Paylaş
Mezarlıklarda Ücret Karşılığı Kur’ân Okutmak Câiz midir?
Question
Mezarlıklarda Ücret Mukabili Kur’ân Okutmak Câiz midir?
Hanefi mezhebine göre, mezarlıkta veya evde, ücret karşılığında Kur’an-ı Kerîm okunması doğru olmaz. Çünkü Namaz, Oruç, Kur’ân-ı Kerîm okumak gibi şahsi ibadetlerin, ücret mukabilinde eda edilmesi câiz değildir.
Şafiilere göre mezarlıkta ücret karşılığında Kur’ân-Kerîm okutmak caizdir. Bu okunan Kur’an-ı Kerim’in sevabı okuyucuya ait olsa da okunan yere inen Yüce Allah’ın -c.c.- rahmetinden, kabir sahibi faydalanır.
Hanefi ve Şafii mezhepleri arasında bu konuda farklı görüşler bulunmaktadır:
Hanefi mezhebine göre: Namaz, oruç ve Kur’an-ı Kerim okumak gibi şahsi ibadetler, manevi değeri olan ve Allah için yapılan ibadetlerdir. Bu tür ibadetlerin ücret karşılığında yapılması caiz değildir. Dolayısıyla, mezarlıkta veya evde ücret karşılığında Kur’an-ı Kerim okunması uygun görülmez.
Şafii mezhebine göre: Mezarlıkta ücret karşılığında Kur’an-ı Kerim okutmak caizdir. Okunan Kur’an-ı Kerim’in sevabı okuyucuya ait olsa da, okumanın gerçekleştiği yerde Allah’ın rahmetinden kabir sahibi de faydalanır. Yani, kabirdeki kişinin bu ibadetten dolaylı olarak yararlandığı düşünülür.
Bu farklılıklar, mezheplerin ibadetlerin maddi ve manevi yönlerine dair yorumlarından kaynaklanmaktadır. Hangi mezhebe göre amel edilirse edilsin, niyetin ve ibadetin içtenlikle yapılması esastır.
Mezarlıklarda ücret mukabilinde Kur’an okutmanın caiz olup olmadığı konusunda farklı mezhepler farklı görüşlere sahiptir:
Hanefi Mezhebi:
Hanefi mezhebine göre, ücret karşılığında Kur’an okumak caiz değildir. Namaz, oruç gibi ibadetlerin ücret karşılığında yapılması doğru bulunmadığı gibi, Kur’an okumak da bu kapsamda değerlendirilir. Bu nedenle, mezarlıkta veya başka bir yerde ücret karşılığında Kur’an okutmak Hanefi mezhebine göre uygun değildir.
Şafii Mezhebi:
Şafii mezhebine göre ise, mezarlıkta ücret karşılığında Kur’an okutmak caizdir. Okunan Kur’an’ın sevabı okuyana ait olurken, okunan yerdeki rahmetten mezar sahibinin de faydalanacağı düşünülür.
Sonuç:
Farklı mezheplerin farklı görüşleri olduğu için, hangi mezhebe tabi olduğunuza göre bu konudaki hükmü belirlemeniz uygun olacaktır. Hanefi iseniz ücret karşılığında Kur’an okutmaktan kaçınmanız, Şafii iseniz caiz olduğunu bilerek hareket etmeniz gerekir.
Önemli Not: Her iki mezhepte de, Kur’an’ın samimiyetle ve Allah rızası için okunması esastır. Ücret karşılığında okunması durumunda bile, niyetin sadece para kazanmak olmaması ve samimiyetin korunması önemlidir.
BENZER KONULAR:
Answer ( 1 )
Mezarlıklarda ücret karşılığı Kur’ân-ı Kerîm okutulması, İslâm âlimleri arasında tartışmalı bir konudur ve bu meselede farklı görüşler bulunmaktadır. Bu konuyu Hanefi mezhebi çerçevesinde ve diğer fıkıh ekollerinin de yaklaşımlarını göz önünde bulundurarak açıklayalım.
Hanefi Mezhebi’nde Görüş
Hanefi mezhebine göre, Kur’ân-ı Kerîm okumak bir ibadettir ve ibadetler aslen Allah rızası için yapılır. Bu nedenle, ibadet karşılığında bir ücret talep edilmesi hoş görülmemiştir. Ancak burada şu ayrımı yapmak önemlidir:
Şâfiî ve Mâlikî Mezheplerinde Görüş
Bu mezheplerde de Kur’ân okumayı ücret karşılığı yapmak aslen hoş görülmez. Ancak bir kimseye Kur’ân öğretilmesi veya bu hizmet karşılığında ücret alınması zaruret durumunda caiz görülmüştür. Aynı şekilde, mezarlıkta Kur’ân okuyan birine bağış yapılması sakınca oluşturmaz.
Kur’ân Okutmanın Ücretli Olması Konusunda Dikkat Edilmesi Gerekenler
Mezarlıkta Kur’ân Okumanın Sevabı
Mezarlıkta Kur’ân okumak ve sevabını ölüye bağışlamak, İslam’da teşvik edilen güzel bir ameldir. Ancak bu amel, Allah rızasını gözeterek yapılmalıdır. Mezarlıkta okunan Kur’ân’ın sevabı, ölüye hediye edilebilir ve bundan ölü istifade eder. Ancak ücret karşılığı yapılan bir işte ihlasın eksilme riski vardır.
Sonuç ve Tavsiye
Mezarlıklarda ücret karşılığı Kur’ân okutmak, doğrudan bir ibadet karşılığında ücret talep etme olarak değerlendirildiğinde, Hanefi mezhebinde mekruh görülmüş ve hoş karşılanmamıştır. Daha uygun olan, ücret şartı koşmadan Kur’ân okumak veya bu hizmete gönüllü bir bağış yapılmasıdır. Ayrıca, ölü yakınlarının kendilerinin Kur’ân okuması ya da bir hafız veya alimden rica ederek onların sevap niyetiyle Kur’ân okumasını istemesi en doğru yoldur.
Her halükarda, niyet ve ihlas çok önemlidir. Allah Teâlâ, yapılan tüm hayır ve hasenatı kabul eylesin, ölmüşlerimizin ruhlarını şad eylesin. Allah razı olsun.