Paylaş
Kuranda ismi geçen melekler
Question
Kur’anda ismen geçen melekler
Kur’an-ı Kerim’de ismi geçen melekler şunlardır:
- Cebrâil (جِبْرِيل): Allah’ın vahiy getirmekle görevli meleğidir. Peygamberlere vahiy getiren melek olarak bilinir. Kur’an’da birkaç yerde ismi geçer. (Bakara 2:97-98)
- Mikâil (مِيكَائِيل): Doğa olaylarından, yağmurların yağması ve rızıkların dağıtılması ile görevli melektir. Kur’an’da ismi Bakara suresi 98. ayette geçmektedir.
- İsrâfil (إِسْرَافِيل): Kıyamet günü sura üfleyecek melek olarak bilinir. Kur’an’da ismi doğrudan geçmese de hadislerde bu görev ona nispet edilmiştir.
- Azrâil: Kur’an’da ismi doğrudan geçmemektedir, ancak ölüm meleği olarak bilinir ve insanların ruhunu almakla görevlidir. “Melek-ül Mevt” (ölüm meleği) olarak bahsedilir. (Secde 32:11)
Kur’an’da bu dört meleğin ismi ya açıkça geçmekte ya da görevleri dolayısıyla anılmaktadır. Bunun dışında, Kur’an’da meleklerden genel anlamda çokça bahsedilir, ancak tüm isimleri detaylandırılmamıştır.
Kur’an-ı Kerim’de ismen geçen melekler hakkında verdiğin bilgiler genel olarak doğru. Ancak bazı eklemeler ve düzeltmeler yapmak faydalı olabilir:
Cebrail (جبريل):
- Vahiy meleği olarak bilinir ve Allah’ın elçisidir.
- Kur’an’da sadece Bakara Suresi’nde değil, diğer bazı surelerde de ismi geçer (örneğin, Tekvir Suresi 19. ayet).
- “Ruh-ul Kudüs” ve “Ruh-ul Emin” gibi isimlerle de anılır.
Mikail (ميكائيل):
- Rızıklandırma ve doğa olaylarını yönetmekle görevlidir.
- Bakara Suresi 98. ayette Cebrail ile birlikte anılır.
İsrafil (إسرافيل):
- Kur’an’da ismi geçmez, ancak hadislerde kıyamet günü Sur’a üfleyecek melek olarak tanımlanır.
Azrail (عزرائيل):
- Kur’an’da ismi geçmez, “Melek-ül Mevt” (ölüm meleği) olarak anılır.
- Secde Suresi 11. ayette ölüm meleğinden bahsedilir.
Diğer Melekler:
- Harut ve Marut (هاروت وماروت): Bakara Suresi 102. ayette geçen ve insanlara büyü öğreten iki melek.
- Kiramen Katibin (كِرَامًا كَاتِبِينَ): İnsanların yaptıklarını yazmakla görevli melekler. (Kaf Suresi 17-18, İnfitar Suresi 10-12)
- Hafaza Melekleri: İnsanları koruyup gözeten melekler. (İnfitar Suresi 10-12)
Bunların dışında Kur’an’da “el-melâiketü’l-mukarrebûn” (Allah’a yakın melekler) gibi genel ifadelerle de meleklerden bahsedilir. Arşı taşıyan ve Allah’a yakın olan melekler de bu gruba dahildir.
Answer ( 1 )
Kur’an’da İsimleri Geçen Melekler
Kur’an-ı Kerim, Allah’ın insanlara mesajını ilettiği kutsal bir kitaptır ve melekler, bu mesajların taşınmasında önemli bir rol oynayan varlıklardır. Melekler, Allah’ın emirlerini yerine getiren, asla günah işlemeyen, saf ve masum varlıklardır. Kur’an’da doğrudan ismi geçen bazı melekler bulunmaktadır. Bu makalede, Kur’an’da adı geçen başlıca meleklerden ve onların görevlerinden bahsedilecektir.
