Paylaş
İslam’da Sihirbaza Uygulanacak Had Cezası Nedir?
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Sihirbaz, öldürülür mü?
Ebû Bekir el-Cessâs: “Selef, sihirbazın öldürülmesinin farz olduğunda ittifak etmişlerdir. Seleften bazı âlimler de sihirbazın kâfir olduğuna, Resûlullah’ın şu hadis-i şerîfini delil göstermektedirler: “Her kim falcıya, gâybtan haber verene ve sihirbaza giderek onlardan birşey sorar ve onların söylediklerine inanarak tasdik ederse kâfir olur” demektedir.
Değişik memleketlerdeki fıkıh âlimleri, sihir hakkındaki hükümlerle alâkalı, olarak görüş ayrılığı içerisindedirler.
İmâm-ı A’zam Ebû Hanîfe (rh.a.), “Sihirbazın yaptığı sihir, kesin olarak bilinirse tevbeye davet edilmeden öldürülür. Onun “sihri terk ederek tevbe ettim” sözü de makbul değildir. Sihirbaz, sihir yaptığını açıklarsa onu öldürmek helaldir. Müslüman bir köle veya hür bir zimmi “Biz sihir yapıyoruz” diye itirafta bulunursa onların da öldürülmesi helâldir” diyor.
İbn Süccâ “Erkek veya kadın sihirbazlarla ilgili şer’i hükümler, mürted kadın ve erkek hakkındaki hükümler gibidir. Bu hüküm de şöy ledir: Önce sihirbazlığı tesbit edilen kimse, mürted gibi aralıklı olarak üç defa tevbeye davet edilir. Sihirbaz, eğer tevbe etmez veya tevbesinde sabit kalmazsa o zaman öldürülür.” İmâm-ı A’zam’dan naklen sözleri ne devamla “sihirbaz, halk içersindeki bozgunculuğunu ayrıca sihri ile birleştirerek hareket ederse yine öldürülür. Zira bozgunculukla, adam öldürenin kısâsen öldürülmesi genel bir hükümdür” der.
İmâm Mâlik’ten (rh.a.), “Sihir yapan Müslüman ise tevbeye davet edilmeden öldürülür. Zira onun açıklamaları, gizli mürted olduğundan tevbe ettiğine delil olamaz. Yalnız Ehl-i Kitâb (Hristiyan ve Yahudiler) sihirbazları, Müslümanlara zarar vermedikleri sürece öldürülmez.” de mektedir.
İmâm Şâfiî’ye (rh.a.) göre, sihirbazın küfrüne mücerred olarak hü küm verilemez. Ancak sihirbaz, sihri ile adam öldürüp “benim sihrim adam öldürür” veya “ben, onu öldürmek için yaptım” derse kısâsen öldürülür. “Bazen öldürür, bazen de öldürmez” derse kısâs yapılmaz, sadece diyet alınır.
İmâm Ahmed b. Hanbel’e (rh.a.) göre ise bir kimse, sihir yaparak adam öldürsün veya öldürmesin küfrüne hüküm verilir. Tevbe ettiği takdirde, tevbesinin kabul edilip edilmeyeceği konusunda iki rivâyet vardır. Ehl-i Kitâb’tan olan sihirbazlar, Müslümanlara zarar vermedik leri müddetçe öldürülmez.
Özet olarak
İmâm-ı A’zam’a göre, sihirbazın küfrüne hüküm verilerek, tevbe etmesine dahi lüzum görülmeden öldürülmesi mubahtır.
İmam Şâfiî’ye göre, sihrinden dolayı sihirbazın küfrüne hüküm verilmez. Yalnız sihriyle herhangi bir Müslümanı öldürmeye kast ederse öldürülür.
İmâm Mâlik’e (rh.a.) göre de Müslüman bir sihirbaz, yaptığı sihir den dolayı öldürülür. Ehl-i Kitap olanlar öldürülmez. Müslüman sihir baz, sihir yaptığı takdirde kâfir olduğuna hükmedilir.
Netice olarak herkesin kendi tezini ispat edecek delilleri vardır.
M.Ali es-Sabuni Ahkam ayetleri tefsiri
BENZER KONULAR:
Answer ( 1 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
İslam fıkhında sihirbazlarla ilgili ceza konusunda farklı görüşler bulunmaktadır ve farklı fıkıh mezhepleri bu konuda farklı hükümler ortaya koymuştur. İmam-ı A’zam Ebû Hanîfe’ye göre, sihirbazın yaptığı sihir kesin olarak bilinirse tevbeye davet edilmeden öldürülür ve tevbesi kabul edilmez. İbn Süccâ’ya göre ise sihirbaz tevbe etmez veya sabit kalmazsa öldürülür. İmam Mâlik’e göre, Müslüman bir sihirbaz yaptığı sihir nedeniyle öldürülür, ancak Ehl-i Kitap olanlar öldürülmez. İmam Şafiî’ye göre ise sihirbazın küfrüne mücerred olarak hüküm verilemez, ancak sihirbaz bir Müslümanı öldürmeye kast ederse öldürülür. İmam Ahmed b. Hanbel’e göre ise sihir yapan kimse, sihir nedeniyle öldürülür ve tevbesi kabul edilip edilmeyeceği konusunda ihtilaf vardır. Bu farklı görüşlerin her biri kendi delilleriyle desteklenir. Sonuç olarak, herkesin kendi mezhebine göre sihirbazlarla ilgili hükümleri vardır ve bu konuda farklı yorumlar yapılmaktadır.