İslam’da Büyü-Sihir Öğrenmenin ve Yapmanın Hükmü Nedir?

Bildir
Question

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Bildir
İptal

Büyü-Sihri öğrenmek ve öğretmek, mubah midir?

Islamda Buyu Sihir Ogrenmenin ve Yapmanin Hukmu Nedir

Bazı âlimlere göre, sihri öğrenmek mubahtır. Eğer mubah olma saydı, yeryüzüne gönderilen melekler (Hârût ve Mârût) onu öğretmez lerdi. Bu görüşü Ehl-i Sünnet âlimlerinden Fahreddîn er-Râzî benimsemiştir.

Cumhura göre ise sihri öğrenmek ve öğretmek haramdır. Zira Kur’ân-ı Kerim, sihri kötülemiş ve onun küfür olduğunu açıklamıştır. Kur’ân’ın bu açıklamasına rağmen nasıl helâl olabilir?

İnsanları mânen helâk eden yedi günahtan birisinin sihir olduğunu söyleyen Resûlullah (s.a.v.) Efendimiz, “Sizi mânen helâk eden yedi günahtan kaçınınız.” buyurdu. Sahâbeler, “Onlar nelerdir, yâ Resûlallah?” diye sordular. Resûlullah (s.a.v.), “Allah’a (cc.) şirk koşmak, sihir yapmak, haksız yere adam öldürmek, faiz alıp vermek, yetim malı yemek, savaş alanından kaçmak ve iffetli mü’min kadının arkasından zina isnadından bulunmaktır.” buyurdu.
Alûsî, sihri öğrenme ve öğretmeyle ilgili olarak şöyle der: “Bazı âlimler, sihir öğrenmenin mubah olduğunu söylemişlerdir. Bu görüşe katılışını İmâm Fahreddin er-Râzî şöyle izah eder: “Muhakkik âlimler, sihri bilmenin çirkin ve mahzurlu olmadığında ittifak etmişlerdir. Çünkü ilim, gerçekte şereflidir. Allah (cc.), ilim hakkında şöyle buyurmaktadır: “… De ki: “Bilenlerle bilmeyenler bir olur mu?…” (Zümer: 9) Eğer sihir bilinmeseydi, mucize ile sihir arasındaki fark belli olmazdı. Böyle bir ilmin öğrenilmesi nasıl çirkin ve haram olabilir?”

Bazı âlimler de “müftülerin sihri öğrenmeleri vâcibtir” görüşünü nakletmektedirler. Buna göre, müftünün kısâsla ilgili fetvalarını verirken, öldürülmenin neyle yapıldığını bilerek vermesi gerekir. Çünkü öldürülme sebebini tesbit etme, vâcibtir. Öldürülme sebebi sihir olduğu takdirde, müftünün, katil sihirbazın kısâsını sihirle yapması (öldürme si) gerekir. Bu da müftünün sihri bilmesini icab ettirir” demektedirler.

Şer’î bir sebep müstesnâ cumhûrun, sihrin haram olduğuna dair görüşü haktır. Fahreddîn Râzî’nin görüşüne bazı noktalardan itiraz yapılabilir.

1. Haddizatında sihir kötü olmamakla beraber doğurduğu çirkin şeyler sebebiyle iyi değildir. Sihri öğrenme ve öğretmenin haram oluşu da sebep olduğu kötülük ve çirkinliklerden dolayıdır. Bazı şeylerin aslında haram olmadığı halde, ona vesile olduğu için haram olması gibi.

2. “Mucize ile sihir arasındaki ayırım, yalnız sihri bilmekle fark edilebilir” görüşünü reddediyoruz. Zira âlimlerin çoğunun veya hep sinin, sihir ilmini bilmedikleri halde, mucize ile sihir arasındaki farkı bildikleri bir gerçektir. Eğer sihir öğrenmek vacip olsaydı ilk İslâm âlimlerinin onu daha iyi bilmeleri gerekirdi.

3. Bazı âlimlerin naklettikleri “müftülerin sihir öğrenmeleri vacibtir.” görüşü sahih değildir. Zira müftünün, kısâs yapılması veya ya pılmamasıyla ilgili fetvası, sihir ilmi öğrenmesini gerektirmez. Fetvanın sûreti Allâme İbn Hacer el-Heytemi’nin “Tuhfetü’l-Minhâc” isimli ese rinde zikrettiği gibi verilir. O da şudur: “Sihri bilen fakat gerçekten tevbe etmiş iki adil şâhidini “Sihir, adam öldürür” şahâdeti üzerine, sihirle adam öldüren sihirbazın, kısåsen öldürülmesine fetva verilir. Şahâdet etmezlerse öldürülmez.” Bu fetva sûreti, müftünün sihri bilmesinin gerekli olmadığını göstermektedir. Yalnız bilirkişilerin şahâdetlerine göre müftünün, hareket etmesi gerekir.

Ebû Hayyân ise bu konuda şöyle der: “Sihirde Allah’ı değil, cin, yıldız ve şeytanları büyültmek ve Cenâb-ı Hakk’ın yaptığı şeyleri onlara isnad etmek icmâ’-i ümmetçe küfürdür. Bu tür sihrin öğrenilmesi ve ya pılması haramdır. Adam öldürme, karı-koca arasını açma, birbirlerini İslâm’a göre seven kişileri birbirine düşman etme gibi sihir kısımlarını da öğrenmek ve yapmak kesinlikle haramdır. Bu sayılan işlerin sihir den olduğu bilinmeyip yalnız ondan olabileceğine ihtimal veriliyorsa yine onu öğrenmek ve yapmak haramdır. Sihrin hayal ettirme ve hokkabazlık türlerini, öğrenmek de doğru değildir. Ahkam ayetleri tefsiri sabuni

BENZER KONULAR:

Sihir Nedir? Kısaca

İslam’da Sihirbaza Uygulanacak Had Cezası Nedir?

Answer ( 1 )

  1. Günahkar avatarı
    1
    2021-09-18T00:00:32+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Sihir yapmak mümkünmü?

    Büyü veya sihir literatürde el çabukluğu, göz boyamak ve yaldızlı sözler söyleyerek gerçekleştirilen hile ve aldatma ile beraber  şeytanla bağ kurup ondan yardım isteme ve nesnelerin şeklini değiştirme iddiası şeklinde olarak tanımlanmıştır.

    Sihir yapmak dinen yasaklanmıştır. Sihir yapmanın dini değerlerle hiçbir bağlantısı olmadığı gibi bu işlerle uğraşanlarda ahlaki hiçbir amaçta gözetmezler. Bu tür uğraşılardaki temel hedef, çıkar sağlamaktır. Peygamber efendimiz (sav) sihir yapmayı yedi büyük günahlar arasında saymıştır. Dinen sihir yapmak mümkün değildir.

     

    En iyi cevap

Cevapla