Paylaş
Kuran İçin Ayağa Kalkmak
Question
Mushaf İçin Ayağa Kalkmak
Kur’ân-ı Kerim’i öpmek, bir meclise getirildiği zaman onun için ayağa kalkmak caiz midir?
SORU: Mushafa ayağa kalkmak, onu öpmek, kabirde bulundurmak ve kabirde kandil yakmak mekruh mudur? Aynı şekilde mushafla fal açmak mekruh mudur?
CEVAP: Bazı imamlar mushaf için ayağa kalkmanın yasak veya müstehab olduğuna dair seleften herhangi bir bilginin gelmediğini söylemişlerdir. Sanki onların zamanında böyle bir konu bilinmiyordu veya belki de kimse böyle bir şey yapmıyordu. Belki de bunun sebebi onlarda birbirlerine bile ayağa kalkmak âdetinin olmayışıydı. Onlar sadece uzaktan gelen bir kimse için ayağa kalkarlardı. Bütün sahabilerin davranışlarından anladığımız şey budur. Çünkü kendilerine Peygam-ber’den daha sevgili başka hiç kimse olmadığı halde Peygamber (s.a) için bile ayağa kalkmıyorlardı. Çünkü onlar Hz. Peygamber’in bu işten hoşlanmadığım görüyorlardı.
Fakat insanlar birbirleri için ayağa kalkmayı alışkanlık haline getirdikten sonra, bir mushaf getirilip veya alınıp da ayağa kalkılmayınca şöyle diyenler oldu: Nasıl olur da Mushaf-ı Şerif (Kur’an-ı Kerim) için ayağa kalkmadıkları halde birbirleri için ayağa kalkıyorlar? Onlar böyle yapmakla iyi etmiş olmuyorlar bilakis kötülenecek bir iş yapıyorlar. Çünkü mushaf, Allah’ın (c.c) kitabıdır. Başkası için gerekmeyen hürmet ve tazimin ona gösterilmesi gerekir. Bundan dolayı bazı fıkıhçılar mushaf için ayağa kalkmayı caiz gördüler, bazıları da bu güzel bir şeydir, dediler.
Yukarıdaki görüşe şöyle bir itiraz yapılmıştır: Allah’ın emir ve yasaklarına saygı göstermek, O’nun kitabında indirdiği apaçık âyetlerin belirlediği inanç, ibadet ve muhtelif hükümlere iman ve bunların gereğiyle amel etmek suretiyle olur, yoksa mushafın yapraklarına ve mürekkebine saygı göstermek suretiyle olmaz.
Mushafın öpülmesine gelince bazı insanlar bunu İmam Ahmed’e sordular. İmam Ahmed bu soruya şöyle cevap verdi: “Bu konuda bir şey duymadım. Fakat İkrime’nin Mushafı açtığı, yüzüne götürdüğü ve “rabbimin kelamı, rabbimin kelamı dediği rivayet edilmiştir.”
Okunması için kabrin yanına Mushaf bırakılmasına gelince pek çok fıkıhçının bunun yasak olup selefin yapmadığı bir bidat olduğunu söylediği rivayet edilmiştir. Mushaf okunması için değil de başka bir maksatla kabrin yanına konulursa bu yasak daha da şiddetlenir. Kabirlerde kandil ve mum gibi şeyleri yakmak da yasaklanmıştır. Bunun delili Rasûlullah’m (s.a) şu hadisidir:
Allah, kabirleri ziyaret eden kadınlara ve kabirlerde kandil yakanlara ve mescid yapanlara lanet etsin.
Mushafla fal açmaya gelince -yani açtığı sırada kendisini sevindirecek bir âyet göreceği beklentisiyle kişinin Kur’an’ı açmasına gelince- seleften bu konuda herhangi bir şey rivayet edilmemiştir. Bu, âlimler arasında ihtilaflı bir konudur. Evla ve ihtiyata muvafık olan, bunu alışkanlık haline getirmemektir. Bir müslümanın bunun yerine istihare namazına başvurması mümkündür.
Cevapla