Paylaş
“La yemessuhu illel mutahherun” Vakıa suresi 79. ayet tefsiri
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
La yemessuhu illel mutahherun ne demek
“Kur’ân’a Ancak Arınıp Temizlenenler Dokunabilir”
«Ona ancak tertemiz olanlar dokunabilir.» Anlamındadır.
Sözü edilen «mess» yani dokunma kavramıyla, elle veya diğer bir azayla dokunmak mı, yoksa manevî bir temas mı kasdedilmektedir? Ayrıca «muttahharûn» sıfatıyla kimler murad edilmektedir? Bu hususta da birtakım farklı yorumlar, tesbitler ve içtihatlar söz konusudur. Şöyle ki:
1- Hz. Enes (R.A.) ile Tabiîn’den Saîd b. Cübeyr’e göre : Bu kitaba ancak günahlardan an, duru olan tertemiz melekler dokunabilir. Öyle ki, Levh-i Mahfuz’da saklı tutulan ve sonra ayrı bir tecelliyle Dünya Seması’na indirilen Kur’ân’a cinler, şeytanlar, kâhinler ve büyücüler değil, ancak tertemiz melekler dokunmuştur ve dokunmaktadırlar.
2- Ebû Âliye ile İbn Zeyd’e göre : Günahlardan tertemiz olan melekler ve peygamberler dokunabilir.
3- Kelbî’ye göre : Ona, o çok şerefli kâtip melekler dokunabilir.
Bu üç yorumdan şunu anlıyoruz: Âyette geçen «mess» den maksat, elle veya bir organla dokunma değii, indirmedir; yani Kur’ân’ı ancak melekler indirmiştir.
4- Kur’ân’a, «Levh-i Mahfuz»da saklı bulunan o yüce kitaba ancak melekler dokunabilir. Bu yoruma göre: «Kitab-ı Meknûn»dan maksat, «Levh-i Mahfuz»dur.
5- Elimizdeki Mushafa ancak tertemiz olan kimseler dokunabilir. Bu yorumla, «Kitab-ı Meknûn»dan maksat, Mushafta toplanan Allah Kelâmı’-dır. Nitekim Hz. Ömer, henüz İslâm’a girmeden önce, kız kardeşinden Kur’ân yazılı sahifeleri isteyip eline alarak bakmayı teklif edince, kız kardeşi ona : «Hayır, buna ancak tertemiz olanlar dokunabilir» demiştir. Bunun üzerine Hz. Ömer boy abdesti alıp İslâm’a girmiş ve öylece Kur’ân âyetleri yazılı sahifeye elini dokundurmuştur.
6- Katade’ye göre : Kur’ân’a ancak abdestsizlik ve cünüplükten temizlenen mü’minler dokunabilir.
7- Kelbî’ye göre: Küfür ve şirkten kurtulup temizlenenler dokunabilir.
8- Rebi’ b. Enes’e göre : Günahlardan arınanlar ancak dokunabilir.
9– Kur’ân’ın sevabına ancak mü’minler erişebilir.
10– Kaadı Ebû Bekir b. Arabi’ye göre : Şer’ân temiz sayılanlar dokunabilir.
BENZER KONULAR:
- abdestsiz kurban kesilir mi? Kısaca
- abdestsiz kuran-ı Kerim dinlemek caiz midir?
- Dokunmadan abdestsiz kur’an okunur mu diyanet
- abdestsiz kuranı kerim okunur mu
- abdestsiz kur’an-ı Kerim mukabele okunur mu ?
- Tümünü görüntüle.
- Vakıa suresini okuyup faydasını gören var mı?
- Vakıa suresi arapça metin
- “La yemessuhu illel mutahherun” Vakıa suresi 79. ayet tefsiri
- 40 gün 40 Vakıa suresi Okumanın Fazileti ve sırları
- Vakıa suresi hakkında bilgi
- Tümünü görüntüle.
Answers ( 4 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
CÜNÜP VE ABDESTSİZ KUR’ANA DOKUNMAK CAİZ DEĞİLDİR
Abdestsiz bir halde Mushaf’a dokunma konusunda ilim adamları ve müçtehit imamların tespit ve içtihatları farklıdır:
a) Hz. Ali, İbn Mes’ud, Sa’d b. Ebî Vakkas, Saîd b. Zeyd, Ata’, Zührî ve Nahaî’ye göre : Abdestsiz bir halde Mushafa dokunmak caiz değildir. Cumhur da bu görüşü ve içtihadı benimsemiştir. İmam Şafiî’nin de içtihadı bu doğrultudadır.
