Mürcie mezhebinin görüşleri

Question

Mürcie mezhebi hakkında kısa bilgi Mürcie mezhebi özellikleri

Murcie mezhebinin gorusleri

MÜRCİ ‘E MEZHEBİNİN TEMEL GÖRÜŞLERİ NELERDİR?

Hz Osman’ın şehadetinden sonra sahabilerin de bulunduğu kimseler tarafından ortaya çıkmıştır. Mürcie’yi diğer mezheplerden ayıran en önemli özellik irca yani ertelemek sonraya bırakmak anlamına gelen, Ümit veren beklenti içinde olan anlamıyla mürcie büyük günah sahibi Müslümanın hakkındaki son kararın Allah’a verildiği ve ahiret gününde Müslümanın durumunun sadece Allah’ın bildiği görüşünü benimsemeleridir.
Mürcie’nin temel prensiplerini başlık altında toplayacak olursak;
İrca görüşü ve büyük günah görüşü ; büyük günah işleyen Müslümanın mümin sayılıp sayılmayacağı , büyük günah işleyen kişinin durumundan dolayı tövbe edenin affı hususunda fikir beyan etmeyip Allah’a bırakması ve hüküm verilmemesini benimsemiştir . Büyük günah işleyen Müslüman hakkındaki son kararı Allah’a ve ahiret gününe bırakan tehir edenler ,erteleyen anlamında mürcie adını kullanmıştır. Onlara göre büyük günah şirk, adam öldürme, zina ,hırsızlık ve fitne gibi suçlar büyük günah sayılmıştır, Mürci’e amel için imandan bir cüz değildir, imandan bir parça değildir ve kişinin inanç durumunu belirlemez demiştir. Nasıl ki kafirin iyi ameli onu cennete sokar denilemeyeceği gibi müminin de kötü ameli onu cehenneme sokar denilemez , karar verme yetkisi sadece Allah’a bırakılmıştır. Ebu Hanife de bu görüşü destekleyip kişi amellerinde kusur etse de imanı bakımından gerçekten mümindir ve onun imanı meleklerin imanı gibidir demiştir.Mürcie büyük günah işleyen insanın hükmünü Allah’a bırakır ne dünyada ne de ahirette bu konuyla ilgili hüküm vermez ve toplumun düzenini sağlamaya çalışır.
Va’d -Vaîd iliskisi ile ilgili görüşü; va’d Allah’ın Müslümanların mükafatlandırmak için cennetle ödüllendirmesi vaat etmesi, Allah’ın yasak ve kurallarına uymayanları cezalandırmak için cehennem ile tehdit etmesi Va’id görüşüdür.Mürcie Allahu Teala’nın hiçbir şekilde Cennet vaadinden dönmeyeceğini ama Müslümanların günahlarının bağışlanma ihtimali için cehennem vazgeçme ihtimalinin her zaman olduğunu benimsemiştir.Nisa suresinin 48 ayetinde şüphesiz Allah kendisine şirk koşulmasını bağışlamaz ancak bunun dışındakilerin dilediği kimseler için affeder. Onlara göre en büyük günah şirktir diğer bütün günahlardan bağışlanma ihtimali vardır, onlar ilgili ayetlerde müminlerin cehenneme girmeyecekleri şeklinde değil ebedi olarak cehennemde kalmayacakları şeklinde anlamaktadırlar.
İman anlayışı görüşü; mürcüye amelleri hem imanın hem de İslam’ın dışında görmüşlerdir. İman kalp ile tasdik, dil ile ikrardır onlara göre bu görüş Ebu hanife’nin de görüşüdür. Mürci’e ye göre şirkle birlikte iyi amel fayda vermediği gibi imanla birlikte kötü amel de zarar vermez , imanın artıp silemeyeceğine işlenen günahın imana zarar vermediği görüşündedirler , ameli imanın bir şartı olarak zikretmemişler, iman ve amelin ayrı olduğuna dair adli deliller getirmişlerdir, eğer amel imanın zorunlu bir şartı olsaydı bir vakit namaz kaçıran ya da en ufak günah işleyen kimsenin bile dinden çıkması gerekirdi, görüşündedirler. Mümin bir kimse zorlama veya engel dolayısıyla kalbindeki tasdike aykırı olarak söz veya eylemde bulunabilir bu onun imanına zarar getiremez.

Yazar: Fatma Arslan

BENZER KONULAR:

Dini Soru Cevap

Her soru cevap verilmeye değerdir, yeter ki aynı konu bize sorulmuş olmasın ve kurallara uygun sorulsun. Lütfen soru yollamadan önce aynı konu var mı diye \\\\"ARAMA\" yapınız. Konu altına yazılan sorulara öncelik tanıyoruz.. Bilginize

Takip Et

Answer ( 1 )

    0
    2023-05-09T07:43:43+03:00

    Mürcie, İslam dininin bir mezhebidir ve bazı farklı görüşleri vardır. Mürcie kelimesi, Arapça “eritmek” anlamına gelen “irca” kelimesinden türemiştir. Mezhep adını, Mürcie’nin Allah’ın hükümlerine ilişkin konularda bazı hükümleri erteleme eğiliminde olmasından dolayı almıştır.

    Mürcie mezhebinin en önemli görüşü, iman ve amelin birbirinden ayrı olduğudur. Mürcie’ye göre, kişi iyi bir Müslüman olmak için sadece inanması yeterlidir, amelleri önemli değildir. Dolayısıyla, bir kişi inandığı takdirde, ne kadar kötü bir hayat yaşarsa yaşasın, Mürcie’ye göre yine de cennete gidebilir.

    Mürcie ayrıca, günah işleyen kişinin imanının yok olmadığını ve tekrar tövbe ederek imanını yenileyebileceğini savunur. Bu görüş, diğer mezheplerde kabul edilmez ve günah işleyen kişinin imanının kaybolabileceği kabul edilir.

    Mürcie, Hz. Ali’nin hilafeti için de bir argüman sunar. Onlara göre, Hz. Ali’nin hilafeti, Hz. Osman’ın öldürülmesinden sonra zorunlu bir gerekliliktir. Bu, Hz. Ali’nin hakkının verilmediği anlamına gelir ve bu nedenle Mürcie, Hz. Ali’ye özel bir saygı gösterir.

    Sonuç olarak, Mürcie mezhebinin en önemli görüşü iman ve amelin ayrı olduğudur. Ayrıca, günah işleyen kişinin imanının yok olmayacağı ve tekrar tövbe ederek imanını yenileyebileceği kabul edilir. Mürcie ayrıca, Hz. Ali’nin hilafeti için özel bir saygı gösterir. Bu görüşler, diğer İslam mezheplerinden farklıdır ve İslam tarihinde tartışmalara neden olmuştur.

Cevapla