Konuşma Adabı

Question

Ayet ve Hadisler ışığında “Konuşma Adabı

Konusma Adabi

İslâm düşünürleri, geleneksel görüşü sürdürerek insanı kısaca “hayvanı nâtık” şeklinde tanımlamıştır. Bu tanım hem “düşünen canlı”, hem de “konuşan canlı” anlamına gelir. Kuşkusuz insan, sadece konuşma özelliğiyle değil, başka bakımlar­dan da hayvanlardan farklıdır. Ancak yine de konuşmak insanın en temel yetenekle­rinden biridir. Nitekim Kur’ân-ı Kerîm’de, konuşma organları olan “dil ve iki dudak” Allah’ın insanlara verdiği başlıca nimetler arasında gösterilmiştir (el-Beled 90/9). Bu­nunla birlikte İslâm ahlâkı kaynaklarında “Âdâbü’llisân” (konuşma âdabı),

“Âfâtü’llisân” (dilin zararları) gibi başlıklar altında, dilin yaratılış hikmetine uygun olarak, Allah’a hizmet ve İnsanlara iyilik yolunda kullanılmasının gerekliliği üzerin­de önemle durulmuştur. Hz. Peygamber bu hususu, veciz bir şekilde şöyle ifade etmiş­tir: “Ya hayırlı konuş veya sus!” (Buhârî, Edeb, 31,85; Rikâk, 23).

Kur’ân-ı Kerîm’de çeşitli vesilelerle “iyi söz”ün önemine işaret edilmiştir. Bu âyet­lerden birinde “İyi bir söz, arkasından ezi­yet gelen bir sadakadan daha hayırlıdır” (el-Bakara 2/263) buyurulmuştur. Bu âyetteki “iyi söz” (kavlün ma’rûfûn), öncelikle tatlı dilli olma anlamına gelir. Ayrıca Kur’ân-ı Ke­rîm’de “yumuşak söz” (kavlen leyyinen), “güzel söz” (kavlen kerîmen), “gönül alıcı söz” (kavlen meysûren) gibi ifadelerle ge­nel olarak konuşmalarda kibar, terbiyeli, sevgiye dayalı ve candan bir üslûp izleme­nin önemi vurgulanmış[74]; buna karşılık İncitici konuşma (el-Ahzâb 33/19), masum insanlara kötü söz­lerle dalaşıp sataşma (el-Furkân 25/63; el-Mümtehine 60/2) müşriklerin kaba ve hoyrat davranışları arasında gösterilmiştir.

Osmanlı ahlâk bilginlerinden Kınalızâde Ali Efendi “Ahlâk-ı Alâî” adlı eserinde “Ko­nuşma âdabı” başlığı altında şu öğütlere yer verir: Çok konuşmaktan kaçınmak gerekir. Çünkü çok konuşma hem zihni yorar ve dile zararlı olur, hem de insanı gözden düşürür. Sözün en hayırlısı, kısa ve anlamlı olanıdır. Topluluk içinde, bazı kişi­lerden gizli olarak bir başkasıyla ikili ko­nuşmak edebe aykırıdır; çünkü diğerleri bu iki kişinin kendi aleyhlerinde konuştuğunu düşünebilirler. Ayrıca konuşurken ses to­nunu ölçülü ayarlamak gerekir. Çünkü çok alçak sesle konuşmak, muhatabı soru sor­mak zahmetine sokar, yüksek sesle ko­nuşmak da edepsizlik olarak değerlendiri­lir. Nitekim Kur’ân-ı Kerîm’de “Yürüyüşün­de tabiî ol, sesini alçalt” buyurulmuştur (Lokman 31/19). Özellikle büyükler ve bilginler huzurunda yüksek sesle konuşmak daha da çirkindir. Kur’ân-ı Kerîm’de “Ey inananlar, seslerinizi Peygamber’in sesinden daha fazla yükseltmeyin” (el-Hucurât 49/2) buyurulmuştur. Çirkin, küfür ve kaba sayı­lan sözlerden, kırıcı mizahtan, soğuk şaka­dan kaçınmak gerekir. Çünkü bunlar insan­lar arasında kin ve düşmanlık doğurur. Kişi, duruma ve bulunulan yere göre konuşmalı; konuşurken aşın el, kol, baş, göz ve kaş hareketleri yapmaktan kaçınmalıdır.[75]

Gazzâlî, konuşma ve dilin Öneminden söz ederken “Allah’ın en değerli nimetlerinden ve insana şaşkınlık veren ince sanat eserle­rinden biri olan dilin cirmi (hacmi) küçük ise de itaati veya cürmü (günahı) çok büyük olabilir. Küfür veya imanın dil ile ifade edilmesi dahi bu organın önemini göster­meye yeter” demektedir (ihya, 111, 9293).

