İhlas suresi ile ilgili kısa bilgi

Bildir
Question

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Bildir
İptal

Kuranı kerimin 112. suresi olan İhlas suresi ile ilgili kısaca bilgiler

İhlas suresi peygamber efendimize Mekke döneminde iken nazil olmuştur. Bu sure toplamda 4 adet ayetten meydana gelmiştir. Bu sureye ismini veren ihlas kelimesi samimi olmak, dine içtenlikle bağlanmak gibi anlamları vardır. İhlas suresi nas suresinden sonra nem suresinden önce Mekke döneminde iken peygamber efendimize indirilmiştir. İhlas suresi yüce yaratıcı Allah’ın bazı sıfatları veciz bir şekilde ifade edilmiştir. Bu sure bir zammı sure olduğu için namazlarda rahatlıkla okunabilir.


İHLÂS SÛRESİ

1- Bu veciz sure, aynı anda var olanları ortaya koymada, O’na lâyık ol­mayan hususların da O’ndan uzak olduğunu ifade etmektedir. Allah Tealâ’nm zatı ve hakikatında tek, terkibin bütün çeşitlerinden münezzeh olduğunu beyan ederken, “Allah’tır, bir tektir.” sözü ile de çokluğun bütün çeşitlerinden tenzih edilmektedir.

Allah’ın zatı ile kerim ve rahim, ihtiyaçlarının giderilmesinde bütün mahlukâtm O’na muhtaç olduğunu, kemâl ve celâl sıfatları ile muttasıf bulunduğunu açıklarken, “Allah’tır, sameddir.” sözü ile de başkalarına muhtaç olmanın bütün çeşitlerini reddetti.

“Doğurmamıştır.” sözü ile de Allah’ın tek ve bir olduğunu, O’nun cin­sinden birşey olmadığını, kimseyi doğurmadığını, O’na benzer, kendisinden başka varlıkların çıkmadığını vurgularken her türlü benzeyişi reddetmek­tedir. Aynı şekilde kadimdir, ilk ve ezelidir, kendisinden önce ne bir varlık vardır ne de zaman, “doğurulmamıştır.” sözü ile de O’nun sonradan olması ve O’ndan önce bir şeyin bulunmasını nefyetti.

O’nun varlık aleminde hiçbir benzeri ve dengi yoktur. Benzer, nazir, ar­kadaş ve dengi de yoktur. “Hiçbir şey O’nun dengi değildir.” sözü ile bu or­taya konmakta, hiçbir şeyin O’nunla mukayese edilemeyeceği gerçeği bil­dirilmektedir. Her ispat, tevhid, tenzih ve takdis üzerine kurulu İslâm inan­cının ifadesidir. Her nefy de, alemin nur ve zulmet olmak üzere iki ilâhı ol­duğunu söyleyen putperestlik, teslis iddia eden Hristiyanlık, felek ve yıldız­lara ibadet iddiasında olan Sabie, Uzeyir Allah’ın oğludur diyen Yahudiler ve melekler Allah’ın kızlarıdır, diyen müşriklere ve batıl inançlarına redtir.

“Tektir” sözü kâinatta birden fazla ilâh ve mutlak otoritenin varlığını düşünenleri “Allah’tır, sameddir.” sözü de Allah’tan başka yaratıcı ispat eden ekolü reddetmektedir. Zira, bir başka yaratıcı olsa idi, bütün ihtiyaç­ların istenmesinde halk O’na dayandırılmış olmazdı. “Doğurmamıştır, doğurulmamıştır.” sözü, Yahudilerin Uzeyir, Hıristiyanların Mesih oğlu, müşriklerin de melekler Allah’ın kızlarıdır, demelerini reddetmektedir. “Hiçbir şey O’nun dengi değildir.” sözü de putları Allah’a denk ve ve ortak koşan müşriklerin görüşünü reddetmektedir.

2- Alimler dediler ki: Kevser suresi Peygamberimiz (s.a.) hakkında ol­duğu gibi bu sure de Allah Tealâ hakkındadır. Ancak, Rasulullah (s.a.) hakkındaki itham, onun çocuğu yok, ebterdir, dedikleri içindi. Buradaki ise, Allah’a çocuk isnad ettikleri içindir. Zira çocuk olmaması insan için bir ayıptır. Allah Tealâ için ise, çocucuğun bulunması ayıptır. Bu nedenle de, Allah’ı müdafaa etmesi için burada “De” ile başladı. Kevser suresinde ise, “De” sözü ile başlamadı. Zira bizzat Rasulullah (s.a.)’ı müdafaayı Yüce Rabbimiz üstlenerek doğrudan konuşmuştur.

Benzeri konular:

Cevapla