Paylaş
İhramın Adabı
Question
İhramın Adepleri
İhrama Girmenin Adabı
İhrama girmenin bir kaç adabı vardır. Onlar da şunlardır :
1. İhrama girmeden önce ihram niyetiyle yıkannıak sünnettir. İhrama girmesi sahih olan herkesin kanması rnüstehaptır. ihrama giren hayızlı veya nifaslı kadının ayrıca ihrama giren çocuğun yıkanması da müstehaptır. Hayızlı kadının mikatta bekleme imkanı varsa, temizlenip yıkanmcaya kadar ve ihramım giyinceye kadar beklemesi daha faziletlidir. Hayızlı veya nifaslı kadının, tavaf ve sünneti dışında haccm diğer işlerini yapması sahihtir.
İhrama giren kişi, su bulamazsa teyemmüm eder. Şayet su bulur da gusül için yeterli değilse, onunla abdest alır sonra teyemmüm eder. Kişinin imkanı olduğu halde yıkanmazsa mekruh olup giydiği ihram sahihtir. İhrama giren kişinin on yerde yıkanması sünnettir: İhram giyerken, Mekke’ye girerken, Arafatta vakfe için, Müzdelifede vakfe için, Nahr günü sabahından sonra, Ziyaret tavafı için, Tıraş olduktan sonra, Teşrik günlerinde cemrelere taş atarken her üç cemre için yıkanmak ve Veda tavafı için yıkanmak.
Yıkanma hususunda erkek, kadın ve hayızlı kadının hükmü aynıdır. Su bulamayanın hükmü, daha önce geçtiği gibidir.
2. İhrama giren kişinin, kasık ve koltuk altı kılları gidererek tam temizlenmesi, bıyığını kısaltması ve tırnaklarını kesmesi müstehaptır. Yolma yerine, koltuk altını tıraş etmek ve tıraş etmek yerine kasık kıllarını yolmanın bir sakıncası yoktur.
3. Kafayı sedir, hatmi veya bunlara benzer bir şek1de yıkamak. Saçı bir madde ile birbirine yapıştırmak veya hatmi, çöven ve üşnan gibi bir şeyle yıkamak.
4. İhramlmm giymesi haram olan elbiseleri çıkarması, izar ve rıda giymesi: İzar ve rıdanın beyaz, yeni ve temiz olması daha faziletlidir. Boyanmış olanını giymek mekruhtur. Nalin giymek, güzel koku sürünmek, kokuyu elbiseye değil sadece vücuda sürmek evladır. Kokunun misk olması ve hacminin kalmaması için gül suyu veya başka bir sıvı ile karıştırmak. Hacmi kalan kokuyu sürmek caizdir. İhram giyildikten sonra kokunun cirmi elbise üzerinde devam etmesi mezhebin sahih görüşüne göre caizdir. İhramı giydikten sonra kokunun hacminin bulunduğu yerden ter veya sıvı bir şeyle başka taraflara yayılmasının bir zararı olmaz ve en sahih görüşe göre fidye verilmesi gerekmez. Bir başka görüşe göre ise, koku yayıldıktan sonra terk edilir giderilmezse fidye verilmesi gerekir. Şayet kişi kendisi kokuyu yayar veya kokulu olan ihramı çıkarır da tekrar giyerse, en sahih görüşe göre fidye vermesi lazımdır. Güzel kokuyu sürünmede erkek ve kadının hükmü aynıdır.
İhrama girmeden kadmm bileklerine kadar ellerine kına yakması ve yüzüne biraz kına sürmesi -yüz cildini örtmesi için- müstehaptır. Çünkü kadın hacda yüzünü açık bulundurmakla emredilmiştir. Müste-hap olma açısından evli, bekar, genç ve yaşlı kadmm kına yakmasının hükmü aynıdır.
Kadın eline kına yakarken tümünü kaplayacak şekilde yakmahdır. Kadının eline nakış yapması, tas-vid ve tatri yapması, yani bazı parmaklarına kına yakması mekruhtur. Kadmm ihramı giydikten sonra eline kına yakması mekruhtur.
5. ihrama giren kişi, yukarıda anlatılan hususlan yaptıktan sonra ihram sünneti niyetiyle iki rekat namaz kılar. Namazda fatihadan sonra Kafırun ve İhlas surelerini okur. Bulunduğu yerde mescid varsa, ihram sünnetini mescitte kılar. Şayet farz namaz vaktinde ihrama girer ve namazını kılarsa, ihram sünneti de yerine gelmiş olur. İhram sünnetinin farz namazdan ayrı kılınması daha faziletlidir. Namaz kılmanın mekruh olduğu vakitlerde ihrama girilmesi halinde en sahih görüşe göre, ihram sünneti kılınmaz. İhram sünnetini kılmak için ihramı, mekruh vakitlerin çıkacağı vakte kadar tehir etmek müstehaptır.
6. İhram sünneti kılındıktan sonra ihrama girilmelidir. İhrama girmenin en faziletli vakti hakkında İmamın farklı iki görüşü vardır. Birinci görüşüne göre, kişi oturmakta ise ihram sünnetinden sonra ih-rama girmesi daha faziletlidir. İkinci görüşüne göre ise, kişi süvari olsun yaya olsun yola çıkacağı esnada ihrama girmesi daha faziletlidir. Sahih olan sonuncu görüştür. Bununla ilgili sıhhatinde görüş birliğine varılan hadisler tespit edilmiştir. Birinci görüşle ilgili varid olan hadisler zayıftır. İhrama girerken kıbleye yönelmek müstehaptır.
Mekke yerlisi olan kişi, evinin kapısında ihrama girmesi daha faziletlidir dememiz halinde, kişi evinde iki rekat ihram sünneti kılar sonra kapıda ihrama girer. Bundan sonra Mescid-i Harama girer, tavaf yapar ve mescidden çıkar. Mescid-i Haramda ihrama girmesi daha faziletlidir dememiz halinde, mescide girer ve tavaf yapar sonra iki rekat tavaf sünneti kılar ve bundan sonra Beyte daha yakın bir yerde belirtildiği şekilde ihrama girer.
Benzeri konular:
Answer ( 1 )
İslam’da ihram, hac veya umre ibadeti için niyet edilerek giyilen özel elbiselerdir. İhramın adabı, bu ibadetin yapılması sırasında uyulması gereken kurallar ve davranışlarla ilgilidir. İşte ihramın adabıyla ilgili bazı önemli noktalar:
Bu adablar, hac veya umre ibadetinin sırasında ihrama riayet etmek için dikkate alınması gereken temel prensiplerdir. İslam’da ihramın adabı, takva, saygı, sabır, temizlik ve manevi odaklanma gibi değerlere dayanır. İlgili mezhep alimlerinden veya yerel bir İslam otoritesinden daha detaylı bilgi almak ve danışmanlık almak da önemlidir.