Paylaş
islama göre günde kaç öğün yemeli
Question
Kaç öğün yenmelidir?
İslam’da yemek düzeni ve beslenme ile ilgili belirli kurallar ve tavsiyeler bulunmaktadır. Bu kurallar genellikle Kur’an-ı Kerim’de ve hadislerde, yani Peygamber Efendimizin (s.a.v.) söz ve uygulamalarında yer almaktadır. Ancak İslam’da doğrudan “günde kaç öğün yemeli?” sorusunun yanıtı açıkça verilmiş bir konu değildir. Bunun yerine, yemek düzeni ve beslenme ile ilgili daha çok sağlık, denge, niyet ve adab üzerinden tavsiyeler mevcuttur.
1. İslam’da Yeme İçme Kültürü ve Dini Bakış Açısı
İslam’a göre yemek, sadece bedeni doyurmak için değil, aynı zamanda Allah’a şükretmek, nimetlerin kıymetini bilmek ve sağlığı korumak için bir vesiledir. Yani yemek, manevi bir yönü de olan bir eylemdir. İslam, dengeli, ölçülü ve sağlıklı bir yaşamı teşvik eder.
Kur’an-ı Kerim’de yemek ile ilgili birçok ayet bulunmaktadır. Örneğin:
- “Ey insanlar! Yerinizdeki temiz ve helâl rızıkları yiyin.” (Bakara, 2/168)
- “Yiyin, için ama israf etmeyin.” (Araf, 7/31)
Bu ayetler, beslenmenin helâl ve temiz olmasını vurgularken, aşırıya kaçmamayı, israf etmemeyi de öğütler.
Ayrıca, İslam’da gıda ile ilgili en önemli ilkelerden biri “iftar ve sahur” zamanlarında yeme düzeninin oluşturulmasıdır. Bu düzen, özellikle Ramazan ayında oruç tutan müslümanlar için önemli bir rehber olabilir.
2. Peygamber Efendimizin Yeme İle İlgili Tavsiyeleri
Peygamber Efendimiz (s.a.v.), günlük yaşamında yeme içme konusunda müslümanlara birçok öğüt bırakmıştır. Bu öğütlerden bazıları şu şekildedir:
- Az yemek: Peygamberimiz, az yemenin sağlığa iyi olduğunu ve fazlalıkların hem bedeni hem de ruhu zedeleyeceğini belirtmiştir. Hadislerde, “İnsanın karnını doldurması için en kötü şey, fazla yemektir.” (Tirmizi, Edeb 69) şeklinde ifadeler bulunur. Fazla yemek, sağlığı bozabileceği gibi, kişinin iradesine de zarar verir.
- Üçte bir karnı yemekle doldurmak: Peygamberimiz, yediği zaman karın kısmını üçte bir su, üçte bir yemek, üçte bir de hava ile doldurmayı tavsiye etmiştir. (Tirmizi, Edeb 52) Bu yaklaşım, dengeli bir beslenme tarzını gösterir.
- Yavaş yemek: Peygamber Efendimiz, yemekte acele etmemek gerektiğini de vurgulamıştır. Yavaş yemek, hem sindirimi kolaylaştırır hem de yiyeceklerin değerini anlamamıza yardımcı olur. “Yavaş yiyin, çünkü lokmaların arasında Allah’ı zikretmek vardır.” (Buhari, Edeb 94) hadisinde olduğu gibi, yavaş yemenin manevi faydaları da öne çıkar.
- İftar ve sahur: Ramazan ayında oruç tutarken, İslam’da öğünler iftar ve sahur olarak belirlenmiştir. Bu öğünlerin arasında belirli bir süre bırakmak, hem ruhsal hem de bedensel sağlığı koruyacak şekilde düzenlenmiştir. Sahur, oruç tutacak olan kişinin enerji ihtiyacını karşılaması için önerilen erken bir öğündür, iftar ise orucun bitiminde yapılan akşam yemeğidir.
3. İslam’da Yemek Öğünleri
İslam’a göre belirli bir öğün sayısı zorunlu olmamakla birlikte, dengeli ve düzenli beslenmek teşvik edilir. Ancak İslam’daki yemek anlayışını özetle şu şekilde ifade edebiliriz:
- Sahur: Oruç tutacaklar için sabah namazından önce yenilen, güne başlamak için gerekli enerji sağlayan bir öğündür. Sahur, genellikle hafif ve besleyici gıdalarla yapılır.
- İftar: Günün oruç bitimiyle yapılan ilk yemektir. İftar, başlangıçta hurma, su ve zeytin gibi hafif yiyeceklerle açılır, ardından sıcak yemekler yenir. İftar yemeği, günün yorgunluğuna göre doyurucu olabilir.
- Günlük İki Ana Öğün: İslam’da genellikle günlük iki ana öğün önerilir. Birincisi sahur, diğeri ise iftardır. Gün içinde atıştırmalıklar, ara öğünler genellikle tavsiye edilmez. Ancak Peygamberimiz, yemeklerden sonra hafif bir tatlı yemeyi de önerirdi.
4. İslam’da Yeme Adapları
İslam’da yemek yeme biçimi, adaba oldukça önem verilmiş bir konudur. Bu adabın yemek düzenine doğrudan etkisi vardır. Yemek yeme adabına uyulduğunda, aslında kişinin beslenme düzeni de doğal olarak düzenlenmiş olur.
