Paylaş
Kefir ve boza içmek caiz midir?
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Kefir boza haram mı?
Tanelerinin süt içerisinde kapalı bir ortamda belli bir sıcaklıkta ve belli bir zaman içerisinde bekletilmesiyle kimyasal bir olay olan fermantasyonun/mayalanmanın devreye girmesi sonucunda, ayran veya yoğurt benzeri oluşan kıvamlı sıvıya “kefir” denmektedir.
Yoğurt ve ayranın oluşumundan farklı olarak kefir, fermantasyon sonucu oluşması sebebiyle, beraberinde alkolün oluşmasına imkân vermektedir. Dolayısıyla kefir tüketen kişi, az da olsa alkol tüketmiş olacaktır.
Boza için de aynı şeyi söylememiz mümkündür. Zira boza; darı, bulgur gibi tahıllardan elde edilen, kış günlerine mahsus bir içe cektir. Kullanılan hububat, ilk önce ezilip kabuklarından ayrılır. Sonra su ile kaynatılır. Bu karışıma, şeker ile mayalama maksatlı özel kültür veya ekmek mayası katılarak 15-25°C’de 24 saat bekle tilir. Katılan mayalar, şekeri parçalayarak bir miktar alkol üretirken, süt asidi bakterileri laktik asit üretir. Bir günlük boza % 0,3 – 0,5 alkol içerir.
Boza, kışın üretilmektedir. Yazın bozadaki mikroorganizmaların üremesi hızlı bir şekilde olup bozayı ekşitmekte ve alkol miktarını % l’in üzerine çıkarmaktadır. Bu sebeple ticari bozalar pastörize edilip, soğuk bir şekilde piyasaya arz edilmektedirler. Boza, ilk ya pıldığı günden itibaren şişelenip + 4 derecede muhafaza edilirse, alkol oranı % 0,8’i geçmemektedir.
İçerisinde bu miktar alkol bulunan bu içecek türlerini tüketmek helal olur mu?
CEVAP
Bu suale doğru bir şekilde cevap verebilmemiz kaynaklarımızda geçen alkollü içecekler bölümünü incelememize bağlıdır.
Dinimizde haram kılınan içecekler kaynaklarımızda “Eşribe” bahsinde beyan edilmiştir.
Sarhoşluk veren maddelerin sarhoşluk maksadıyla kullanılmaları dinimizde yasaklanmıştır.
Allah Teala şöyle buyuruyor:
يا أيها الذين آمنوا إنما الخمر والميسر والأنصاب والأزلام رجش
من عمل الشيطان فاجتنبوه لعلكم تفلحون
إنما يريد الشيطان أن يوقع بين العداوة والبغضاء في الخمر والميسر ويصدكم عن ذكر الله وعن الصلاة فهل أم منتهون
“Ey iman edenler! Şarap, kumar, dikili taşlar (putlar), fal ve şans okları birer şeytan işi pisliktir; bunlardan uzak durun ki kurtuluşa eresiniz.
Şeytan içki ve kumar yoluyla ancak aranıza düşmanlık ve kin sokmak; sizi, Allah’ı anmaktan ve namazdan alıkoymak ister. Artık (bunlardan) vazgeçtiniz değil mi?”
Maide Suresi 90-91
Peygamber Efendimiz (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
كل شراب مشير خزام
“Sarhoşluk veren her içecek haramdır”
“Müskirat” terimiyle ifade edilen sarhoşluk veren şeylerin bir kısmında görüş farklılıkları olsa da şarap ve şarap mamullerinin içilmelerinin haram olduğunda görüş birliği vardır. Diğer sarhoşluk veren nesnelerin sarhoş olmak amacıyla tüketilmelerinde de görüş birliği vardır. Şu kadar var ki; şarabın dışındaki sarhoşluk veren içeceklerin diğer bir ifadeyle alkolün şer’an pis olup olmayacağına dair farklı görüşler ortaya konulmuştur. Bu ihtilafa, detaylı bir şekilde kolonya, parfüm gibi kozmetik ürünlerin kullanılmasıyla ilgili bölümünde yer verilmiştir. Oraya müracaat edilsin.
Alkollü içeceklerin hangi maksatla olursa olsun içilmelerinin ha ram olduğu da âlimlerin genelinin görüşüdür.
Hanefi mezhebinde haram olduğuna dâir söz birliği olan içecek.
İçkiler dört türlüdür.
Üzümden elde edilen hamr /şarap
Şarabın kaynatılmasıyla elde edilen içecekler. Şu kadar var ki; üçte biri kalıncaya kadar kaynatılırsa bu haram olmaz.
Hurmadan elde edilen sarhoş edici şıra
Kuru üzümden elde edilen sarhoş edici şıra.
Bunların dışındaki içeceklerin bazılarında İmam Muhammed (Allah onlara rahmet etsin), farklı görüş ileri sürse de İmam Ebû Hanife ve İmam Ebû Yusufa (Allah onlara rahmet etsin) göre câizdir. Şu kadar var ki;
1) Muslim, Kitabu’l-eqribe
2) Cambus Sabir: Egribe, Kuduri; Egribe, Hidaye: Eğribel, Ihtiyar: Eşribe, Fetava-i Kanhan; Egribe, Ibni Abidin; Eşribe
Hanefi mezhebinde fetva verilen görüş İmam Muhammed’in (Allah onlara rahmet etsin) görüşüdür.
İmam Muhammed’in (Allah onlara rahmet etuin) haram olduğunu söylediği içeceklerin azının dahi haram olması, çok içildiğinde sarhoş edici olmasına itibarladır. Nitekim bunları sarhoş edecek kadar iç menin haram oluşunda söz birliği vardır.
İmam Muhammed’e (Allah onlara rahmet etsin) göre bu içeceklerin haram olması, çok içilmesi durumunda kişiyi sarhoş edebilecek derecede içinde alkol barındırmasına bağlıdır. Çok içilmesinden kast edilen, bir insanın sözgelimi; içinde azda olsa alkol bulunan içeceği, içebi leceği son nihai sınırdır. İçindeki alkolün çok içilmesi değildir.
عن جابر ابن عبد الله قال رسول الله صلى الله عليه سلم ما أشگر
گیره قليله حرام
Cabir ibn Abdullah’tan rivayete göre Peygamber Efendimiz (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
“Çoğu sarhoş edenin azı da haramdır.”
Buraya kadar naklettiğimiz, içindeki alkol kendiliğinden oluşan, diğer bir ifadeyle fermantasyon/mayalanma sebebiyle oluşan içecekler hakkındadır. Alkol kendisine dışarıdan katılan içeceklerin içilmesi kesinlikle câiz olmaz.
Ezcümle; Haram olduğuna dair ittifak edilen içeceklerden olma yan kefir, boza emsali içecekler, çok içilmeleri durumunda şayet sar- hoşluk veriyorsa azını da çoğunu da içmek caiz olmaz. Yok, eyer sar- hoşluk vermiyorsa içilmelerinde her hangi bir mahsur lazım gelmez.
Yaptığımız araştırmaya göre bunların içindeki alkol oluşumu; için de bulundukları kaba, sıcaklık ve soğukluğa ve bekleme süresine göre değişebiliyor. Bu sebeple dikkatli olmayı tavsiye ederiz.
Kaynak: Helaller ve Haramlar
BENZER KONULAR:
Cevapla