Paylaş
Musafaha yapma adabı
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
MUSAFAHA
Musafaha yapmak, sarılmak, öpmek ve biri için ayağa kalkmak
• Şehvet ile olması durumunda bir erkeğin başka bir erkeği ağzından veya elinden öpmesi tahrimen mekruhtur.
Yine bir kadının başka bir kadını karşılaşırken veya ayrılırken şehvet ile öpmesi tahrimen mekruhtur.
Fakat şehvet ile değil de sevgiden kaynaklıysa caizdir.
Küçük çocukların öpülmesi sevaptır. Çünkü bu çocuklara karşı bir şefkat göstergesidir. Aynı şekilde arkadaşının veya başkalarına ait küçük çocukları öpmek de sevaptır.
– Ebeveynin çocuklarım öpmesine sevgi öpmesi denir.
– Çocuğunun ebeveynini öpmesine rahmet öpmesi denir.
– Eşlerin birbirini ağızdan öpmesine şehvet öpmesi denir.
– Müslümanların birbirlerinin ellerini öpmesine selamlama öpmesi denir.
– Kardeşlerinin birbirini alnından öpmesine şefkat öpmesi denir.
– Hacer-i Esved, Kábe eşiği ve Mushaf ‘in öpülmesine diyanet öpmesi denir.
– Bir alim veya adil sultanın elini öpmek sünnettir. Bu ikisi dışındakilerin elini öpmek mekruhtur.
Birini selamlamak için ayağına kapanıp toprağı öpmek haramdır. Yine birini tazim için toprağı öpmek küfürdür.
Teberrüken alim ve takva sahibi birinin elini öpmekte bir beis yoktur, aksine bu sünnettir veya menduptur. Başı öpmek daha iyidir.
Bir kimsenin biri ile karşılaştığında kendi elini öpmesi tahrimen mekruhtur.
Namazlardan sonra tokalaşmayı adet haline getirmek mek ruhtur. Bir Müslümanın bir Müslüman kardeşi ile karşılaştığında musahafa yapmaları sünnettir. Tahtavi’nin Hâşiye’sinde bu görüşün aksi olarak tüm namazlardan sonra musafaha yapmanın sünnet ol. duğu bilgisi yer almaktadır.
Üst tarafı yani göbek üstü çıplak olan iki erkeğin kucaklaşması mekruhtur. Birinin üzerinde gömlek veya cübbe varsa ve şehvet de söz konusu değilse kucaklaşmaları mekruh değildir. Arada bir engel olmaksızın iki erkeğin aynı yatakta yatması caiz değildir. İki kadın için de aynı hüküm söz konusudur.
Erkek veya kız çocuğu on yaşına ulaştığında yataklarının ayrılması gerekir.
Erkek ile kız çocukların arasına uyurken bir engel konulması gerekir, keza çocuklar ile büyükler arasında da engel olmalıdır.
Çocuk, anne ve babasının yanında yatmamalıdır. Fakat anne veya baba yalnız yatıyorlarsa çocuklarının yanlarında yatmasında bir beis yoktur.
Bir çocuğun yabancı erkek veya kadınlar ile aynı yatakta yat masına izin verilmemelidir. Çocuk şehvet duyulacak yaşa geldiği zaman, gerek avret gerekse de yatacak yer konusunda tıpkı buluğa ermiş kişi gibidir.
Âlim ve önde gelen kişilerin önündeki toprağı öpmek haram dir. Bunu yapan da buna rıza gösteren de günah işlemiş olur. Fakat bunu yapan kişi küfre girmiş olmaz, çünkü bundaki maksat selam lamaktır.
• Şemsul-eimme Serahsi şöyle demektedir: “Allah dışında birini tazim için bu şekilde eğilmek küfürdür. Çünkü selamlamak için rüküa kadar eğilmek secde etmek gibidir.”
Allah rızası için değil de dünyevi bir menfaat elde etmek için kendini zelil gösterip tevazu yapmaya çalışmak haramdır. Fakat ki şinin kendisinden daha alt seviyede bulunan birine tevazu göster mesi Peygamber Efendimiz (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in emredildiği bir şeydir.