- El temizliği: Yemekten önce ve sonra ellerin yıkanması, hem hijyen açısından önemlidir hem de dinen bir temizlik adabıdır.
- Sağ elle yemek: Peygamber Efendimiz sağ elle yemek yemeyi tavsiye etmiştir. Sol elle yemek yemek, hem İslam’a aykırı hem de sağlık açısından önerilmeyen bir durumdur.
- Toplu yemek: İslam’da toplu yemek yemeye büyük bir önem verilmiştir. “Birlikte yemek yemek, bereketi artırır.” şeklindeki hadis, toplu ve birlikte yemek yemenin faydalarını vurgulamaktadır.
- Şükretmek: Yemeği bitirdikten sonra Allah’a şükretmek de İslam’ın önemli öğütlerinden biridir. “Yemeğin sonunda, Allah’a şükredin ki o yemeği size nasip etti.” şeklinde bir öğüt bulunur.
5. Modern Zamanlarda İslam’a Uygun Beslenme
Modern yaşamda, sağlıklı ve dengeli bir diyet oluşturmak, İslam’ın öğütleriyle uyumlu bir biçimde yapılabilir. Yani her öğünde dengeli ve ölçülü yemek, gıda israfına kaçmamak, doğal ve sağlıklı besinlere yönelmek İslam’a uygun bir beslenme biçimi olarak görülebilir.
Sonuç
İslam’da yeme içme ile ilgili net bir “günde kaç öğün yemeliyiz?” sorusunun yanıtı olmamakla birlikte, Peygamber Efendimizin önerileri ve İslam’ın genel beslenme prensipleri ışığında, sağlıklı ve dengeli bir beslenme, günümüz şartlarında uygulanabilir. İki ana öğün (sahur ve iftar) bu çerçevede önerilen öğünlerdir, fakat bireysel ihtiyaçlar ve sağlık durumu da göz önünde bulundurulmalıdır. Önemli olan, yemek yerken ölçülü olmak, israf etmemek ve her nimeti Allah’ın bir lütfu olarak kabul edip şükretmektir.
BENZER KONULAR:
- Peygamber efendimiz yatsıdan sonra yemek yemezmiş doğru mu?
- Peygamber efendimiz neden az yemek yerdi?
- Peygamberimiz nasıl yemek yerdi ?
- Peygamberimiz Hz Muhammed Yemek Tavsiyeleri
- Peygamberimizin yemekten sonra yaptığı dualar Arapça Türkçe
- Tümünü görüntüle.
- Yemek adabı
- Düğün yemeği adabı
- Yemek yerken besmele çekme adabı
- İmam malike göre yemek yemenin adabı
- Yeme içme adabı kısaca
- Tümünü görüntüle.
Answer ( 1 )
İslam, yeme ve içme konusuna doğrudan belli bir öğün sayısı koymamış, bu konuda insanları sağduyuya, ölçülülüğe ve nefsine hâkim olmaya teşvik etmiştir. Yeme alışkanlıklarında esas olan, israf etmemek, sağlığa zarar vermemek ve nimetin kıymetini bilmektir. Ancak İslam’ın genel ilkelerine bakıldığında, bu konuda rehberlik eden bazı ayetler, hadisler ve İslam alimlerinin görüşleri vardır.
Kur’an-ı Kerim’de Yeme ve İçme
Kur’an-ı Kerim’de yeme içme ile ilgili en temel ilke şu şekilde belirtilmiştir:
Bu ayet, kişinin yeme alışkanlıklarında aşırıya kaçmaması gerektiğini vurgular. Çok yemek hem bedene zarar verir hem de kişinin manevi hayatına olumsuz etkilerde bulunabilir.
Peygamber Efendimizin (s.a.v.) Tavsiyeleri
Peygamber Efendimiz’in yeme içme konusundaki ölçülülük tavsiyesi, sağlıklı ve dengeli bir yaşam için rehber niteliğindedir:
Bu hadis, yemeğin miktarı kadar ne zaman ve nasıl yenmesi gerektiği konusunda da dengeye işaret eder.
İslam Alimlerinin Görüşleri
İslam alimleri, yeme alışkanlıklarının kişisel ihtiyaçlara göre değişebileceğini belirtmiştir. Ancak şu genel ilkeler üzerinde durmuşlardır:
Modern Bilimle Uyumlu Yaklaşımlar
Modern tıp, sağlıklı bir beslenme düzeni için genellikle günde üç öğün yemeyi tavsiye eder. Ancak bazı kişiler için iki öğün yemek veya ara öğünlerle beslenmek daha uygun olabilir. Burada önemli olan, aşırı yemekten kaçınmak, dengeli ve sağlıklı bir diyet uygulamaktır.
Sonuç
İslam, belli bir öğün sayısı belirlememiştir, ancak ölçülülüğü ve sağlıklı bir yaşamı tavsiye etmiştir. Günde kaç öğün yeneceği, bireyin ihtiyaçlarına, yaşam tarzına ve sağlık durumuna göre değişebilir. Peygamber Efendimiz’in (s.a.v.) sünnetine uygun olarak, yemeğin miktarına ve zamanına dikkat ederek, bedenimize ve ruhumuza zarar vermeden beslenmek esas alınmalıdır. Unutulmamalıdır ki, yeme-içme konusunda denge ve itidal, İslam’ın hayatın her alanında öğütlediği temel prensiplerden biridir.