Paylaş
Modern Tıbba göre Haset (Kıskançlık)
Question
Modern Tıbba göre Haset
Prof. Dr. A. Muhammed Mutavi bu konuda şöyle demektedir: Bilindiği üzere bütün mekanik, tabiî, kimya sal ve biyolojik güçler kötü kullanıldıklarında insanda çeşitli hastalıklara yol açabilirler.
Gözle veya mikroskop yardımıyla görülebilen bu güçlere ek olarak bir de görülmeyen güçler vardır. Bunları, işınlar, cinler, insanın psikolojik güçleri gibi tasnif ede biliriz. İnsanın psikolojik güçlerinin en güzel örneği ise hasettir. Haset, Kur’an’da zikredilmiş, Allah Resulü’nün (sav) hadislerinde açıklanmış bir güç olup bundan korun ma ve tedavi yolları da yine Peygamber efendimiz tara fından bildirilmiştir.
Haset, her hangi bir insana ait psikolojik güçlerin başka insanların psikolojileri üzerinde etkili olması olup özellikle kötülük boyutunda ortaya çıkar. Salih ve temiz insanların ruhlarının kendileriyle reaksiyona giren kimse lerin psikolojileri üzerindeki olumlu etkileri bilinen bir ger çektir. Bu psikolojik güç, kapasitesine bağlı olarak artıp eksilebilir. Tabiî nefsin arzu ve isteklerinin tatmin edilip edilmemelerine bağlı olarak da farklılık arz eder. Nefsinin arzularına karşı çıkan kimsede bu güç daha fazla olurken, arzularını tatminde aşırıya kaçanlarda aynı gücün iyice azaldığı görülür.
Söz konusu psikolojik gücün zarar maksadıyla bir hedefe yöneltilmesi gerçekten de zarara yol açar. Allah Resulü (sav) buyurdu ki: Gözlerin zehrinden sakının. Çünkü kişiyi mezara, deveyi kazana sokar.
Nefs tabiatı itibarıyla kötülüğü emredicidir. Nefs güçlerinin yani psikolojik güçlerin kötü etkilerine engel olabilmek için bir şey gördüğümüzde Allah’ı anmamız ge rekir. Yüce Allah buyurdu ki: “Bağına girdiğinde: Mâşal lah! Kuvvet yalnız Allah’ındır, deseydin ya!
“Bağına girdiğinde: Mâşallah! Kuvvet yalnız Al lah’ındır, deseydin ya!” (377) ayetini zikretmeniz, psikolo jik güçlerin kötü etkisine mâni olur. Bu güçler cimri kim selerde oldukça güçlüdür. Çünkü onlar nefslerini Allah’ın helal kıldığı güzelliklerden mahrum ederler. Daha önce de ifade ettiğimiz gibi nefsin arzu ettiği şeylerden mah rum edilmesi onun psikolojik güçlerini arttırır.
İnsan “Mâşallah! Kuvvet yalnız Allah’ındır!”demedi ğinde hem kendine, hem de en sevdiklerine zarar verebi lir. Bu durumda kötülüğü emreden nefsi serbest bırakmış olur. O da gözün değdiği her şeye kötülük eder. Bu, insa nın en çok sevip değer verdiği kimse de olabilir. İnsanla rın en sevileni olsa da herkesin önce topraktan, sonra bir damla sudan yaratıldığını, sonra ona ruhun üflendiğini bilmemiz gerekir. Bu ruh, insan bedenine girdiği ve bede nin istekleriyle meşgul olduğunda ‘nefs’ adını alır. İnsan nefsine itaat edip onun arzu ve şehvetlerine direnmedi ğinde şeytanın yoluna daha yakın olur.
İnsanın manevi (=ruhî) gücü de ortaya çıkmakta ve benzer şeylerle etkileşime girmektedir. Dolayısıyla o da farklı derecelere sahiptir. Onun tesirleri de Allah’a ve O’nun yoluna tâbi olmasıyla orantılıdır. Kişi takva sahibi, salih bir insan olduğunda Yüce Allah onun eliyle bazı ruhları ve bedenleri iyileştirir. Eğer nefsi ve nefsinin arzu larıyla mücadele etmesine karşın Allah’ın emirlerine itaat etmiyorsa o nefis, kötülüğü emreden bir nefstir. Bu durumda kötülüğü emreden nefs onun üzerinde hakim olacak ve manevî güçlerini denetime alacaktır. Eşya ve cisimlerle etkileşime girerek onlara zarar vermeleri de bu suretle olmaktadır.
Haset hakkında geniş araştırma:
BENZER KONULAR:
- Hasedin zararları ve tedavisi
- Haset nedir zararları nelerdir
- Haset ne demektir
- Haset nedir? Kısaca
- İslamda Haset nedir zararları nelerdir
- Tümünü görüntüle.
- Kıskançlıktan kurtulma yolları
- Sosyal ilişkilerde haset duygusuyla hareket etmenin sizce zararları nelerdir?
- Hasetten kurtulmanın yolları nelerdir
- Haset ne demek? Haset duygusundan nasıl kurtulunur
- Tümünü görüntüle.
Answer ( 1 )
Modern tıbba göre haset yani kıskançlık bir nevi hastalık olarak bilinmiştir.
Bu haset hastalığını modern tıbba göre şu şekilde açıklayabiliriz;
Haset, her hangi bir insana ait psikolojik güçlerin başka insanların psikolojileri üzerinde etkili olması olup özellikle kötülük boyutunda ortaya çıkar. Salih ve temiz insanların ruhlarının kendileriyle reaksiyona giren kimse lerin psikolojileri üzerindeki olumlu etkileri bilinen bir ger çektir. Bu psikolojik güç, kapasitesine bağlı olarak artıp eksilebilir. Tabiî nefsin arzu ve isteklerinin tatmin edilip edilmemelerine bağlı olarak da farklılık arz eder. Nefsinin arzularına karşı çıkan kimsede bu güç daha fazla olurken, arzularını tatminde aşırıya kaçanlarda aynı gücün iyice azaldığı görülür.