz dedi hoca, bu konu benim aklima geliyor herşeyde neye dokunsam baksam o kişi olsun sayılsın veya o kisimi oldu diyorum birşey hisseder gibi oluyorum kocamın bunlardan haberi yok pek küfür etmez ama (bilmem ne yaptığım gibi küfür etse )cok afedersiniz o benim bu hürmeti musahara olurmu diye sordugum kişilere eşimle onlar arasında hürmeti musahara olurmu ne olur cevap verin
Cevap:
Hürmet-i müsahara ne demektir?
Bilindiği gibi akrabalık üç şekilde meydana gelir. Kan bağı yoluyla, süt emzirme neticesinde ve sıhriyet dediğimiz evlenme yoluyla. Bu üç yoldan birisiyle teessüs eden akrabalık neticesinde, erkek için bazı kadınlarla evlenmek haram hâle gelir. İşte hürmet-i müsahara, evlilik neticesinde oluşan akrabalarla evlenme yasağını ifade eder. Mesela bir erkeğe, evlendiği kadının annesiyle yani kayınvalidesiyle evlenmesi haram olur.
Hürmet-i müsahara, Şâfiî ve Mâlikî mezheplerinde sadece sahih evlilik neticesinde oluşurken, Hanefî ve Hanbelîlerde zina ile de meydana gelmektedir. Hatta zinanın mukaddimeleri sayılan şehvetle öpme, dokunma, bakma gibi bir kısım fiiller de hürmet-i musaharayı doğurur. Mesela bir kişi bir kadınla zina ettiğinde artık, o kadının usul ve füruuyla (çocukları ve anneleriyle) evlenemez. Yine buna göre bir erkeğin kayınvalidesiyle arasında bahsettiğimiz türden bir münasebet gerçekleşecek olursa, hanımı artık kendisine haram olur. (bkz.: Cezerî, el-Fıkhu ale’l-Mezâhibi’l-Erbaa, 4/61-65). Aslında bu hüküm, meydana gelmesi muhtemel olan bir kısım kötü fiillerin önüne geçmek için bir tedbir niteliğindedir. Diğer bir ifadeyle bununla aile ve akrabalık bağlarını koruma hedeflenmiştir.
Genellikle burada anlaşılmayan husus; dokunma, öpme ve bakma neticesinde nasıl hürmet-i müsaharanın gerçekleşeceğidir çünkü yakın akrabalar arasında bu tür münasebetler sıklıkla vuku bulduğundan, bu durum kaçınılması zor bir hâl arz etmektedir. Hatta ebeveyn ile çocuklar arasında bile hürmet-i müsahara gerçekleşebileceği için (mesela bir baba şehvetle kızını öpse, hanımı kendisine haram olur) konunun iyi anlaşılması ve ona göre bir tavır alınması gerekmektedir.
Evet, Hanefî mezhebinde, zina fiilinin hürmet-i müsahara doğuracağı hükme bağlanmıştır. Zaten özellikle yakın akraba arasında gerçekleşmesi çok zor olan bu fecaatin, meydana geldiğinde taraflara böyle bir ceza yüklemesinin anlaşılmayacak bir tarafı yoktur. Ama zinanın mukaddimeleri diyebileceğimiz diğer fiillerle de haramlığın ortaya çıkacağını izah etmek gerekiyor. (Serahsî, el-Mebsût, 4/378).
Evet, her öpme veya dokunma haramlık oluşturmayacağı gibi hangi bakmaların bu neticeyi vereceği de fıkıh kitaplarında ayrıntısıyla açıklanmıştır. Buna göre hürmet-i müsaharanın meydana gelmesi için öpme veya dokunma anında kişide karşı tarafa karşı bir şehvet ve arzunun bulunması gerekir. Genellikle bunu tespit için de ölçü olarak, tenasül uzvunun hareket etmesi ve kişinin, bu fiilin devamını arzulaması gösterilmiştir. Ayrıca bu durumun tam fiil esnasında vuku bulması gerekir. Eğer kişi dokunduktan sonra şehvet duyacak olsa, bu hâl haramlık meydana getirmez. Diğer yandan kalın elbise üzerinden dokunma veya okşamaların haramlık oluşturmayacağı ifade edilmiştir. Ancak elbise vücut ısısını hissettirecek derecede ince olur ve bu elbise üzerinden kadına temas eden kişide bahsettiğimiz şartlar tahakkuk ederse bu takdirde hürmet-i müsahara meydana gelir. (İbn Âbidîn,Hâşiyet-ü Reddi’l-Muhtâr, 3/31).
