Paylaş
İslâm Mezhepleri
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
İslâm Mezhepleri
Mezhep, “yol” manasına gelir. Fıkıhta ifade ettiği mânâ, dinî hükümleri yaşatmak ve tatbik etmekte takip edilen yol demektir.
Müslümanlar gerek itikadi hükümlerde, gerekse ameli hükümlerde birçok mezheplere ayrılmışlardır.
İtikadi Mezhepler
İtikad hususunda başlıca iki mezhep vardır. “Ehl-i Sünnet”, “Ehl- i bid’at”. Hak olan akâidi belirten iki imam vardır; Ebû Mansûr-i Mâtürîdi ve Ebul Hasan-ı Eş’ari.
Ameli Mezhepler
Bugün yeryüzünde hak olarak dört ameli mezhep bulunmaktadır.
1-Hanefi
2-Şafii
3-Mâliki
4-Hanbeli
Bu mezheplerin, dört büyük müçtehidi, Imam-ı A’zam Ebû Hanîfe, İmam-1 Muhammed İbni İdris el-Şafii, Imam-ı Malik İbni Enes, Imam-ı Ahmed İbni Muhammed ibni Hanbel’dir.
İslam’da Mezhepler Hakkında Bilgiler
Mezhep kelimesi “yol” anlamına gelir ve fıkıhta dini hükümleri yaşatmak ve uygulamak için takip edilen yolu ifade eder.
Müslümanlar, hem inançsal hem de pratik uygulamalarda farklı mezheplere ayrılmıştır.
İtikadi Mezhepler:
İnanç açısından iki ana mezhep vardır:
Ehl-i Sünnet: Hakkın ve istikrarın yolunu takip edenlerdir.
Ehl-i Bid’at: Dinde sonradan ortaya çıkan sapkın inançları savunanlardır.
Hakkın akidesini anlatan iki önemli imam şunlardır:
Ebu Mansur-i Maturidi: Maturidilik mezhebinin kurucusudur.
Ebul Hasan-i Eş’ari: Eş’arilik mezhebinin kurucusudur.
Ameli Mezhepler:
Günümüzde kabul görmüş dört ana ameli mezhep vardır:
Hanefi: İmam-ı Azam Ebu Hanife tarafından kurulmuştur.
Şafii: İmam-ı Muhammed İbn Idris el-Şafii tarafından kurulmuştur.
Maliki: İmam-ı Malik İbn Enes tarafından kurulmuştur.
Hanbeli: İmam-ı Ahmed İbn Muhammed ibn Hanbel tarafından kurulmuştur.
Her mezhebin kendine özgü fıkıh usûlü ve dayanakları vardır. Müslümanlar, bu mezheplerden birini takip ederek dini vecibelerini yerine getirirler.
Mezheplerin Önemi:
Farklı bakış açıları sunarak İslam’ı zenginleştirirler.
Farklı coğrafyalarda ve toplumlarda İslam’ın uygulanmasına imkan sağlarlar.
Kişisel tercihlere ve koşullara göre farklı uygulamalara olanak tanırlar.
BENZER KONULAR:
- Ameli Mezheplerimiz: Hanefilik, Şafiilik, Malikilik ve Hanbelilik
- Mezhepler Peygamberin Ölümünden Kaç Yıl Sonra Ortaya Çıktı?
- Ehli Sünnet Mezhepleri Hangileridir?
- islamda mezhepler nasıl ortaya çıktı
- İslam dünyasında yaygın olan itikadi ve fıkhi mezhepler ile tasavvufi ekollerin adlarını öğrenerek defterinize yazınız.
- Tümünü görüntüle.
⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓
Answers ( 2 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Mezhebin ıstılahtaki anlamı şu şekildedir; dini hükümleri yaşatmak ve tatbik etmek için izlenen yol demektir.
Akaid olarak, yani inanılması zorunlu olan ilkeler olarak iki tür itikadi mezhepler vardır. Bunlar; ehli sünnet ve ehli bidat. Ehli sünnet akaidini belirten iki mezhep vardır. Bunlar; Eşariye ve Maturidi.
Amel yönünden de 4 tane mezhep vardır. Bunlar da; Hanefi, Şafii, Maliki ve Hanbeli mezhepleridir.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Mezhep, “gidilen yol, tutulan yol, benimsenmiş görüş” anlamlarına gelmektedir. Mezhepler, hem siyasi, itikadi, hem de fıkhî ve amelî nitelik taşıyan düşünce ekolleridir. Özellikle Türkçede mezhep her iki alanı da ifade etmektedir. Arapçada ise siyasi ve itikadi alandaki farklılaşmalar daha çok “fırka” kelimesi ile ifade edilmektedir.
İslamda Mezhepler İtikadi ve Ameli Mezhepler diye ikiye ayrılır…
İtikadî Mezhepler
İslamda itikad (inanç) esasları ile ilgili anlayış, düşünce ve yorumların meydana getirdiği sisteme itikadî (kelâmî) mezhepler denilmektedir. İtikadı mezheplerin başlıcaları şunlardır:
1- Selefiyye (Eseriyye):
2- Eş’ariyye:
3- Matürîdiyye:
4- Mu’tezile:
5- Şî’a:
6- Hâricîler:
7- Cebriyye:
Amelî (Fıkhî) Mezhepler
Bu mezhepleri genel olarak şöylece sıralayabiliriz:
1- Hanefi Mezhebi: Bu mezhebin kurucusu İmam A’zam Ebu Hanife (ö. 150 H./767 M.)dir. Ebu Hanife’nin asıl adı, Numan b. Sabit’tir.
2- Malikî Mezhebi: Malikî Mezhebinin kurucusu İmam Malik b. Enes el-Esbahî (ö. 179 H./795 M.) dir.
3- Şafiî Mezhebi: Bu mezhebin kurucusu İmam Şafiî (ö. 204 H. 819 M.) dir. Şafiî’nin tam adı Ebu Abdillah Muhammed b. eş- Şafiî’dir.
4- Hanbelî Mezhebi: Bu mezhep Ahmed b. Hanbel (ö. 241 H./845 M.) adına nisbet edilmektedir.
5- Zâhirî Ekolü: Bu ekol, âyet ve hadislerin zâhirî (dış ve lafzî) mânâlarına bağlı kalan ve kıyas’ı reddeden Davud b. Ali el-lsfahanî (ö. 270 H. / 883 M.) nin başını çektiği fıkıh akımıdır.
6- Hârîciler: Pek çok kollara ayrılan Hâricîlerin Ibaziye (Ibadi ye) koluna mensup olan Müslümanların oldukça geliştirilmiş fıkhî mezhep ve kitapları günümüze kadar ulaşmıştır.
7- Şiîler (Şîa): Bu ekol mensupları, fıkhî mezhepleri itibariyle genellikle üçe ayrılmaktadır:
a) Zeydîler:
b) İmamîler (Ca’ferîler):
c) İsmailîler (Bâtınîler):
islam’da itikadi manada hak olan mezhepler Eşari ve Maturidi, amelde ise hak olan mezhepler Ehli Sünnete bağlı Hanefi,Şafii, Maliki ve Hanbeli Mezhepleridir.