Maddi ve Manevi temizliğimiz abdest ve gusül

Bildir
Question

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Bildir
İptal

MANEVİ TEMİZLİĞİMİZ ABDEST VE GUSÜL

Maddi ve Manevi temizligimiz abdest ve gusul

Yüce dinimiz İslam, vücut temizliğine büyük ehemmiyet vermiş ve bu mükellefiyetin ifası ve faziletin bir ihyası maksadı ile abdest almayı emretmiş bulunmaktadır. Abdest; belli organları usulüne göre yıkamaktan ve mesh etmekten ibaret dini bir temizliktir. Namaz kılmak, Kâbe-i muazzama’yı tavaf etmek, tilavet secdesi yapmak, Kur’an-ı Kerim’i elle tutmak için abdest alma mecburiyeti; daima temiz durmak için bozulan abdesti yenileme veya yatarken abdestli olarak uyuma fazileti, bu konuda gösterilen birçok örnekten ancak bir kaçı olmaktadır. Cuma ve bayram namazlarına gidileceğinde, Arafat’ta vakfe yapıldığında boy abdesti almakta islamın temizliğe verdiği ehemmiyetin bir tezahürü olmaktadır.

Abdestin farziyyetini bildiren ayet’i kerime’de Yüce Rabbimiz şöyle buyurmaktadır; ”Ey iman edenler! Namaza kalkacağınız zaman yüzlerinizi, dirseklere kadar ellerinizi ve -başlarınıza mesh edip- her iki topuğa kadar da ayaklarınızı yıkayın. Eğer cünüp iseniz iyice yıkanarak temizlenin. … O sizi tertemiz yapmak ve üzerinizdeki nimetini tamamlamak ister ki şükredesiniz.”[[i]]

Abdest; Huzur-i ilahiye çıkabilmenin ilk şartı, kulluk kapısının anahtarı ve yapılacak ibadetin makbul olmasının yegâna amilidir.

Abdest; maddi kirlerden uzuvlarımızı, manevi lekelerden özümüzü temizler. Efendimiz (s.a.v) bu durumu şöyle ifade etmektedir. “Kim şu(benim aldığım) şekilde abdest alacak olursa geçmişteki günahları bağışlanır. Onun namazı ve mescide kadar yürümesi de fazladan kazanç sayılır.”[[ii]]
Sevgili peygamberimiz (s.a.v)’ in “Öfke şeytandandır, şeytan ateşten yaratılmıştır. Ateş ancak su ile söndürülür, o halde öfkelendiğiniz zaman onu yenmek için abdest alınız.”[[iii]]sözünde, abdestin hem fizyolojik hem de manevî faydasını içeren derin bir hikmet gizlidir.

Peygamber efendimiz (s.a.v) diğer bir hadisi şerifte de şöyle buyurmaktadır. “Şüphesiz ki benim ümmetim, kıyamet gününde, abdest izlerinden dolayı yüzleri nurlu, elleri ve ayakları parlak olarak çağırılacaktır. Yüzünün nûrunu artırmaya gücü yeten kimse bunu yapsın”[[iv]]

Temizlik, sadece ibadetle ilgili bir vazife değildir. İctimai, ahlaki ve sıhhi bakımdan temiz olmak zorundayız. Dini bütün bir mümin ahlakı sağlam bir Müslüman, sağlığının değerini bilen bir insan tertemiz olmalıdır.
“Temizlik imandandır,”[[v]] buyuran peygamber efendimiz (s.a.v) . Temiz olmadıkça insanın Yüce Allah’ın manevî huzuruna giremeyeceğini beyan etmektedir.
Aynı zamanda temizlik sağlık için yararlıdır. Rızkın çoğalmasına sebeb olur. Nitekim bir hadis-i şerifte: “Temizliğe devam et ki, rızkına genişlik verilsin” buyrulmuştur.

Her birimizin hayatta tatbik edebilecek olduğu bir hadisi şerifle bitirmek istiyorum. “Sizden biriniz güzelce abdest alır -onu tastamam yapar- sonra da: Eşhedü en lâ ilâhe illallâhü vahdehû lâ şerîke leh. Ve eşhedü enne Muhammeden abdühû ve resûlüh, derse, o kimseye cennetin sekiz kapısı açılır. O da dilediği kapıdan girer.”[[vi]]

[i] Maide, 5/6
[ii] Riyazu-s Salihin, 1027
[iii] Ebu Davut, Edep,
[iv] Riyazu-s Salihin, 1024
[v] Müslim, Taharet
[vi] Riyazu-s Salihin, 1032

BENZER KONULAR:

Answer ( 1 )

    1
    2021-02-02T02:40:31+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Temizliği kısa ve öz tarif edecek olur isek ona abdest ve gusül dememiz yetecektir galiba. Çünkü abdest ve gusül bizleri ham zahirdeki yani görünen taraftaki kirden kurtarır hem de içimizdeki, kalbinizdeki kirlerden kurtarmaktadır. Temizlijik sadece Müslümanın ibadetlerini yerine getirmesi için yapılan bir eylem değildir. Temizlik Müslüman’ın adeta yaşantısı olması gerekmektedir.

    En iyi cevap

Cevapla