Bir kimse mescitte otururken biri içeri girse veya Kur’an okurken biri gelse ve gelene hürmet için ayağa kalksa, gelen kişinin hürmete layık biri olması durumunda ayağa kalkması mekruh değildir. Esasında biri için ayağa kalkmak bizatihi mekruh değildir. Mekruh olan, birinin kendisi için ayağa kalkmasını arzu etmektir. Eğer kendisi için ayağa kalkılmayı istemiyor fakat buna rağmen insanlar ayağa kalkıyorsa bunda bir kerahet söz konusu değildir. Ama birileri kendisi için ayağa kalkmadığında bu hoşuna gitmiyorsa, hatta kalkmayanlara eziyet veriyor, şikâyet ediyor veya kınıyorsa böyle biri için ayağa kalkmak mekruhtur.
• Kendisi için ayağa kalkılmaya layık olmayan biri için ayağa kalkmak mekruh değildir. Özellikle ayağa kalkmanın örf haline geldiği bir yerde ayağa kalkmakta bir kerahet söz konusu olmamaktadır.
Kaynak: Helaller ve Haramlar
Answer ( 1 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
İslam’da Musafaha (el sıkışma) görgü kuralları, Müslümanlar arasında saygı, dostluk ve kardeşlik göstermenin bir yolu olarak teşvik edilir. Hz.Muhammed’in (sav) başkalarıyla el sıkıştığı ve Müslümanları bu iyi niyet jestine katılmaya teşvik ettiği bildirilmektedir.
İşte İslam’da Musafaha’yı uygularken akılda tutulması gereken bazı önemli görgü kuralları:
Saflık: Musafaha yapmadan önce ellerinizin temiz ve pisliklerden arınmış olduğundan emin olmanız önerilir. Bu, elleri yıkayarak veya gerekirse abdest alarak yapılabilir.
Samimiyet: Musafaha samimi ve gerçek bir niyetle yapılmalıdır. Bu sadece resmi veya boş bir jest değil, diğer kişiye karşı bir sıcaklık, saygı ve iyi niyet ifadesi olmalıdır.
Cinsiyetle İlgili Hususlar: İslam’da, akraba olmayan erkekler ve kadınlar arasındaki fiziksel temasla ilgili kurallar vardır. Bu nedenle Musafaha söz konusu olduğunda, tevazu sağlamak ve sınırlara saygı göstermek için dikkatli olmanız ve yerel kültürel normları takip etmeniz önerilir.
Sağ El: Musafaha genellikle sağ elle yapılır. Selamlaşma ve tokalaşmalarda sağ eli kullanmak daha saygılı ve temiz olduğu için yaygın bir uygulamadır.
Nazik ve Orta: Musafaha yumuşak ve ölçülü bir şekilde yapılmalıdır. Diğer kişiyi rahatsız edebilecek aşırı sıkı veya güçlü tokalaşmalardan kaçının. Amaç, samimi ve sıcak bir atmosfer yaratmaktır.
Gülümseme ve Göz Teması: Musafaha yaparken, samimi bir gülümsemeyle eşlik edilmesi ve göz temasının sürdürülmesi tavsiye edilir. Bu, diğer kişiye karşı sıcaklık, samimiyet ve özen gösterir.
Dua Okumak: Musafaha sırasında veya sonrasında bereket ve afiyet için dua veya dua okumak da caizdir. “Esselamu aleykum” (selam üzerinize olsun) ve “Barakallahu fek” (Allah sizden razı olsun) gibi yaygın ifadeler kullanılabilir.
Kişisel Alana Saygı: Kişisel sınırlara ve kültürel hassasiyetlere dikkat etmek önemlidir. Bazı kişiler fiziksel temastan rahatsız olabilir ve tercihlerine saygı duymak esastır.
Kültürel uygulamaların Musafaha’nın belirli geleneklerini ve çeşitlerini etkileyebileceğini not etmek önemlidir. Dünyanın dört bir yanındaki Müslümanlar, İslam’ın genel saygı ve alçakgönüllülük ilkelerine bağlı kalırken, yerel gelenek ve göreneklerine dayalı olarak el sıkışma konusunda farklı yaklaşımlara sahip olabilir.
Nihayetinde, İslam’da Musafaha’nın görgü kuralları, Müslümanlar arasında nezaket, saygı ve birlik duygusu göstermek, toplum içinde kardeşlik ve kız kardeşlik duygusunu geliştirmek etrafında döner.