Paylaş
Mezarlığın üstüne neden su dökülür?
Question
Mezarlık Ziyaretlerinde Neden Mezara Su Dökülür?
Mezarın Üzerine Su Serpmenin Hükmü
Kabir yapıldıktan sonra üzerine su dökülmesi menduptur. Ulemadan bunu mekruh görene yaptığımız araştırma sonucu rastlamadık. Bunun mendup olmasının delili şu hadistir: “…İbrahim bin Muhammed, Cafer bin Muhammed’den O da babasından (dedi ki):
“Nebi (s.a.s), oğlu İbrahim’in kabrine su serpti ve kabrinin üzerine çakıl taşları koydu. “
Başka bir rivayette şöyledir:
“Aişe (r.a)’den:”
Nebi (s.a.s), oğlu İbrahim’in kabrine su serpti.
Konu ile ilgili diğer bir rivayette:
“Amir bin Rebi’den:
Nebi (s.a.s), Osman bin Maz’un’un kabri başında ayakta durdu ve (kabrin) üzerine su serpilmesini emretti”
Imam Beyhaki Sunen’inde şunu kaydetmiştir:
“Süleyman bin Bilal, Cafer bin Muhammed’den (o da) babasından (dedi ki):”
“Rasulullah (s.a.s) zamanında kabir üzerine su serperdik. ”
Başka bir rivayet ise:
“Abdurrezzak, Mamer’den (o da) Katade’den dedi ki:
“Nebi (s.a.s) su serpilmiş bir kabrin yanından geçerken dedi ki: “Biz bunun üzerine namaz kıldık mı?” (Ashab) dediler ki: hayır, (deyince) onun üzerine namaz kıldılar.”
Rasulullah’ın (s.a.s) kabrine de su dökülmüştür. Bu konuda ki hadis şöyledir:
“Muhammed bin El-Vakidi, Abdullah bin Cafer’den (o da) ibni EbiAvn’den (o da) Ebi Atik’ten (o da) Cabir bin Abdillah’dan, dedi ki:
“Rasulullah (s.a.s)’ın kabrinin üzerine su serpildi. Dedi ki: Kabre suyu döken kimse Bilal bin Rebbah idi. Sağ taraftan başından başlayarak taki ayaklarına gelinceye kadar (suyu döküp) bitirdi. Sonra suyu duvara kadar serpti. (Yalnız) duvar üzerinden dönmeye yetmedi.”
Hasan el Basri (rh.a) şöyle bir haber nakledilmiştir:
“Ebu Usame, Rabi’den (o da) el-Hasan’dan (dedi ki):”
“Kabrin üzerine su serpilmesinde bir beis görmüyorum.”
Bu rivayetlerden anlaşılacağı gibi kabrin üstüne su dökülmesi mendup (güzel) olur. İbni Abidin (rh.a)şunları diyor: “Kabrin üzerine su serpmekte beis yoktur. Hatta mendup olması gerekir. Çünkü Peygamber (s.a.s) Hz. Said’in kabrine bunu yapmıştır. Nitekim hadisi İbni Mace rivayet etmiştir. Ebu Davud’un mürselleri meyanında rivayet ettiği vecihle, bunu oğlu İbrahim’in kabrine de yapmış; Osman b. Maz’unun kabrine dahi yapılmasını emir buyurmuştur. Bu hadisi Bezzar rivayet etmiştir.
Kaynak: Cenaze Ahkamı ve Salatul Cenaiz
ÖZETLE:
Mezarın üzerine su serpmenin hükmü mendup, yani güzel ve sevap olarak tavsiye edilen bir uygulamadır. Bu konuda birçok rivayet mevcuttur ve Peygamber Efendimiz’in (s.a.s) hem kendi oğlunun hem de bazı sahabelerin kabirlerine su serptiği veya serpilmesini emrettiği nakledilmiştir.
Rivayetlerde, su serpmenin kabir üzerindeki toprağın çökmesini engellediği ve mezarın daha düzgün görünmesini sağladığı belirtilir. Bu uygulama İslam âlimleri arasında kabul görmüş ve mendup olarak değerlendirilmiştir. Mezara su serpmenin herhangi bir sakıncası olmadığı ve aksine güzel bir amel olduğu görüşü İbni Abidin ve Hasan el-Basri gibi âlimler tarafından da dile getirilmiştir.
Özetle, mezarın üzerine su serpmek sünnette yeri olan ve mendup kabul edilen bir uygulamadır, dolayısıyla bu konuda bir sakınca olmadığı gibi sevap kazandıran bir ameldir.
Mezarın üzerine su serpmenin İslamî literatürdeki hükmü, mendup (yapılması tavsiye edilen, sevap kazandıran) bir uygulama olarak değerlendirilir. Bu uygulamanın delilleri Peygamber Efendimiz’in (s.a.s) hem kendi oğlu İbrahim’in kabrine hem de sahabe Osman bin Maz’un’un kabrine su serpmesi ve kabirlerin üzerine su serpilmesini emretmesi gibi rivayetlere dayanır.
Rivayetlerde bu uygulamanın çeşitli faydalarından söz edilmiştir. Örneğin, mezarın toprağının çökmesini engellemesi ve mezarın daha düzgün görünmesini sağlaması gibi pratik faydaları olduğu belirtilir. Bu uygulama Peygamber Efendimiz’in sünneti olarak kabul edildiği için İslam alimleri arasında da mendup olarak değerlendirilmiş ve herhangi bir sakıncası olmadığı vurgulanmıştır. Örneğin, İbni Abidin ve Hasan el-Basri gibi âlimler mezarın üzerine su serpmenin güzel bir amel olduğunu ifade etmişlerdir.
Dolayısıyla, mezara su dökme geleneği hem Peygamberimizin (s.a.s) sünnetine dayanan bir uygulama hem de toplumda sevap kazanılacağı düşünülen bir ibadettir.
BENZER KONULAR:
- Şahitlik Ne Demek
- Yalan Ve Yalancı Şahitlik
- Şahitlik yapmamak günah mı
- Dini Nikahta Şahitlik
- islâm’da şahitlik şartları
- Tümünü görüntüle.
- Allah’ı görmek, onunla konuşmak mümkün müdür?
- İleride evlenmeyi düşündüğümüz kişi ile telefonla konuşmak ve mesajlaşmak caiz mi?
- Sövmek, saymak ve argo konuşmak günah mı?
- Ölmüş Zalim Birinin Arkasından konuşmak
- Evli bir adamla konuşmak günah mı?
- Tümünü görüntüle.
Answer ( 1 )
Mezarın üzerine su dökmenin hükmü mendup, yani yapılması tavsiye edilen, güzel ve sevap kazandıran bir uygulamadır. Bu gelenek Peygamber Efendimiz’in (s.a.s) hem kendi oğlu İbrahim’in kabrine hem de sahabe Osman bin Maz’un’un kabrine su serpmesi ve kabirlerin üzerine su serpilmesini emretmesine dayanmaktadır. Ayrıca bu uygulamanın mezarın toprağının çökmesini engellemesi ve mezarın daha düzgün görünmesini sağlaması gibi pratik faydaları olduğu belirtilmiştir. Dolayısıyla, mezarın üzerine su dökme, sünnette yeri olan ve İslam âlimlerince mendup kabul edilen bir uygulamadır ve sevap kazandıran bir ameldir.