İs­lâm ahlâkçılarının, konuşma âdabıyla İlgili olarak, çoğunlukla “Dilin afetleri” başlığı altında sıraladıkları başlıca sözlü kötülükler şunlardır; Körü körüne tartışma (cedel) ve yersiz itiraz, yersiz soru sorma, gereğinden fazla konuşma, düşmanca sözler söyleme, sövüp sayma, lanet etme, kırıcı ve üzücü şaka, alay, yalan, yalan şahitliği, yalan yemin, yalan vaad, gıybet, söz getirip gö­türme (nemime), abartılı veya asılsız övgü, dalkavukluk.

BENZER KONULAR:

Dini Soru Cevap

Her soru cevap verilmeye değerdir, yeter ki aynı konu bize sorulmuş olmasın ve kurallara uygun sorulsun. Lütfen soru yollamadan önce aynı konu var mı diye \\\\"ARAMA\" yapınız. Konu altına yazılan sorulara öncelik tanıyoruz.. Bilginize

Takip Et

Answers ( 2 )

    1
    2023-05-10T19:49:06+03:00

    İslam dininde, konuşma adabı oldukça önemlidir ve Müslümanlar arasındaki iletişimin sağlıklı ve saygılı bir şekilde yürütülmesi için belli başlı kurallar bulunmaktadır. İslam dini, insanların birbirleriyle olan iletişimlerinin de Allah’ın huzurunda olduğunu ve bu nedenle doğru bir şekilde yapılması gerektiğini öğütler. İşte İslam dininde konuşma adabı ile ilgili bazı temel kurallar:

    1. Güzel Sözler Kullanmak: İslam dininde, insanların birbirleriyle olan iletişimlerinde güzel ve nazik sözler kullanmaları önemlidir. Kaba ve incitici sözlerden kaçınılmalı ve karşımızdaki kişinin duygularına saygı gösterilmelidir.
    2. Yalan Söylemekten Kaçınmak: İslam dininde yalan söylemek büyük bir günahtır. Kişilerin, yalan söylemek yerine doğruyu söylemeleri tavsiye edilir. Bu, insanlar arasındaki güveni arttırır ve ilişkilerin daha sağlıklı bir şekilde yürütülmesine yardımcı olur.
    3. Gıybet ve dedikodu yapmamak: İslam dininde, başkaları hakkında kötü konuşmak ve dedikodu yapmak hoş karşılanmaz. Bu tür davranışlar, insanlar arasında güveni zedeleyebilir ve ilişkilerin zarar görmesine neden olabilir.
    4. Sabırlı Olmak: İslam dininde, sabırlı olmak ve öfkeli bir şekilde konuşmaktan kaçınmak önemlidir. İnsanlar arasındaki anlaşmazlıkların çözümü için sabırlı ve saygılı bir şekilde konuşmak gerekmektedir.
    5. Dinleyici Olmak: İslam dininde, iletişimde dinleyici olmak da önemlidir. Karşımızdaki kişiyi dinlemek ve anlamak, doğru bir iletişim kurmanın temelidir.
    6. Sözlerinizi Tartmak: İslam dininde, sözlerinizi dikkatli bir şekilde tartmanız gerektiği öğütlenir. Aceleci davranmak ve düşünmeden konuşmak, yanlış anlaşılmaların ve problemlerin ortaya çıkmasına neden olabilir.

    Sonuç olarak, İslam dininde konuşma adabı oldukça önemlidir. İnsanların birbirleriyle olan iletişimlerinde nazik, saygılı, doğru ve sabırlı olmaları tavsiye edilir. Bu, insanlar arasındaki ilişkilerin sağlıklı bir şekilde yürütülmesine yardımcı olur ve toplumun huzurunu korur.

    En iyi cevap
  1. Konuşma Adabı

    İslam ahlakında konuşma, insanın en önemli yeteneklerinden biri olarak kabul edilir. Kur’an-ı Kerim, konuşma organlarını Allah’ın nimetleri arasında sayar ve “iyi söz”ün önemini vurgular. Hz. Peygamber, “Ya hayırlı konuş veya sus” diyerek bu konuya dikkat çekmiştir.

    Kur’an’da tatlı, yumuşak, kibar ve gönül alıcı bir üslupla konuşmanın gerekliliği vurgulanırken, incitici sözler ve kötü niyetli konuşmalar eleştirilmiştir. Osmanlı ahlakçılarından Kınalızâde Ali Efendi, çok konuşmaktan kaçınılmasını, topluluk içinde gizlice konuşulmamasını ve ses tonunun ayarlanmasını öğütler. Kur’an, büyükler karşısında alçak sesle konuşulmasını emreder.

    Gazzâlî, dilin küçük bir organ olmasına rağmen iman veya küfrü dile getirebilme gücüyle çok önemli olduğunu belirtir. Dilin afetleri olarak körü körüne tartışma, yalan, dedikodu, kırıcı şaka gibi kötü davranışlar sıralanır. Konuşmalarımızda edep, samimiyet ve ölçülülük esastır.

Cevapla