Kadınların, ziynet eşyasından zekat vermeleri gerekir mi?
Hanefiler dışın üç mezhebe göre kadınların takılarına süs eşyası olan altınlara zekat düşmez
Diyanet fetvası:
Şâfiî, Mâlikî ve Hanbelî bilginlerine göre ise, kadının normal olarak takıp kullandığı ziynet (takı) eşyası, aslî ihtiyacı sayıldığından bunlardan zekât gerekmez.
Hanefi mezhebine göre ise,
Altın ve gümüşten yapılmış ziynet eşyaları, zekât için gerekli diğer şartları da taşıdığı takdirde Hanefîlere göre zekâta tâbidir. Bu itibarla altından yapılmış ziynet eşyaları, 80.18 gr. veya daha fazla olup üzerinden de bir yıl geçmiş ise kırkta biri oranında zekâtları verilir. Altın ve gümüş dışındaki maden ve taşlardan mamul ziynet eşyası ise zekâta tâbi değildir
Answers ( 1 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
SÜS VE TAKILARIN ZEKÂTI
وعن عمرو بن شعيب عن أبيه عن جده رضي الله عنهم: »أن امرأة أنت النبي صلى الله عليه وسلم ومعها ابنة لها، وفي يد ابنتها مشكتان من ذهب، فقال لها: «أتغطي زكاة هذا؟ قال: لا، قال: «أشك أن يسؤرك الله بهما يوم القيامة سوازين من نار؟ قألقتهما.« رواة الثلاثه، وإستادة قويّ.
603- Amr b. Şuayb, babası ve dedesinden – radıyallahu anhüm-nak len şöyle anlatıyor: “Kızının kolunda iki altın bilezik olan bir kadın Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellemin yanına gelince ona şöyle sor du: Bunun zekâtını veriyor musun?’ Kadın, hayır, deyince şöyle bu yurdu: “Kıyamet gününde yüce Allah’ın onların yerine sana ateşten iki bilezik takmasına sevinir misin?’ Bunu duyan kadın onları hemen çıkartıp attı. ”
وصححه الحاكم من حديث عائشة: في سوارة من فضة لبستها، وفيه قوله صلى ال له عليه وسلم »هي حسبك من الثار.«
604- Hâkim, Hz. Aişe hadisinden şu ifadeyi sahih saymıştır: ‘Kızının kolunda gümüşten bir bilezik bulunan bir kadın geldi…” Bu rivayette Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur: “Bu bilezik bir ateş parçası olarak sana yeter.”66
وعن أم سلمة رضي الله عنها أنها كانت تلبش أوضاح من ذهب فقالت یا رسول الله، أكثر هو؟ قال: «إذا أنت كائه فليس بكثير.» رواه أبو داؤد،
والدارقطني، وصححه الحاكم
605- Ümmü Seleme radıyallahu anhâdan şöyle rivayet edilmiştir: “Ümmü Seleme altından beşibirlik şeklinde bir takı takardı. Bir gün dedi ki ey Allah’ın elçisi, bu kenz sayılır mı? Şöyle buyurdu: Zekâtını verdiğin zaman kenz sayılmaz.”67
Hadislerden Çıkarılan Hükümler:
1- Hadisler, mutlak olarak altın ve gümüş bütün süs ve takılarda zekâtın vacip olduğunu göstermektedir. Çünkü Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem kadına ve yanındaki kızına şöyle buyurmuştur: “Kıyamet gü- nünde yüce Allah’ın onların yerine sana ateşten iki bilezik takmasına sevinir misin?” Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem, zekâtını ver mezse bu takıların azap görmesine sebep olacağını söylemiştir.
Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellemin, gümüş bilezik hakkın- da Hz. Aişe’ye söylemiş olduğu “Bu bilezik bir ateş parçası olarak sana yeter.” sözü de bu bâptandır. Yine, Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem, Ümmü Seleme hadisinde takının zekâtını vermeyi cehennem aza bından kurtulmanın bir şartı olarak zikretmiştir. Yüce Allah şöyle buyuru yor: “Altın ve gümüşü yığıp da onları Allah yolunda harcamayanlar yok mu, işte onlara elem verici bir azabı müjdele.” (Torbe, 9/34)
Bu ve başka hadislerdeki hüküm mutlak olarak gelmiştir. Yani, bun larda zekâtı vermek dışındaki şeyler hakkında bir soru yoktur. Bu da ister az ister çok, ister ticaret ister biriktirme, ister sadece süs kastıyla olsun, altın ve gümüş bütün takı ve süsler için hükmün genel olduğunu gösterir.
Hanefiler bu görüşü benimseyerek zekâtın şartları bulunduğu sürece bütün bu hâllerde altın ve gümüş takılar için zekâtın vacip olduğunu kabul etmiş lerdir. *
Aralarında Mälikiler’in, Şafiiler’in ve Hanbeliler’in de bulunduğu cum hur tafsilata girerek mübah olan ve israf haddini aşmayan kadının süs için giydiği veya ödünç alıp taktığı süs ve takılarda zekât gerekmediğini söyle mislerdir. Cumhur bu görüşünü desteklemek için nakil olarak sahabeden rivayet edilen birtakım eserleri delil göstermişlerdir. İmam Ahmed şöyle diyor: “Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellemin ashabından beş kişi diyor lar ki, süs ve takıda zekât yoktur. Yine diyorlar ki, bunların zekâtı, onları başkasına ödünç vermektir. “70
Akıl yoluyla da cumhur şu delili göstermiştir: Süs ve takılar kadının ihtiyacından dolayı mübah bir kullanım için hazırlanmış olan eşyalardır. Bu yüzden de onlar için zekât gerekmez. Tıpkı kadının tedarik ettiği elbisede, işe koşulan sığır ve develerde zekâtın gerekmediği gibi burada da gerek mez.
Bu meselede birçok tartışma mevcuttur. Imam Hattâbi’nin şu sözü bu tartışmaları özetler niteliktedir: “Derim ki, Kur’an’ın zahiri, söz konusu takılara zekâtın vacip olduğunu söyleyenlerin görüşünü desteklemektedir. Eser de bunu teyit etmektedir. Bunlara zekât gerekmeyeceğini söyleyen kimse kıyasa yönelmiş ve birtakım eserleri delil saymıştır. İhtiyat, takılarda zekâtın verilmesi yönündedir. Allah daha iyi bilir. “71
Fakat biz burada Hanefîler’in ki onların kıyas ehli olduğu söylenir eseri, yani hadisi kıyasa tercih ettiklerini görmekteyiz. Diğer üç müçtehit imamın ise -ki onların hadis ehli olduğu söylenir- kıyası esere tercih ettikle rini görüyoruz. Bu da meselenin müçtehit katında hangi delilin güçlü olup olmadığına göre değiştiğini göstermektedir.
2- Burada şuna dikkat çekmeliyiz ki, bütün müçtehitlere göre süs ve takılar kadının kullanım haddini aşarsa, yani benzer statüdeki kadınların taktığı takıların sınırını aşarsa veya kıymetini biriktirme amacıyla takılırsa
veya ticaret amacıyla kullanılırsa hepsinin zekâtının verilmesi gerekir. Bu durumda kadının süs olarak üzerinde taşıdığı ve taşımadığı bütün takılar için zekât vermesi gerekir.
https://www.dinisorusorcevapal.com/soru/safii-mezhebine-gore-zekatin-farz-oldugu-mallar/
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Hanefi mezhebine göre kadının süs eşyası altın ve gümüş belirli zamandan ve miktardan sonra zekat düşer diğer üç mezhebe göre ise düşmez Hanefi mezhebine göre zekâtın düştğünü bilmiyordum öğrenmiş oldum Allah razı olsun Hocam