Diğer yandan kadının şehvet unsuru olan göğüs veya avret mahallerini elleme hususunda yukarıdaki şartlar aranmamış ve bu durumda doğrudan haramlığın ortaya çıkacağı ifade edilmiştir çünkü kişide böyle bir arzu ve şehvet olmadan bir kadının bu uzuvlarına dokunması pek mümkün değildir.
Bakmanın da hürmet-i müsahara doğuracağını ifade etmiştik. Bunun şekline gelince, kadının eline, yüzüne, baldırına hatta göğsüne vs. bakmakla böyle bir haramlık tahakkuk etmez. Haramlığın oluşması için kişinin galiz avret dediğimiz kadının tenasül uzvunu açıkça görmesi gerekir ki hürmet-i müsahara meydana gelsin. Hatta bir kişi, ayakta dikilen bir kadının avret mahallini görecek olsa, bu durum hürmet oluşturmaz. (İbn Âbidîn, Hâşiyet-ü Reddi’l-Muhtâr, 3/32).
Bu anlatılanlardan yola çıkacak olursak, bir Müslüman’ın kendisine mahrem olan kadınlarla münasebetlerine son derece dikkat etmesi gerektiğini anlayabiliriz. Diğer yandan her öpme veya dokunmada böyle bir hürmetin meydana gelmeyeceği bilinmeli ve ifade ettiğimiz şartların meydana gelip gelmediğine bakılmalıdır. Aslında kalbi ve duyguları temiz olan bir Müslüman, yakın akrabasına karşı böyle bir duygu beslemez. Bilakis onlara karşı hürmet duyar. Onların ellerini öpecekse, hürmet duygularıyla öper.
Cevap:
Hürmeti Müsahere evli torun babaannesine elini öpse bilakis şehvet oldu kimin nikahı gider diyorlar 3 kişinin nikahı gider dogru mudur vesvese oluyor sanki hissedermiş gibi vesvese bir hastalık,
Benzer Konular:
Answers ( 7 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Nikah akdi
Ben eşime dedim ki senin babanın elini öperken istemsizce şehvet duydum dedim. Boşanmamız lazım dedim hürmeti müsahere olduğu için. Ama eşim bir tane oğlumuz var beni seviyor onun için yanaşmıyor boşanmaya. Ne yapmamız lazım bu durumda?
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Çok zayıf bir ihtimal bile olsa böyle bir şehvetle dokunma durumu Hanefi fıkhı ulemasına göre bir nikâh düşürme tehlikesi oluşturur. Fakat takdir edersiniz ki bu durum yani kişinin kayınbabasından şehvetlenmesi uçuk bir örnektir ama örnektir. Bu nedenle bu hususlarda gayet dikkatli olmak evla olandır. Nikaha bir zarar vermemektedir.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Hürmeti müsahere
Selamun Aleyküm. Hocam hürmeti müsahere durnunu önceden okumuştum. Ben anneme sarilacakken aklıma bu durum geldi ama anneme sarılmıştım bir kaç sn sonra. Sarilma bittikten sonra kötü düşünceye daldım. Acaba hürmeti müsahere oldu mu diye. Hareketlenme hissetmedim gibi. Benim öyle bir niyetim yoktu. Sadece anneme sarılacakken hürmeti müsahere aklıma geldi. Sorum şu; benim aklıma bu düşünce düşmesi ile ve bu düşünce aklıma düşmüşken sarılmam ile hürmeti müsahere oldu mu ? Eğer hürmeti müsahere olmuş ise Şafii mezhebi nasıl taklit edilmeli ?