b) İbn Abbas ve Şa’bî’ye göre : Caizdir. İmam Mâiik’in de içtihadı bu anlam ve hükümdedir. Bir rivayete göre, İmam Ebû Hanîfe’nin de içtihadı bu anlamdadır. İkinci bir rivayete göre, İmam Ebû Hanîfe’nin, «Mushafın yazılı olmayan kenar kısımlarına abdestsiz bir vaziyette dokunmakta bir sakınca yoktur» dediği şeklinde bir tesbit yapılmıştır.
c) Bu konuda, Resûlüllah (A.S.) Efendimizin Amr b. Hazme yazdığı mektupta «Kur’ân’a ancak tâhir (temiz) olan kimse dokunabilir» mealindeki hadîs delillerin en kuvvetlisi olarak bilinmektedir.
d) Yapılan başka bir rivayette, İmam Mâiik’in, abdestsiz kimsenin Mushafa dokunmasını sakıncalı gördüğü belirtilmiştir.
Abdurrahmân el-Cezîrî’nin tesbitine göre: İmam Mâlik, abdestsiz bir halde Kur’ân’a veya Onun bir sûre veya âyetine dokunabilmek için birtakım şartlar ön görmüştür:
1- Kur’ân’ın Arapça’dan başka bir dil ile yazılmış olması,
2- Dirhem ve dînar (para) üzerine yazılmış bulunması,
3- Mushafı korumak için eline almış olması,
4- Bir kılıfla örtülü bulunması,
5- Abdestsiz olarak taşıyan kimsenin ya öğretici, ya da öğrenci olması, (İsterse bu durumda öğretici veya öğrenci ayhali olsun, yine dokunabilir). [29]
Bu şartlardan herhangi birinin gerçekleşmesi halinde, İmam’a göre,
Kur’ân’a abdestsiz bir halde dokunmakta ve onu okumakta bir sakınca yoktur.
e) Bu konuda Hanbelî’lerle Hanefîlerin ictihad ve yorumları birbirine çok yakındır.
f) İmam Şafiî de, bazı hallerde Kur’ân’a abdestsiz dokunmanın caiz olduğunu belirterek onları şöyle sıralamıştır:
1- Korumak maksadıyla alınıp taşınırsa,
2- Dirhem veya dînar (para) üzerinde yazılı olursa,
3- Kur’ân âyetlerinden bir kısmının ilim kitaplarında yazılı bulunması halinde, o kitapları alıp okumak veya öğretmek durumu ortaya çıkarsa,
4- Tefsir kitaplarında, meal veya tefsîrde kullanılan kelimeler, Kur’ân kelimelerinden fazla olursa,
5- Elbise üzerine yazılı bulunursa,
6- Öğrenmek maksadıyla ele alınırsa, o takdirde Kur’ân’a ve âyetlerine abdestsiz olarak elle dokunmakta bir sakınca yoktur.
Dâvud ez-Zâhirî’ye göre : Abdestli olsun olmasın Müslümanın ve kâfirin Mushafa el dokundurmasında bir sakınca yoktur. Ancak kâfirin onu taşıması caiz değildir.
Dâvud bu konuda, Resûlüllah’rn (A.S.) Rum Kayser’ine, içinde âyet yazılı bulunan mektup yazmasını deiil kabul etmektedir.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
O korunmuş kitaba, temiz olanlardan başkası dokunamaz. Bunlar şirk, günah ve abdestsizlik kirlerinden temizlenmiş olan meleklerdir. Ya da, ona abdestli ve temiz olanların dışında kimse dokunamaz demekir. Kurtubî şöyle der: Kitab’tan maksat, elimizdeki Mushaf’tır. Bu en açık olan görüştür. Çünkü İbn Ömer, “Kur’ân’a, sadece temiz olduğun zaman dokun” demiştir. Bir de, Rasulullah (s.a.v) Amr b. Hazm’a, “Kur’ân’a temiz olandan başkasının dokunmamasını” yazmıştır
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
O korunmuş kitaba, temiz olanlardan başkası dokunamaz. Bunlar şirk, günah ve abdestsizlik kirlerinden temizlenmiş olan meleklerdir. Ya da, ona abdestli ve temiz olanların dışında kimse dokunamaz demekir. Kurtubî şöyle der: Kitab’tan maksat, elimizdeki Mushaf’tır. Bu en açık olan görüştür. Çünkü İbn Ömer, “Kur’ân’a, sadece temiz olduğun zaman dokun” demiştir. Bir de, Rasulullah (s.a.v) Amr b. Hazm’a, “Kur’ân’a temiz olandan başkasının dokunmamasını” yazmıştır