Paylaş
İla ve tahyir olayı nedir kısaca
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Tahyîr Olayı
ila ve tahyir meselesi hakkında bilgi
9/630 yılında Hz. Peygamber bazı sebeplerden dolayı bir ay süre ile hanımlarına yaklaşmamaya karar verdi. Mescide bitişik ve diğerlerine göre yüksekçe olan odasına çekildi. Kaynaklarda Hz. Peygamber’in bu tutumunun sebebini açıklayan değişik rivayetler bulunmaktadır
Hz. Peygamber’in bu şekilde odasına çekilmesi ve kimseyi içeri almama yönünde talimat vermesi, sahabe arasında onun eşlerini boşadığı haberinin yayılmasına yol açtı. Herkes derin bir üzüntü içindeydi. Hz. Ömer özel müsaade ile Rasûlullah’ın huzuruna girdiğinde onun son derece mütevazi şartlar içinde yaşadığından ve özellikle mübarek vücudundaki hasır İzlerini görmekten ötürü duygulandı ve ağladı. Hz. Peygamber onu, “Bu dünya hayatı sadece bir eğlence ve oyundan ibarettir. Asıl hayat âhiret yurdundaki hayattır” (el-Ankebût 29/64) mealindeki âyeti okuyarak teselli etti.
Hz. Ömer, Hz. Peygamber’den hanımlarını boşamadığını, sadece bir ay süreyle onlara yaklaşmamaya yemin ettiğini öğrendi. Bu haberi ashab-ı kiram büyük bir sevinçle karşıladılar. Hz. Ömer kendi kızı Hafsa’yı uyardı, akrabasından olan Ümmü Seleme’ye de nasihat etti.
Ay tamamlanınca Hz. Peygamber odasından Hz. Ayşe’nin odasına geçti. Daha sonra “tahyir” âyeti nazil oldu. Âyet meâ-len şöyledir:
-Ey Peygamber! Eşlerine şöyle söyle: “Eğer dünya hayatını ve süslerini istiyorsanız gelin size bağışta bulunayım ve güzellikle salıvereyim. Eğer Allah’ı, Peygamberini, ahiret yurdunu istiyorsanız bilin ki, Allah içinizden iyi davrananlara büyük ecir hazırlamıştır (el-Ahzâb 33/28-29).
Hz. Peygamber bu âyeti eşlerine ayrı ayrı okuyarak kararlarında serbest bıraktt. Başta Hz. Ayşe ve Hafsa olmak üzere bütün zevceleri yakınlarıyla istişareye bile gerek duymadan Allah Rasûlü’nün yanında kalmaya ve Allah’ın rızasını kazanmaya karar verdiler.
Peygamberimizin Hayatını OKU
BENZER KONULAR:
Answers ( 2 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Hicretin 9, miladi ise 630 yılında Rasulullah (sav) bazı sebeplerden dolayı belli bir süre hanımlarına yaklaşmamaya karar verdi. Mescide bitişik olan aynı zamanda diğer odalara göre biraz yüksekte bulunan odasına çekilmişti. Rasulullah (sav)’in neden böyle bir şey yaptığı konusunda çeşitli rivayetler vardır. En iyisini Allah bilir diyoruz bizler. Rasulullah (sav)’in bu şekilde davranış sergilemesi ashab tarafından eşlerini boşadığı haberinin yayılmasına sebep olmuştur. Hz. Ömer (ra) olayın aslını öğrenmek için Rasulullah (sav)”in yanına gitti. Rasulullah (sav) Ömer (ra)’ya sadece bir ay süre ile hanımlarının yanına yaklaşmama konusunda yemin ettiğini söyledi. Hz. Ömer bubsmzden sonra kızı Hafsa’yı uyarmıştır. Bir aylık süre tamamlanınca Rasulullah (sav) kendi odasından çıkıp Hz. Ayşe (ra)’nin odasına geçti. Ve daha sonra “tahyir” ayetleri nazil oldu. Bu ayetlerden sonra Rasulullah (sav) eşlerini serbest bıraktı. Başta Hz. Ayşe ve Hz. Hafsa olmak üzere de sonra da diğer eşleri Radulullah (sav)’in yanında kalmayı kabul etmişlerdir.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
İla ve Tahyir Olayı
İla, bir erkeğin karısıyla belirli bir süre cinsel ilişkiye girmemeye yemin etmesidir. Tahyir ise erkeğin karısına “ya beni ya da dünyayı seç” şeklinde bir seçenek sunmasıdır.
Olay:
Hicretin 5. yılında Hz. Muhammed’in (s.a.v.) eşleri arasında kıskançlık ve rekabet yaşanmaya başladı. Bu durum Hz. Muhammed’i (s.a.v.) üzdü ve bir süre eşlerinden uzak durmaya karar verdi. Bu süreçte Hz. Muhammed (s.a.v.) eşlerinden birine ila etti ve bir ay boyunca onunla cinsel ilişkiye girmeyeceğine dair yemin etti.
Ayetlerin Nüzulü:
Hz. Muhammed’in (s.a.v.) ila etmesi üzerine Ahzab Suresi’nin 28. ve 29. ayetleri nazil oldu. Bu ayetlerde ila uygulaması yasaklandı ve erkeklere eşleriyle adil davranmaları emredildi.
Tahyir:
Ayetlerin nüzulünden sonra Hz. Muhammed (s.a.v.) eşlerine “Ya beni ya da dünyayı seçin” şeklinde bir seçenek sundu. Hz. Aişe ve Hz. Hafsa dışında kalan eşleri dünyayı seçtiler ve Hz. Muhammed’den (s.a.v.) boşandılar. Hz. Aişe ve Hz. Hafsa ise Hz. Muhammed’den (s.a.v.) af dilediler ve Hz. Muhammed onları affetti.
Sonuç:
İla ve tahyir olayı, Hz. Muhammed’in (s.a.v.) aile hayatında yaşanan bir krizdir. Bu olaydan sonra ila uygulaması yasaklanmış ve erkeklerin eşleriyle adil davranmaları emredilmiştir.