Bu konuda ayrıca hareketlenme oldu mu olmadı mı konusunda vesvese yapıp yapmadığım konusunda da şüpheye düşüyorum.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Siz de tamamen vesvese var. Artık vesvese o kadar ilerlemiş ki neredeyse hastalık boyutuna gelmiş. Hiçbir anne erkek çocuğuna sarılırken, öperken aklına şehevi duygular gelmez. Erkek çocukta annesine sarıldığında veya onu öptüğü zaman yine şehevi duygula olmaz. Sizlere tavsiyem alanında uzman bir psikoloğa gitmenizdir.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Bu dürüm hürmeti müsahara kapsamına girer mi ?
Selamun Aleyküm. Biraz önce yazmıştım ama tam detay vermemiştim. Belki detaylandirirsam daha iyi olur diyerek tekrar soruyorum hocam.
İki battaniye altında olan namahrem olan birinin ricası üzerine koluna giren biri, elini değdirmeden kendi kıyafeti ile koluna girdiği kişinin elbesine dayanarak tutsa, yani hiç bir çıplak tenini karşı tarafın çıplak tenine değdirmese, bir sıcaklık hisseder ve tenasül organında tam hareketlenme değilde kabarma hissi alsa bu durumda hürmeti musahara gerçekleşir mi ? Burada kafa karıştıran durum her iki tarafın tenleri değmiyor, sadece iki tarafında elbiseleri değiyor. Ayrıca hissedilen sıcaklık iki battaniyenin vermiş olduğu sıcaklık olabilir mi ? Bu durumda ne gerekir ?
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Ve aleyküm selam ve rahmetullah.
Birbirlerine namahrem olan iki kişinin aynı battaniye içerisinde ne işleri var? Şehvetle öpme, şehvetle bakma ve şehvetle dokunma olmadığı müddetçe hürmeti musahara gerçekleşmiş olmaz.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Ikisi birden değil hocam. Sadece namahrem olan bir rahatsızlıktan dolayı iki battaniye içinde idi. Üşüdüğü için sanırım. Tuvalete gidecekti. Yardim istendi. Tuvalete kadar götürülmesi için. Bu esnada koluna girildi dirsek kısmından. Ama el ile hiç temas olmadı. Sadece kıyafetlerin teması oldu. Bir sıcaklık hissedildi ama tutan kişi de elbisesi ile tuttuğu için ve elbisesi çok ince sayılmadığı için tutan kişinin kafa burada karıştı.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Hocam mahrem olacaktı kusura bakmayın. Hep karıştırıyorum bu ikisini
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Hürmeti müsahara
Esselamu Aleyküm. Hürmeti müsahara okuduğumdan beri anneme dokunma konusunda temkinli davranmaya çalışıyorum. Tabiki kötü bir niyetim yok. Fakat annem dokunurken, sarılırken hep aklıma hürmeti müsahara geliyor. Aklımdan atmaya çalışıyorum. Öyle bir şeye niyetimin olmadığını aklıma söylemeye çalışıyorum düşünerek. Fakat çok korkuyorum. Bazen acaba bir hareketlenme oldu mu veya hareketlenme sırasında dokundu mu gibi düşünüyorum ve çok korkuyorum bu durumdan. Bazı okuduğum yerlerde devam etme arzusu olursa hürmeti müsahara olur yazıyor. Bende tabiki de öyle haşa devam etme gibi bir arzum yok. Bunu kendime kabul ettiremem zaten. Bana yardımcı olursanız sevinirim Allah’ın izniyle. Allah yar ve yardımcımız olsun.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Sevgili kardeşim;
Hürmeti musahara konusunda sizlere tavsiyem vesvese yapmamalısınız. Elbette evlat, annesine sarılır. Bu durumda art niyet aramamak gerekir. Şeytanın size vesvese vermesine fırsat vermeyin.