1. Cebrâil (Cibril)
Kur’an’da en çok adı geçen meleklerden biri Cebrâil’dir. Cebrâil, Allah’ın peygamberlerine vahiy getiren baş melek olarak tanınır. İslam geleneğinde “Ruh” veya “Ruhu’l-Kudüs” (Kutsal Ruh) olarak da bilinir. Kur’an’da bu isimlerle de zikredilmiştir. Cebrâil, Hz. Muhammed’e Kur’an ayetlerini Allah’tan getiren melek olarak önemli bir rol üstlenmiştir. Aşağıdaki ayetlerde Cebrâil’in vahiy meleği olduğuna dair ifadeler yer alır:
Cebrâil aynı zamanda diğer peygamberlere de vahiy getirmiştir ve Allah’ın emirlerini insanlara ileten melekler arasında en üst düzeyde olanıdır.
2. Mikâil (Mikael)
Kur’an’da ismi geçen diğer bir melek ise Mikâil’dir. Mikâil, Allah’ın emirlerini yerine getiren ve insanların rızıklarını dağıtmakla görevli olan meleklerden biridir. O, Allah’ın yarattığı dünyadaki doğal olayları yönlendiren, yağmurları yağdıran ve bitkilerin büyümesini sağlayan bir melektir. Kur’an’da doğrudan ismi şu ayette geçer:
Mikâil’in bu ayette Cebrâil ile birlikte anılması, onun da Allah katındaki yüksek mertebesini göstermektedir.
3. Azrâil
Azrâil ismi Kur’an’da doğrudan geçmemekle birlikte, ölüm meleği olarak görev yapan bir melekten bahsedilir. Bu melek, İslam geleneğinde “Azrâil” olarak adlandırılır. Azrâil, Allah’ın emri ile insanların ruhlarını kabzetmekle (almakla) görevlidir. Kur’an’da şu ayet, ölüm meleğine işaret eder:
Azrâil, insanların ölüm anında onların ruhlarını alarak Allah’a teslim eder. Ölüm anı geldiğinde bu görev ona verilmiştir.
4. Münker ve Nekir
Kur’an’da doğrudan isimleri geçmeyen ancak İslam geleneğinde önemli bir yere sahip olan Münker ve Nekir, kabir sualiyle görevlendirilmiş iki melektir. Bu melekler, ölen kişinin mezarında ona iman ve amelleri hakkında sorular sorarlar. İslam’da, ölüm sonrası hayatın bir parçası olarak kabul edilen bu sorgu, Münker ve Nekir’in görevidir. İsimleri Kur’an’da geçmese de görevleri İslam inancında çok önemli bir yer tutar.
5. İsrafil
Kur’an’da doğrudan ismi geçmese de İsrafil, kıyamet günü sura üfleyecek melek olarak bilinir. İslam inancına göre, İsrafil sura iki kez üfleyecektir: birincisi kıyametin kopması, ikincisi ise ölülerin dirilmesi için olacaktır. Kur’an’da sura üflenmesinden bahseden ayetler bulunmaktadır:
İsrafil’in sura üflemesi, kıyametin başlangıcı ve sonrasındaki yeniden dirilişi simgeler.
6. Harut ve Marut
Harut ve Marut, Kur’an’da adı geçen ve sihirle ilgili bir sınav için dünyaya gönderilen iki melek olarak bilinir. Bakara suresinde bu meleklerin insanlara sihri öğretmek amacıyla gönderildiği anlatılır. Ancak, bu öğretim bir sınav niteliğindedir ve insanlara, sihrin tehlikeleri ve sonuçları konusunda uyarılarda bulunmuşlardır:
Harut ve Marut, insanlara sihrin var olduğunu ama bu gücün Allah’ın rızasına aykırı olduğunu öğretmiştir.
Sonuç
Kur’an’da adı geçen melekler, Allah’ın çeşitli görevlerle insanlara yardım etmek, onları sınamak veya vahiy getirmek amacıyla görevlendirdiği üstün yaratıklardır. Cebrâil vahiy meleği, Mikâil rızık dağıtan melek, Azrâil ölüm meleği, İsrafil kıyamet meleği, Harut ve Marut ise insanları sihrin zararları konusunda sınayan melekler olarak bilinir. Bu melekler, İslam inancında önemli bir yere sahip olup, insanların dünya ve ahiret hayatlarında karşılaştıkları süreçlerin bir parçasıdırlar. Melekler, Allah’ın iradesini kusursuz bir şekilde yerine getiren varlıklar olarak, inananların imanını güçlendiren önemli bir unsurdur.